سردار آزمون ایرانی بعدی لیگ جزیره است/ آقای گلی جهانبخش در هلند ضد او عمل کرد

یک خبرنگار معروف انگلیسی و نزدیک به باشگاه لیورپول معتقد است سردار آزمون بازیکن ایرانی بعدی لیگ جزیره خواهد بود. او تایید می‌کند که لیورپول چند سالی است مهاجم ملی‌پوش کشورمان را زیر نظر دارد، اما می‌گوید این انتقال به این زودی‌ها رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از سال‌ها انتظار، حالا سرخ‌های بندر لیورپول نزدیک‌تر از همیشه برای لمس دوباره‌ جام قهرمانی لیگ جزیره هستند. آن‌ها پس از قهرمانی ۱۹۹۰ هرگز به این عنوان دست نیافته‌اند و در سومین سال حضور یورگن کلوپ بر روی نیمکت خود توانسته‌اند فاصله خود با تیم دوم یعنی منچسترسیتی را با یک بازی بیشتر به ۲۵ امتیاز برسانند. حالا اما تا این بار هم بدشانسی هم‌مسیر لیورپول شده تا شاید رؤیای برپایی دوباره جشن قهرمانی در آن فیلد به یک فصل دیگر نیز به تعویق بیفتد.

سرخ‌پوشان هر چه در لیگ موفق بودند در سایر مسابقات عملکرد مناسبی نشان نداده‌اند. آن‌ها خیلی از جام اتحادیه و حذفی کنار رفتند و در نخستین دور حذفی لیگ قهرمانان مقابل اتلتیکو در آن فیلد زانو زدند.

با وجود هواداران بیشمار لیورپول در ایران اما این تنها جذابیت این لیگ استثنایی برای ما ایرانی‌ها نبود. درخشش علیرضا جهانبخش با شروع سال نو میلادی اتفاقی بود که چشم‌هایمان را به گوشه دیگری از انگلیس معطوف ساخت. حالا نیز صحبت‌هایی مبنی بر انتقال تابستانی سردار به یک تیم انگلیسی و حتی لیورپول شنیده می‌شود تا لیگ جزیره را بیش از پیش برای ما قابل توجه کند.

پیرامون فراز و نشیب‌های لیورپول در فصل اخیر، عملکرد علیرضا جهانبخش و احتمالات حضور سردار در لیگ برتر ریچارد بوکستون، خبرنگار ایمنا با سردبیر معروف انگلیسی و مالک سایت خبری بوکستون که از روزنامه‌نگاران معروف در حوزه باشگاه لیورپول محسوب می‌شود گفتگویی انجام داده‌ است که در ادامه می‌خوانیم:

لیورپول برای دورانی نزدیک به ۳۰ سال موفق به قهرمانی در لیگ برتر نشده‌ بود اما آن‌ها بیشتر از همیشه به شکستن این طلسم نزدیک هستند. چه نظری داری؟

از حق نگذریم لیورپول ۱۲ ماه شگفت انگیز را پشت سر گذاشت. نه تنها آن‌ها در شرف گذر از دوران انتظارشان برای قهرمانی لیگ برتر انگلیس هستند، بلکه لیگ قهرمانان، سوپر کاپ و جام باشگاه‌های جهان فیفا را هم با قهرمانی تمام کردند. این موضوع حس می‌شود که لیورپول در حال تبدیل شدن به باشگاهی است که فوتبال انگلستان و حتی قاره‌ی اروپا را برای چندین سال تحت سلطه‌ی خود قرار می‌دهد و موفقیت آن‌ها دیگر یک پدیده‌ی زودگذر نیست.

بین تیم یورگن کلوپ در فصل گذشته و امسال چه تفاوتی وجود دارد؟

تنها تفاوت واقعی اینجا است که آن‌ها راه حلی را برای پیروزی در بازی‌ها به دست آورده‌اند؛ بخصوص وقتی که امتیازاتی را به آسانی در بازی‌های فصل گذشته خود از دست داده‌اند. به غیر از بازی مقابل واتفورد، آنها در هر بازی راهی را برای بهبود نتیجه‌هایشان در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ پیدا کردند. جردن هندرسون نیز به عنوان بازیکنی که پیش از این در نظر هواداران بد نام شده‌ بود، از این راه توانست به بازیکنی کلیدی تبدیل شود؛ آن قدر کلیدی که هم‌اکنون عملکرد مثبت تیم شدیداً وابسته به حضور او در ترکیب است.

