۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
احتمال تمدید مرخصی زندانیان

تلخ‌ترین مرگ برای دختر پنج ساله و پدرش، دستگیری سارقان حرفه‌ای در بابلسر، دستگیری ۶۱۳ محکوم فراری در تهران و کشف قاتل دریایی سرطان، عناوین مهم ترین حوادث ۲۴ ساعت گذشته است که در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: با توجه به تمهیدات پیش‌بینی و انجام شده، تا امروز در رابطه با بیماری کرونا، حتی یک مورد فوتی در زندان‌ها نداشتیم.

اصغر جهانگیر درباره آخرین اقدامات انجام شده در زندان‌ها برای پیشگیری از شیوع کرونا اظهار کرد: به محض اینکه اولین علائم بیماری کرونا در کشور شناسایی و اعلام شد، پیشنهاداتی را درباره مرخصی زندانیان به رئیس قوه قضائیه تقدیم کردیم که مورد موافقت قرار گرفت و از هفتم اسفند به ما ابلاغ شد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی افزود: بلافاصله پس از ابلاغ، با یک آماده‌باش ۱۰۰ درصدی بحث دادن مرخصی‌ها را در کشور کلید زدیم که کار بزرگی بود و همکاران ما به صورت شبانه‌روزی کار کردند تا بتوانند جمعیت کیفری را کاهش بدهند. برای اولین بار در طول سال‌های اخیر و حتی پس از پیروزی انقلاب بود که این اندازه یعنی بیش از ۱۰۰ هزار مرخصی داشتیم که هم از نظر تعداد کسانی که مشمول مرخصی شدند و هم از نظر مدت زمان مرخصی که چیزی حدود ۵۰ روز است، بی‌سابقه بود.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با اشاره به امکان تمدید مرخصی‌های اعطایی به زندانیان گفت: سازمان زندان‌ها در این زمینه پیشنهادات خود را به رئیس قوه قضائیه ارائه کرده است تا رئیس دستگاه قضا درباره تمدید شدن یا نشدن مرخصی‌ها تصمیم لازم را اتخاذ و ابلاغ کند و البته این مسئله بستگی به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که مراجع بهداشتی می‌گویند موج دوم پیک شیوع بیماری کرونا باقی است، به نظر می‌رسد باید در این خصوص پیشنهاد بدهیم مرخصی زندانیان تمدید شود و به طور قطع تمدید مرخصی‌ها منوط به موافقت رئیس قوه‌قضاییه است.

جهانگیر در ادامه با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام شده در زندان‌ها گفت: اقدامات خیلی خوبی در زندان‌ها داشتیم. در این ارتباط شناسایی کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و ممکن بود در معرض آسیب بیشتر باشند در دستور کار قرار گرفت و این افراد به همراه زندانیان دارای کهولت سن و زنان زندانی دارای کودک در اعطای مرخصی‌ها در اولویت قرار گرفتند تا از آسیب‌های بیماری، بیشتر در امان باشند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اضافه کرد: هر زندانی حتی به خاطر سرماخوردگی تب کرده بود، جداسازی شد تا مبادا این تب علائم مشترک با کرونا باشد و به همین خاطر تا امروز در رابطه با بیماری کرونا، حتی یک مورد فوتی در زندان‌ها نداشتیم که این کار بزرگی است.

این مقام مسئول در قوه قضائیه افزود: تیم‌هایی پزشکی و بهداشتی را در زندان‌های مختلف مستقر کردیم که به طور روزانه، وضعیت سلامت و بهداشت تمام زندانیان را کنترل و معاینه می‌کنند. همچنین بحث غربالگری و بیماریابی را در دستور کار داریم و بر همین اساس اگر کسانی مشکوک به بیماری باشند، علاوه بر جداسازی و قرنطینه، به آزمایشگاه اعزام می‌شوند تا از آنها تست کرونا گرفته شود و چنانچه نتیجه آزمایش آنها مثبت باشد، به بیمارستان اعزام می‌شوند و این روند برای همه ادامه دارد و کنترل‌های دقیق در حال انجام است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: با توجه به تمهیدات پیش‌بینی و انجام شده، وضع زندان‌ها در ارتباط با پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا، نسبت به وضع جامعه مطلوب‌تر است. حتی در دو ماه اخیر ملاقات‌های حضوری و اعزام و بدرقه‌های غیرضروری و تمام فعالیت‌های اجتماعی و گروهی داخل زندان‌ها مانند فعالیت‌های ورزشی و آموزشی را ممنوع کردیم.

جهانگیر با اشاره به رو به اتمام بودن مرخصی‌های اعطایی در صورت تمدید نشدن آن، گفت: نگرانی‌هایی درباره کسانی که می‌خواهند از مرخصی به زندان برگردند و اینکه ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند، از قبل وجود داشت. بر همین اساس و با توجه به اینکه مرخصی‌ها در صورت تمدید نشدن، رو به پایان است، پروتکل‌هایی با دستور رئیس قوه قضائیه آماده کردیم و با همکاری وزارت بهداشت در حال نهایی کردن آن هستیم تا زندانیانی که از مرخصی بازمی‌گردند یا برای نخستین بار وارد زندان می‌شوند، بر اساس این پروتکل‌ها پذیرش شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها اضافه کرد: تدوین این پروتکل طی یکی دو روز آینده با همکاری وزارت بهداشت نهایی می‌شود تا در بازگشت زندانی از مرخصی دغدغه خاطر برای زندانیان و خانواده آنها وجود نداشته باشد زیرا به عنوان یک اصل کلی در نظام جمهوری اسلامی ایران که بارها نیز مورد تأکید آیت‌الله رئیسی قرار گرفته، تأمین سلامت و امنیت زندانیان در اولویت و توجه قرار دارد.

