هاشمی: کاهش ظرفیت متروی تهران اشتباه بود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهترین راهکار این بود که مترو تعطیل شود اما به‌جای تعطیل شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو را کم کردند که این موضوع باعث کم شدن ظرفیت و افزایش تجمع‌ها می‌شود.

به گزارش خبزنگار ایمنا، محسن هاشمی شب گذشته (یکشنبه) در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه وقتی کار در جامعه جریان دارد، ناچار حمل‌ونقل عمومی نیز فعال خواهد بود، اظهار کرد: جا داشت دولت سختگیری بیشتری در خصوص تعطیلی‌ها اتخاذ می‌کرد تا حضور مردم در سطح شهر کمتر شود.

وی افزود: شورای شهر طرفدار تصمیمات قوی‌تر برای مقابله با کرونا بود اما ما در ستاد ملی نماینده‌ای نداریم و شهردار تهران نماینده ماست، او یک رأی دارد و ممکن است نظرات شورای شهر در این خصوص رأی نیاورد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نمازهای جمعه لغو و درهای مساجد و حرم‌ها بسته شده اما مترو همچنان فعال است درحالی که جمعیت یک واگن مترو معادل جمعیت یک مسجد و جمعیت یک خط مترو معادل جمعیت حاضر در یکی از حرم‌ها است از طرفی مترو دارای محیط و سیستم بسته‌ای است که می‌تواند ویروس را به‌راحتی منتقل کند.

وی با بیان اینکه اولین موضوعی که مشاوران چینی در ایتالیا برروی اجرای آن تاکید کردند توقف حمل‌ونقل عمومی بود، ادامه داد: بهترین راهکار این بود که مترو تعطیل شود اما به‌جای تعطیل شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو را کم کردند که این موضوع باعث کم شدن ظرفیت و افزایش تجمع‌ها می‌شود.

دولت پا به پای مبارزه با کرونا نگران اقتصاد است

هاشمی با اشاره به آمارهای جهانی شیوع کرونا ویروس اظهار کرد: آمار درخصوص شیوع کرونا به نحوی است که آگاهی از وضعیت جهانی این ویروس را مخدوش کرده و معلوم نیست این آمار تا چه اندازه صحت دارد بنابراین در این شرایط نمی‌توانیم وضعیت کشور را با سایر کشورها مقایسه کنیم اما می‌توان گفت تمام امکانات کشور در جهت مقابله با شیوع کرونا بسیج شده که شوراها و شهرداری‌ها نیز بخشی از این نیروها هستند.

وی افزود: در شرایط فعلی دولت‌هایی که وضع مالی و ذخایر خوبی دارند، می‌توانند آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بحران را جبران کنند اما در ایران با وجود آنکه زیرساخت‌ها و ذخایر خوبی دارد، در نتیجه تحریم‌هایی که به اشتغال آسیب زده و باعث افزایش نارضایتی‌ها شده، جبران این خسارات بسیار سخت خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این موصوع باعث شده که دولتمردان پا به پای مبارزه با کرونا نگران اقتصاد کشور نیز باشند و دیده می‌شود که تصمیمات وزارت بهداشت، ستادهای استانی یا شوراهای شهر در ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل آنکه اثربخشی منفی بر اقتصاد دارد، تعدیل می‌شود.

وی ادامه داد: دوگانگی موجود در صحبت مسئولان به دلیل همین مسائل است که به نظرم صدا و سیما باید این موضوعات را باز کند تا مردم واکنش مناسبی نسبت به اقدامات دولت داشته باشند.

هاشمی خاطرنشان کرد در شرایط فعلی تولید و اشتغال حیاتی در تمام کشورها با ۱۰۰ درصد و مشاغل ضروری با ۵۰ درصد طرفیت خود فعال هستند و مشاغل غیر ضروری باید کاملاً تعطیل شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه مدیریت جمعیت نیز شیوه‌ای در برخی کشورها اتخاذ شده که جامعه را به دهک‌های مختلف تقسیم و افراد تنها برای فعالیت‌های ضروری در روزهایی خاص از خانه بیرون می‌آیند؛ این موضوع توسط شورای شهر به ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا پیشنهاد شده تا افراد طبق این الگو بر اساس آخرین عدد کد ملی خود اجازه حضور در سطح شهر را داشته باشند تا تنها یک دهم از جامعه به‌طور روزانه از خانه بیرون بیایند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دادن آگاهی صحیح به مردم و رصد صحیح مبتلایان به بیماری در شرایط حاضر بهترین راهکار است، گفت: باید سازوکارها به نحوی باشد که تست صحیح از مردم گرفته شود تا آمار واقعی مبتلایان به کرونا به‌دست آید که در این زمینه در کشور قوی عمل نشده است با این حال در شورای شهر از شهرداری خواسته شد از امکانات مالی خود با کمک دولت استفاده کرده و شرایطی را فراهم کند تا تمامی مراکز شهر تهران به‌راحتی بتوانند از مردم تست بگیرند.

روزانه پسماند ۱۵۰ بیمارستان تهران جمع‌آوری می‌شود

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ نفر از نیروهای شهرداری تهران به کرونا مبتلا شده‌اند، ادامه داد: شورای شهر به شهردار اجازه داده تا از بودجه شهر برای مبارزه با بیماری استفاده کند و شهرداری نیز در حوزه خدمات، سلامت، فرهنگی و اجتماعی امکانات خود را بسیج کرده است

هاشمی درباره اقدامات مقابله‌ای شهرداری تهران افزود: فعالیت بهشت زهرا نسبت به آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد مناسب بوده و تاکنون مشکلی پیش نیامده است، پسماند ۱۵۰ بیمارستان نیز جمع‌آوری شده و روزانه ۱۰۰ تن پسماند بیمارستانی امحا می‌شود، در شرایط فعلی فروش مجازی میادین میوه‌وتره‌بار و فروشگاه‌های شهروند نیز فعال شده و هرروز ۲۵۰ نقطه شهر نظافت می‌شود.

وی با اشاره به استقبال چند میلیون نفری از کنسرت‌های آنلاین که شهرداری تهران مجری آن است، اظهار کرد: معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی شهرداری جلساتی را برگزار کرده‌اند تا نوع فعالیت‌های ماه رمضان شهرداری با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شود که بازتاب این جلسات تا پیش از ماه رمضان به شورای شهر داده می‌شود.

کد خبر 417599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.