لیورپول از جام اتحادیه و حذفی این فصل کنار رفت. دلیلش تمرکز تیم بر روی لیگ نیست؟

به نظرم حذف شدن از رقابت‌های جام اتحادیه باشگاه‌های انگلستان غیر قابل پیشگیری بود. به این دلیل که انعطاف پذیری مقامات فوتبال انگلیس به صفر رسیده بود. با این حال در آن برهه تمرکز لیورپول بر روی جام باشگاه‌های جهان بود، نه لیگ برتر. باخت لیورپول در مقابل چلسی شروع دورانی سخت برای این باشگاه بود. تیم به تازگی رکورد دست نیافتنی لیگ را در مقابل واتفورد از دست داده بود و همچنین الیسون بکر را برای دروازبانی در اختیار نداشت. همه‌ی این‌ها شرایط وقوع چنین اتفاقی را شکل دادند. البته نمی‌توانیم از عملکرد عالی چلسی در جام حذفی مقابل لیورپول چشم پوشی کنیم.

سایر تیم‌های امسال لیگ جزیره برخلاف همیشه چندان قدرتمند نبودند. فکر نمی‌کنی این موضوع به لیورپول کمک کرده‌ باشد؟

این لیگ به سختی فصل گذشته که تنها با یک امتیاز اختلاف از منچستر سیتی قهرمان نشدند، نبود. البته حتی اگر این طور هم نبود، لیورپول با اختلاف امتیاز کمتری از تیم گواردیولا در این جایگاه می‌ایستاد چون آن‌ها تسلط بسیار زیادی بر بازی‌های خود داشتند و هیچ شخصی منکر این نیست که جایگاه اول و دوم لیگ امسال باید با اختلاف امتیاز زیادی شکل می‌گرفت.

پس از دو حضور پشت سر هم در فینال لیگ قهرمانان اروپا، لیورپول امسال خیلی زود از این رقابت‌ها حذف شد. در این خصوص چه فکر می‌کنی؟ آیا آدریان مقصر بود؟

وقتی پس از قرعه‌کشی مشخص شد لیورپول و اتلتیکو مادرید با یکدیگر برخورد کرده‌اند، همه می‌دانستند که لیورپول در شرایط سختی قرار گرفته‌است چون دیگو سیمئونه استاد طراحی ضد حمله و بازی تدافعی در فوتبال است. او یک سرمربی کهنه کار است که در دو بازی‌ای که مقابل لیورپول سرمربیگری کرد هم این موضوع ثابت شد. به علاوه اتلتیکو مادرید تیمی نبود که مانند بارسلونا مرحله‌ی نیمه نهایی فصل پیش از حضور در آن فیلد هراس داشته باشد. متأسفانه آدریان هم با مصدوم شدن آلیسون، در شرایط سختی قرار گرفته‌بود. شاید اگر این دروازه‌بان برزیلی در دروازه بود، لیورپول با یک تیر دو نشان لیگ و جام اروپا را می‌زد.

اگر موافق باشی از لیورپول بگذریم و کمی درباره‌ علیرضا جهانبخش بازیکن ایرانی برایتون صحبت کنیم. پس از گذراندن یک فصل سخت در سال پیش، او امسال را با به ثمر رساندن دو گل که یکی از آن‌ها هم سوپر گل مقابل چلسی بود آغاز کرد. دلیل این پیشرفت چه بود؟

به نظرم تعویض سرمربی برایتون کمک زیادی به او کرد. گراهام پاتر در مقایسه با کریس هیوتون تفاوت زیادی در روش‌های سرمربیگری دارد و این اجازه را به بازیکن می‌دهد تا به صورت طبیعی و نرمال پیشرفت داشته‌ باشد.

انتظارات دور از ذهن از جهانبخش به محض ورود او به باشگاه به عنوان آقای گل اردیویسه نیز شاید ضد او عمل کرد. قطعاً تطابق با فضای یک باشگاه جدید و فرهنگ آن در یک شب به دست نمی‌آید و او هنوز در حال آشنایی با شرایط جدید است. طبیعی است که مانند دوران بازی‌هایش در لیگ هلند نمی‌تواند در تمامی بازی‌ها جزو ترکیب اصلی باشد ولی به مراتب می‌تواند به پختگی بیشتری دست یابد.

