زاغه‌ها و کرونا؛ دو آتش زیر خاکستر هند

کارشناسان استدلال کرده‌اند که پس از ثبت اولین مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا در هند، این کشور شاهد گسترش چشمگیر کووید -۱۹ خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اولین مرگ کرونایی در کشور هندوستان در یکی از بزرگ‌ترین مناطق فقیرنشین قاره آسیا اتفاق افتاد که پس از آن پزشکان و کارشناسان هندی هشدار دادند که از این تاریخ به بعد ویروس کرونا ممکن است به این کشور حمله کند چرا که مناطق فقیرنشین هند از سیستم بهداشتی کارآمدی برخوردار نیست.

مردی ۵۶ ساله تنها چند ساعت پس از اینکه تست کرونای او مثبت شده بود، جان خود را در یکی از بیمارستان‌های پایتخت هند از دست داد و نام او به عنوان اولین قربانی ناشی از بیماری کووید -۱۹ ثبت شد. پس از آن اعضا خانواده او مورد آزمایش قرار گرفتند و در منزل خود قرنطینه شدند.

البته دولت هند تنها به قرنطینه اعضای خانواده قربانی اکتفا نکرد، بلکه تعداد ۳۰۰ خانه و ۹۰ فروشگاه در محله Dharavi، جایی که اولین فرد قربانی کرونا در آن زندگی می‌کرد را پلمب کرد تا از این طریق از گسترش ویروس کرونا در بین مردم لوگیریجامعه شود. Dharavi یک منطقه فقیرنشین است که بیش از یک میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و تراکم جمعیتی آن ۳۰ برابر بیش از نیویورک است. درست یک روز پس از مرگ اولین قربانی کرونا در این منطقه، آزمایش خون شخص دیگری ساکن در آن مثبت شد.

پزشکان و کارشناسان استدلال کرده‌اند که کنترل گسترش ویروس کرونا در زاغه‌های هند بسیار مشکل خواهد بود چرا که در این مناطق دسترسی کافی به آب و بهداشت وجود ندارد. علاوه بر این تراکم جمعیتی در این مناطق به حدی زیاد است که هزاران نفر از مردم شانه به شانه هم زندگی می‌کنند و امکان رعایت فاصله اجتماعی در آن‌ها وجود ندارد.

با گذشت تنها چهار روز تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور هند به دو برابر رسید که بسیاری از این افراد در تجمعات مراسم مذهبی به کووید -۱۹ آلوده شدند. به همین دلیل، نخست وزیر هند دستور قرنطینه مردم در خانه‌های خود به مدت سه هفته را صادر کرد و قرار شد افرادی که بدون دلایل ضروری، نظیر تهیه دارو، رفتن به محل کار یا مراجعه به پزشک، از خانه‌هایشان بیرون بروند مطابق با قوانین مجازات شوند. اگرچه در این مدت سه هفته‌ای، پرسنل درمانی آمادگی بیشتری برای مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس پیدا می‌کردند اما آن‌چه که مقامات رسمی هند را نگران کرده است، ترس از آماده نبودن کارکنان مراکز درمانی نیست؛ بلکه در صورت سرعت یافتن گسترش ویروس کرونا و ابتلای روزافزون مردم به کووید -۱۹، کشور از امکانات کافی نظیر تخت‌های بیمارستانی به تعداد زیاد، دستگاه‌های تنفس و حتی ماسک و دستکش برخوردار نیست.

مقامات رسمی هند چه درس‌هایی از اروپایی‌ها آموختند

پزشکان و مقامات رسمی هندی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا و قبل از ظهور این ویروس در کشورخود، اقدامات اروپایی‌های و سایر کشورهای جهان در مقابله با شیوع ویروس کرونا را با دقت زیر نظر داشتند. بهترین اقدامی که دولت هند به پیروی از اروپایی‌ها در پیش گرفت قرنطینه مردم در منازل خود بود؛ شهروندان هندی موظف بودند به مدت ۲۱ روز در خانه‌های خود بمانند و در صورت نقض قوانین نیروهای امنیتی به طور جدی با آن‌ها برخورد می‌کردند.

