پلاسما درمانی برای کرونا موثر است؟

مبتلایان کرونا که بهبود یافته‌اند، بدن آن‌ها نسبت به کرونا ویروس واکسینه شده است و پادتن ویروس کرونا در بدن آن‌ها ساخته شده است و پلاسمای خون آن‌ها برای بهبودی افراد مبتلا موثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا ویروس چند ماهی است که همه کشورهای جهان را درگیر کرده است، مردم به دنبال روش‌های پیشگیری و متخصصین و دانشمندان به دنبال روش درمان مناسب و تولید واکسن هستند، هر روز اخبار جدیدی از روش‌های پیشگیری و درمان بیماری کرونا منتشر می‌شود، یکی از این روش‌ها پلاسما درمانی است که برای آگاهی بیشتر در این زمینه با مهرداد صلاحی، عضو انجمن مقابله با شیوع کرونا ویروس در اصفهان و معاون درمان بیمارستان عیسی بن مریم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پلاسمای خون چه کسانی در درمان بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کند؟

یک کیسه خون از بیمار بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ می‌گیرند، خون دریافت شده دارای دو قسمت خونی و مایع است که قسمت خونی حاوی گلبول قرمز و پلاکت است که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مناسب نیست و قسمت مایع که همان پلاسمای خون است، حاوی آنتی بادی‌ها است که در درمان بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کند.

چگونه پلاسمای خون افراد بهبود یافته در درمان سایر افراد مبتلا کمک می‌کند؟

مبتلایان کرونا که بهبود یافته‌اند، بدن آن‌ها نسبت به کرونا ویروس واکسینه شده است و آنتی بادی آن در بدن آن‌ها وجود دارد، یعنی پادتنی علیه ویروس کرونا در بدن آن‌ها ساخته شده است و پلاسمای خون آن‌ها برای بهبودی افراد مبتلا کاربری دارد و حائز اهمیت است، چرا که پلاسمای خون حاوی آنتی‌بادی‌های تولید شده علیه ویروس کرونا در بدن است.

آنتی بادی‌ها دو نوع هستند، یک نوع IgM و نوع دیگر IgG است، افرادی که به عفونت‌های ویروسی مبتلا می‌شوند، بدنشان در هفته‌های اول نوعی آنتی بادی زودرس به نام IgM می‌سازد و آنتی بادی IgG نوعی دیگر است که آنتی بادی دیررس نام دارد و بدن فرد را نسبت به ویروس ایمن می‌کند، وقتی بدن وارد فاز ایمن شود، بیماری بهبود خواهد یافت، آنتی بادی‌های ضد ویروس موجود در پلاسمای خون افراد بهبود یافته به افراد بیمار تزریق می‌شود، این آنتی بادی‌ها در بدن بیمار وارد عمل می‌شود و می‌تواند در روند درمان تأثیرگذار باشد.

آنتی بادی‌ها چگونه از بدن فرد بهبود یافته تهیه می‌شود؟

افراد بهبود یافته در سیکل سه تا چهار هفته‌ای بدنشان عاری از ویروس و سرشار از آنتی بادی است که این آنتی بادی با دستگاه جداکننده پلاسما از خون بدن افراد بهبود یافته جدا می‌شود.

نحوه عملکرد آنتی بادی‌ها در بدن بیمار چگونه است؟

آنتی بادی خارج شده از خون بیمار بهبود یافته به افرادی که در بخش آی سی یو قرار دارند و وضعیت مناسبی ندارند، تزریق می‌شود، آنتی بادی وارد شده به بدن بیمار سبب مبارزه سیستم ایمنی بدن با کمک این آنتی بادی‌ها می‌شود و بدن به جنگ ویروس می‌رود و وضعیت ریوی را از فاز بحرانی خارج می‌کند.

تزریق آنتی بادی به بدن بیمار با نظر چه متخصصانی انجام می‌شود؟

بهتر است تزریق آنتی بادی، به بیمار بد حال که ممکن است وارد فاز بحرانی شود، کسی که نتایج سی‌تی‌اسکن ریه‌اش خوب نباشد یا نقص ایمنی یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد در اولویت قرار گیرد و با نظر و انتخاب متخصص بیهوشی و ریه پلاسما درمانی انجام شود و در ادامه تیم درمان پروسه تزریق را برای بیمار انجام خواهند داد.

