آیا استرداد هدایای قبل از ازدواج امکان‌پذیر است؟

در برخی خانواده‌ها دوره آشنایی قبل از عقد یا همان دوره نامزدی طولانی‌تر است اما از نظر قانونی نامزدی تکلیفی از جهت ایجاد علقه زوجیت بوجود نمی‌آورد که در برخی موارد اگر این آشنایی به عقد و ازدواج منتهی نشود مشکلات حقوقی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه، در برخی خانواده‌ها دوره آشنایی قبل از عقد یا همان دوران نامزدی اندکی طولانی‌تر است و علیرغم اعتماد متقابلی که بعضاً در این دوره میان طرفین حاصل می‌شود اما از نظر قانونی نامزدی تکلیفی از جهت ایجاد علقه زوجیت بوجود نمی‌آورد.

این دوره به خصوص اگر طولانی شود، روابط عاطفی خاصی را به دنبال داشته و بین طرفین هدایایی نیز رد و بدل می‌شود متعاقباً اگر این آشنایی به عقد و ازدواج منتهی نشود مشکلات عاطفی، معنوی و بعضاً حقوقی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند، چنانچه در دوران نامزدی حدود شرعی و عقلایی روابط رعایت شود، تا اندازه‌ای از بروز مشکلات ناشی از به هم خوردن آن جلوگیری خواهد شد.

آیا استرداد هدایای قبل از ازدواج امکان‌پذیر است؟

به موجب قانون مدنی هر یک از نامزدها می‌توانند در صورت بر هم خوردن وصلت، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت منظور داده شده، مطالبه کنند و اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتاً نگاه داشته می‌شود، مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

شرایط استرداد هدایای قبل از ازدواج چیست؟

۱- وصلت منظور به هم خورده و بنا نباشد که ازدواج صورت گیرد. در این صورت هدایایی که هر یک از طرفین به طرف دیگر و خانواده او داده است قابل مطالبه و استرداد خواهد بود.

۲- این هدایا به منظور و در راستای وصلت طرفین و نه به انگیزه دیگری تقدیم شده باشد.

۳- چنانچه عین هدایا موجود است، عین قابل مطالبه و استرداد است اما چنانچه عین موجود نیست، صرفاً قیمت هدایایی قابل مطالبه است که عادتاً نگاه داشته می‌شود.

به عنوان مثال، هدایای مصرف شدنی که با مصرف عین آن از بین می‌رود، مانند عطر و ادکلن از شمول این بند خارج است.

۴- قیمت هدایای نگاه داشتنی که تلف شده اند، در صورتی قابل مطالبه است که با تقصیر هدیه گیرنده تلف شده باشد.

۵- به هم خوردن وصلت به دلیل فوت یکی از طرفین نباشد.

در صورتی که انحلال نامزدی ناشی از فوت یکی از نامزدها باشد، اگر هدایا موجود باشد، حکم آن تفاوتی نداشته و باز هم می‌توان هدایا را مسترد کرد.

این در حالی است که چنانچه هدایا موجود نباشد (چه به صورت عمدی یا غیر عمد) درخواست استرداد قیمت آنها توجیه قانونی نداشته و عمل نخواهد شد.

کد خبر 417606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.