به خطر افتادن ۳۰ هزار شغل صنایع دستی

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: اگر تا آخر فروردین ماه وام به فعالان صنایع دستی اعطا نشود، بخش بزرگی از آن‌ها اعلام ورشکستگی خواهند کرد و حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار کارگر در کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی بیکار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنایع دستی یکی از مشاغلی بود که تبعات شیوع ویروس کرونا تأثیر ۱۰۰ درصدی بر وضع آن گذاشت و فعالان این حوزه از جمله هنرمندان، کارگاه‌های تولیدی و فروشندگان به مرخصی‌های اجباری رفتند. اصفهان شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی است و این هنر صنعت نقش پر رنگی در اقتصاد این شهر دارد.

از روزهای ابتدایی اسفند که ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ در کشور تأیید شد، فعالیت‌های صنایع دستی جزء اولین مشاغلی بود که تعطیل شدند و یکی از مهم‌ترین شهرهای تولید کننده صنایع دستی در جهان و مهم‌ترین بازار صنایع دستی یعنی میدان نقش جهان به خوابی عمیق فرو رفت. در این بین بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان که به تعطیلات عید نوروز و افزایش فروش در این ایام امیدوار بودند، نتوانستند فروشی داشته باشند و کساد شدیدی بازار را فراگرفت.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان درباره انتظارات این صنف در جهت حمایت در این دوران بحرانی گفت: دولت باید با وام‌های کم بهره و بازپرداخت طولانی مدت، معافیت مالیاتی سال گذشته و استفاده از بسته‌های حمایتی دیگر از قشر آسیب دیده صنایع دستی حمایت کند. انتظار می‌رود تأمین اجتماعی نیز حق بیمه‌های این چند ماه را از کارفرماها دریافت نکند. اگر این حمایت‌ها یشود می‌توان امیدوار بود که فعالیت‌ها در صنایع دستی پایدار بماند.

وی با اشاره به قول‌هایی که تاکنون از سوی نهادهای دولتی داده شده، اظهار کرد: تنها حرفی که از سوی دولت برای حمایت آمده، یک وام با بهره ۱۲ درصد است که جوابگوی هنرمند، فروشنده و تولید کننده صنایع دستی نیست. با این حال برخی از فعالان نیاز فوری به پول دارند و خواستار دریافت همین وام شدند، اما هنوز آئین نامه اجرایی آن هم نیامده و مشخص شد که همین حرف هم تنها یک شعار بوده است.

شیردل با بیان اینکه "سال گذشته برای فعالان صنایع دستی بسیار سخت بود" توضیح داد: در ابتدای سال ۱۳۹۸ بارندگی‌های شدید و سیل در سراسر کشور آسیب بسیار زیادی زد، زیرا اصفهان صادر کننده صنایع دستی به تمام استان‌های کشور است و ۶۰ درصد از کل صنایع دستی ایران در اصفهان تولید می‌شود و سیل جلوی صادرات آن را گرفت.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: در آبان‌ماه، شلوغی‌هایی که پس از گران شدن بنزین در کشور شکل گرفت لطمه کاری زیادی زد و بسیاری از کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها تعطیل شدند. ضمن اینکه گرانی بنزین ضربه بزرگی به گردشگری داخلی و خارجی زد و با افت فروش در صنایع دستی روبرو شدیم.

وی افزود: گردشگری که قطع شود، صنایع دستی نابود می‌شود. پس از این بحران‌ها هم، مسئله هواپیما اکراینی رخ داد و رابطه دنیا با ایران برای مدت زیادی قطع شد. بدین ترتیب همه فعالان عرصه صنایع دستی چشم انتظار عید نوروز نشسته بودند که کرونا از راه رسید و مشخص نیست که چه زمانی خواهد رفت.

شیردل خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۸ سال بسیار بدی برای فعالان عرصه صنایع دستی بود و باید مالیات فروشندگان در این سال بخشیده شود. دادن وام با بهره کمتر از پنج درصد در این شرایط بحرانی می‌تواند کارساز باشد، وعده‌های دولت هم در حد حرف باقی مانده و تاکنون هیچ کمکی نکردند. مردم همت و غیرت کردند و مغازه‌ها را بستند، دولت هم باید برادری خود را ثابت کند و وام تا آخر فروردین‌ماه بدهد. وام پایان سال هیچ فایده ندارد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه "اگر تا آخر این ماه وام‌ها به فعالان صنایع دستی اعطا نشود، بخش بزرگی از آن‌ها اعلام ورشکستگی خواهند کرد" تاکید کرد: حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار کارگر در کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی فعال هستند که با اعلام ورشکستگی بیکار خواهند شد و برای دریافت بیمه بیکاری به تأمین اجتماعی مراجعه خواهند کرد. اگر وام‌هایی کم بهره تا پایان ماه به صنایع دستی اختصاص یابد، می‌توان کارگاه‌ها را حفظ کرد تا فشار کمتری بر دولت و تأمین اجتماعی وارد شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم تا پایان سال برای رونق سفر حداقل دو تعطیلات پنج روزه در نظر گرفته شود تا مشاغل مرتبط با گردشگری و صنایع دستی ضررهای وارد شده را جبران کنند. واحدهای گردشگری از جمله آژانس‌ها و هتل‌ها به سختی خودشان را نگه داشته‌اند. این اقشار در معرض خطر ورشکستگی هستند و نیاز به کمک فوری دارند.

کد خبر 417594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.