فکر می‌کنی جهانبخش آینده خوبی را در لیگ جزیره داشته‌ باشد و بتواند به باشگاه بهتری ترانسفر شود؟

برایتون گزینه‌ بسیار خوبی برای پیشرفت و معروف شدن بازیکنان جدید در لیگ انگلستان است و چنین بازیکنانی با ارتقای عملکرد خود می‌توانند جذب باشگاه‌های معتبرتری شوند. واضح است که هنوز هم لیگ هلند خواهان این بازیکن است و بازگشت او به هلند بهترین گزینه برای پیشرفت او به حساب می‌آید. اگرچه ویژگی‌های فوتبالی او بی‌ارتباط با لالیگا نیست و می‌تواند مقصد مناسبی برای او محسوب شود.

آیا لیگ انگلیس جای مناسبی برای بازیکنان ایرانی است؟ و از بازیکنان ایرانی فعلی کسی را می‌شناسی که توانایی حضور در لیگ جزیره را داشته‌ باشد؟

در طول تاریخ فوتبال تعداد اندکی از بازیکنان ایرانی توانسته‌اند در لیگ انگلستان بازی کنند، اما به نظر می‌رسد این موضوع در حال تغییر باشد. به نظرم سردار آزمون نیز پس از سپری کردن دو فصل چشمگیر با زنیت می‌تواند گزینه بعدی حضور در لیگ برتر انگلیس باشد. حتماً دلیلی وجود دارد که باشگاه‌های اروپایی مانند لیورپول مدت‌ها است که او را زیر نظر دارند و پیش‌بینی می‌کنم با انتقال بعدی، تقاضاهای بیشتری نیز برای او پیدا شود.

به سردار آزمون اشاره کردی، دیلی میل در گزارشی اعلام کرد که او در تابستان پیش رو به لیورپول خواهد پیوست. آیا چنین چیزی صحیح است؟

من هیچ چیزی در این باره نشنیده‌ام. باشگاه تمام نقل و انتقالات‌اش را در حال حاضر متوقف کرده‌است پس این اتفاق به این زودی‌ها رخ نمی‌دهد.

از لژیونرهای ایرانی نیز کمی فاصله بگیریم و به بحث داغ این روزهای جهان یعنی شیوع ویروس کرونا برسیم. لیگ انگلیس دیرتر از سایر لیگ‌های معتبر اروپای غربی دست به تعطیلی مسابقات خود برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا زد. دلیلش چه بود؟

مسئولان لیگ برتر در اعلام توقف بازی‌ها کمی دیر جنبیدند و زمانی دستور لغو بازی‌ها را صادر کردند که تست بیماری کرونا مایکل آرتتا و کالوم هادسون اعلام شده بود و دیگر هم تیمی‌هایشان در خطر بودند. قبل از آن باشگاه‌ها از اینکه از دستورالعمل‌های پر اشتباه دولت پیروی می‌کردند و مسابقات ادامه داشت، بسیار خوشحال بودند. یوفا هم با اینکه مطلع بود تماشاگران اتلتیکو از مرکز آلودگی یعنی اسپانیا به آنجا می‌روند، دستور لغو بازی لیورپول و اتلتیکومادرید را صادر نکرد و دو روز قبل از اعلام رسمی این بیماری، بازی را با حضور جمعیت زیادی از تماشاگران در آن فیلد برگزار کرد.

اگر شرایط برای برگزاری ادامه لیگ جزیره مهیا نشود و لیگ نیمه تمام بماند، آیا لیورپول قهرمان می‌شود؟

این امکان وجود دارد که حتی با پایان یافتن لیگ به صورت نصف و نیمه هم لیورپول قهرمان باشد. البته هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. چنین وضعیت دشواری قبلاً تجربه نشده‌است و قوانین کنونی هیچ کمکی نمی‌کنند زیرا چنین شرایطی در آن‌ها پیش‌بینی نشده‌ است. ما فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.

گفت و گو از: سروش فدایی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 417597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.