آموزه دیگر هندی‌ها از سایر کشورهای جهان، آماده سازی بیمارستان‌ها و گسترش تولید انبوه تجهیزات ایمنی و دستگاه‌های تنفسی بود. رؤسای بیمارستان‌های سراسر کشور هند در مدت زمان قرنطینه ۲۱ روزه، فرصت را غنیمت شمردند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سراسر کشور را به آماده‌سازی کردند. علاوه براین، گسترش تولید تجهیزات ایمنی نظیر لباس‌های ایمنی، ماسک، دستکش و دستگاه‌های تنفس اقدام دیگری بود که توسط دولت هند در دوران قرنطینه مردم و به تقلید از سایر کشورهای جهان، به خصوص اروپا، برای کنترل شیوع ویروس کرونا انجام شد.

شناسایی نقاط شیوع ویروس کرونا

دولت هند تصمیم گرفت در دوران قرنطینه ۲۱ روزه آزمایش تشخیصی کرونا را به طور گسترده بین مردم انجام دهد تا مراکز شیوع کووید -۱۹ را شناسایی و اقدامات سختگیرانه‌تری در این مناطق پیاده کند و از انتقال ویروس به سایر نقاط کشور جلوگیری شود. گزارشات حاکی است که تنها در یک روز ۶۶ هزار تست از مرم هند گرفته شد و پس از شناسایی افراد آلوده به ویرروس کرونا، این افراد در بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار گرفتند. اعضای خانواده افراد آلوده به کووید -۱۹ نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و حتی در صورت منفی شدن نتایج آزمایش، این افراد در خانه‌های خود با اعمال مقررات سفت و سخت محبوس می‌شوند.

دولت هند در انجام آزمایش کرونا با چالش‌های زیادی مواجه است؛ از کمبود کیت‌های آزمایش کرونا گرفته تا نبود آزمایشگاه کافی در سراسر کشور، نگرانی‌های زیادی را برای مقامات رسمی این کشور به وجود آورده است. در سراسر کشور هند تنها ۱۲۶ آزمایشگاه دولتی و ۵۱ آزمایشگاه خصوصی اقدام به نمونه‌گیری از مردم برای شناسایی کووید -۱۹ کرده است که این تعداد آزمایشگاه برای جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی هند بسیار ناچیز است.

بازگشت مهاجران به شهرهای خود

شروع قرنطینه سه هفته‌ای در هند باعث شد بسیاری از مردم شغل‌های خود را از دست بدهند و منبع درآمد دیگری برای تأمین ملزومات خود و اعضا خانواده نداشته باشند. بسیاری از مردم که برای کار از روستاها به شهرهای بزرگ هند مهاجرت کرده بودند پس از تعطیل شدن مراکز کاری مجبور شدند به روستاهای خود بازگردند. تعداد زیادی از این افراد حتی از توان مالی کافی برای استفاده از حمل و نقل عمومی برخوردار نبودند و پیاده مسیر بسیار طولانی بین محل کار و منزل خود را طی کردند.

نگرانی مقامات رسمی در خصوص شیوع ویروس کرونا پس از بازگشت مردم به روستاهایشان دو چندان شده است؛ اگر این افراد به ویروس کرونا آلوده باشند و آن را به روستاهای خود منتقل کنند، با نبود امکانات بهداشتی و درمانی در روستاهای هند چگونه می‌توان از پس کنترل گسترش کووید -۱۹ بین مردم برآمد؟

شاید بهترین واکنش به این چالش قرنطینه کردن مهاجرانی است که قصد بازگشت به محل زندگی خود را دارند. دولت هند این افراد را به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌کند و سپس در صورت منفی شدن آزمایش کووید -۱۹ به آن‌ها اجازه رفتن به روستاهای خود را می‌دهد.

کد خبر 417496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا می‌داند بر سر هند کثیف چه خواهد آمد
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا می‌داند بر سر هند کثیف چه خواهد آمد