آیا کشورهای دیگر هم از این شیوه استفاده می‌کنند؟

لزوماً همه کشورها توانمندی علمی و صنعتی لازم برای پلاسما درمانی را ندارند، سازمان غذا و داروی آمریکا این شیوه را برای درمان بیماری کرونا تأیید کرد و کمی دیرتر از ما بیماران در شهر نیویورک با این شیوه شروع به درمان شدند که اخبار منتشر شده حاکی است که آن‌ها هم مثل ما نتایج امیدوارکننده ای دیده‌اند.

پلاسما درمانی در بیمارستان‌های اصفهان انجام شده است؟

بله، در بیمارستان‌های خورشید و الزهرا برای دو مورد از بیماران روش پلاسما درمانی را استفاده کرده‌اند، اما نیاز به بررسی برخی موارد در این نوع روش درمانی برای بیماران وجود دارد.

آیا ممکن است روش پلاسما درمانی با بدن برخی بیماران سازگاری نداشته باشد؟

خیر، پلاسما درمانی هیچ واکنش شُک یا آنافیلاکسی در بدن بیمار ایجاد نمی‌کند و مانند تزریق خون نیست که ممکن است با بدن فرد ناسازگاری داشته باشد، چرا که پلاسما حاوی گلبول قرمز نیست که احتمال ناسازگاری با خون افراد دیگر را ایجاد کند و واکنش و حساسیتی ایجاد نمی‌کند.

آیا استفاده از این روش برای زنان باردار امکان‌پذیر است؟

بله، از روش پلاسما درمانی برای زنان باردار مبتلا به کرونا ویروس جدید قابل استفاده است و ممنوعیتی برای بکارگیری این روش درمان در آن‌ها وجود ندارد.

در این روش ممنوعیت استفاده وجود دارد؟

خیر ممنوعیت‌های خاصی وجود ندارد و همچنین ممنوعیت سنی نیز برای بهره‌گیری از این روش وجود ندارد.

روش پلاسما درمانی برای بیماری کووید ۱۹ تا چه اندازه مؤثر است؟

درباره این موضوع که این روش درمانی چند روز یا چند هفته بعد جواب می‌دهد یا تا چه اندازه مؤثر است، هنوز مشخص نیست و مطالعات کافی در ارتباط با آن انجام نشده است، بعدها مشخص خواهد شد که این روش تا چه حد مؤثر است، اما از نظر تئوری باید آنتی بادی‌های فرد بهبود یافته به بیمار کمک کند تا ویروس را خنثی کند.

روش پلاسما درمانی برای تمام بیماران مبتلا به کرونا مؤثر است؟

این روش برای بیمارانی مؤثرتر است که ارگان‌های حیاتی مانند کلیه، کبد و قلب هنوز درگیر ویروس نشده باشد.

بیماران بهبود یافته برای کمک به نجات جان بیماران بدحال به کجا باید مراجعه کنند و روند کار چگونه است؟

در حال حاضر فقط بیماران بهبود یافته‌ای که در زمان ابتلا به بیماری تست کرونا از ته حلق آن‌ها انجام شده و نتیجه آن مثبت بوده است، برای اهدای پلاسما در نظر گرفته می‌شوند و طرح اولیه قبل از گسترش کشوری محدود به تهران است، همچنین لازم است بیمار دوره قرنطینه خود را طی کرده باشد و علائم بیماری برطرف شده باشد، در این صورت افراد بهبود یافته می‌توانند به شکرانه سلامت خود در اجرای این طرح وارد شوند و جان بیماران دیگر را نجات دهند.

بدین منظور شماره تلفن‌هایی در نظر گرفته شده است تا بیماران برای رزرو وقت اهدا تماس بگیرند، قبل از اهدای پلاسما این عزیزان داوطلب توسط پزشک معاینه کامل شده و در صورتی که شرایط اهدا را داشته باشند یک واحد پلاسما که معادل ۵۰۰ سی سی است از آن‌ها گرفته می‌شود، این پلاسما پس از طی مراحل آزمایشگاهی و سلامت سنجی دقیق به بیماران بدحال که شرایط علمی دریافت پلاسما را دارند، تزریق می‌شود.

جایگاه کشور ما در صنعت پلاسما در دنیا چگونه است؟

ایران جزو اولین کشورهایی بود که این صنعت را آغاز کرد و به ویژه در دوره‌ای با حمایت از بخش خصوصی این صنعت دانش بنیان پا گرفت و امروز جزو کشورهای برتر در بکارگیری این دانش پیچیده هستیم و چندین شرکت بخش خصوصی با جمع آوری پلاسمای ایرانی ما را در تأمین محصولات دارویی مشتق از پلاسما خودکفا کرده‌اند.

کد خبر 417577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.