دستگیری ۶۱۳ محکوم فراری در تهران

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری ۶۱۳ مجرم متواری در سال گذشته خبر داد.

سردار کیوان ظهری توضیح داد: تعدادی از مجرمان که در زندان بسر می‌برند گاهی مشاهده می‌شود پس از مرخصی از زندان برای ادامه تحمل حبس به زندان بازنگشته و موجب ایجاد نا امنی در جامعه می‌شوند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه ۶۱۳ مجرم متواری در سال گذشته توسط قرارگاه جلب محکومان متواری دستگیر شده‌اند، افزود: با اعلام اسامی مجرمان متواری از سوی قوه قضائیه مراقبت‌های ویژه پلیسی آغاز و با شناسایی مخفیگاه آن ها، با دستور قضائی دستگیر و تحویل مرجع قضائی شده اند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در پایان خاطر نشان کرد: تمام تلاش پلیس در راستای ارتقای امنیت عمومی شهروندان و احساس امنیت عمومی در لایه‌های مختلف جامعه است.

دستگیری سارقان حرفه‌ای در بابلسر

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از شناسایی و دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل با ۱۶ فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ حسین اسدی فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت منزل و اماکن در شهرستان بابلسر، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

او افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی سه سارق را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه آنان را دستگیر کردند.

سرهنگ اسدی گفت: متهمان در باز جویی‌های فنی پلیس به ۱۶ فقره سرقت از منزل و اماکن اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر در پایان به شهروندان توصیه کرد: اماکن و اموال خود را به تجهیزات بازدارنده و ایمنی، مجهز کنند و درحفظ و نگهداری اموال خود همواره کوشا باشند.

تلخ‌ترین مرگ برای دختر ۵ ساله و پدرش

بی احتیاطی و بی توجهی به هشدارهای مسؤولان در خصوص احتمال سیلاب در رودخانه‌های دائمی و فصلی هرمزگان در روز چهارم فروردین منجر به مفقود شدن دو نفر در رودخانه منتهی به سد استقلال میناب که عملیات جست و جو برای یافتن آنها از همان روز آغاز شد.

در آن روز با وجود هشدارهای قبلی و مسدود بودن راه پنج نفر قصد عبور از عرض رودخانه در نزدیکی روستای دهماتون شهرستان رودان را داشتند که سه نفر نجات پیدا کرده و دو نفر شامل پدر ودختر ۵ ساله خانواده را آب با خود برد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان روز یکشنبه اظهار داشت: پیکر دختر بچه پس از حدود ۷۲ ساعت پیدا شد ولی تا این لحظه پدر خانواده پیدا نشده است و جست و جو توسط تیم‌های شهرستان‌های رودان و میناب همچنان ادامه دارد.

مختار سلحشور ادامه داد: عواملی همچون وسعت منطقه و بالا بودن سطح آب و شدت جریان رودخانه در روز حادثه در طولانی شدن عملیات جست و جو مؤثر بوده‌اند که این در فعالیت تیم‌های هلال احمر به همراه گروه‌های محلی در بالادست و پایین دست سد استقلال نقش دارد.

کشف قاتل دریایی سرطان

موجودی دریایی کشف شده است که می‌تواند سرطان را نابود کند.

محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی نوعی اسفنج را در سواحل اندونزی شناسایی کردند که مولکول‌هایی موسوم به manzamine A را تولید می‌کند که قابلیت جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دهانه رحم را دارند.

در این تحقیقات اثرات ضدسرطان manzamine A روی چهار نوع سلول سرطان دهانه رحم مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد این مولکول‌ها از رشد سلول‌های سرطانی ممانعت کرده و در مواردی موجب نابودی آن‌ها می‌شوند، اما هیچ اثری بر سلول‌های سالم ندارند.

در تحقیقات پیشین، محققان نشان دادند که ترکیبات به دست آمده از اسفنج‌ها در برابر ملانوم و سرطان پروستات و پانکراس مؤثر هستند. همچنین پیش از این مشخص شده که manzamine A روی رفع انگل عامل مالاریا نیز مؤثر است.

در این تحقیقات، manzamine A موجب کاهش سطح بیان (expression) پروتئینی می‌شود که در برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم به میزان بالایی بیان می‌شود. مدل‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد که این ماده دارای ساختاری مشابه مسدودکننده‌های پروتئین شناخته شده دارد، اما قابلیت آن در مسدود کردن پروتئین‌های معیوب، ۱۰ برابر ترکیبات مشابه است.

در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا آزمایشات نمونه حیوانی را با استفاده از manzamine A آغاز کنند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Natural Products منتشر شده است.

دستگیری ۵۰۶ خرده فروش مواد مخدر در تهران

معاون هماهنگ کننده پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری ۵۰۶ فرد خرده فروش مواد مخدر در تهران در طول تعطیلات نوروزی خبر داد.

سرهنگ علیرضا ناصری نژاد گفت: در طول تعطیلات نوروزی تیم‌های خودرویی و پیاده گشت پلیس پیشگیری فعال بودند و با موارد متعددی از جرایم و تخلفات برخورد کردند. این تیم‌ها از ابتدای فروردین تا نیمه این ماه ۵۰۶ فرد خرده فروش مواد مخدر را شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: از این افراد درمجموع ۹ کیلو و ۲۵۷ گرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.

ناصری نژاد گفت: این افراد به همراه پرونده تشکیل شده، برای ادامه روند رسیدگی به جرم تحویل دادسرا شدند.

کد خبر 417568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.