ساماندهی گذرهای منتهی به چهارباغ در سال ۹۹/افزایش سه برابری بودجه

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: در سال جاری با توجه به افزایش حدود سه برابری بودجه جهت اجرای پروژه‌های سازمان در راستای تحقق اهداف بازآفرینی و تاریخی و گردشگری، اجرای پروژه‌هایی نظیر ساماندهی گذرهای منتهی با چهار باغ عباسی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای امسال انجام بدنه‌سازی اطراف تخت فولاد، مرمت تکایای تخت فولاد و پیاده روسازی خیابان باغ گلدسته، ادامه پروژه‌های میدان تا میدان، مرمت خانه جوان و ساماندهی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات شده در سال گذشته، تصریح کرد: راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری مناطق ۱۵ گانه در بافت‌های ناکارآمد شهر از جمله اقدامات انجام شده سال ۹۸ بشمار می‌رود که نتیجه‌بخشی آن امسال مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: با انجام فراخوان طرح آموزش و جذب ۶۰ نفر از بین ۲۰۰ نفر داوطلب و تشکیل کلاس‌های آموزشی برای آن‌ها، راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری آغاز شده است.

وی با تاکید بر تأثیرگذاری کف‌سازی و ساماندهی محورهای تاریخی در رونق صنعت گردشگری، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و اقدامات در بافت ناکارآمد شهری به خصوص محورهای گردشگری و ابنیه‌های تاریخی، فرهنگی و گذرهایی که دارای هویت و قدمت بوده، علاوه بر رفع مسائل اجتماعی به موازات احیای کالبدی مؤثر، بر روند توسعه صنعت گردشگری نیز تأثیرگذار است.

فیض خاطرنشان کرد: کف‌سازی و ساماندهی محورهای تاریخی با هدف ساماندهی مرکز محلات و شاخص کردن محورهای تاریخی نسبت به سایر معابر شهری، در مناطق یک، سه، پنج و شش از پروژه‌های سال گذشته بوده که نمونه بارز آن ساماندهی گذر علی‌قلی‌آقا حدفاصل بازارچه علی‌قلی‌آقا تا خیابان مسجد سید است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ساماندهی و کف‌سازی محور خیابان جامی تا بازارچه علیقلی اجرا شده بود که با اجرای بخش حدفاصل بازارچه علی‌قلی‌آقا تا خیابان مسجد سید این محور به خیابان مسجد سید وصل می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به پیاده‌رو سازی ضلع غربی خیابان چهار باغ پایین، گفت: پیشینه طراحی و ایجاد دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر صفوی بوده و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال ۱۰۰۰ هجری قمری (۱۵۹۱ میلادی) بازمی‌گردد؛ چهارباغ پایین (چهارراه تختی تا دروازه دولت) در دوره پهلوی و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی افزوده شد.

وی تصریح کرد: ساماندهی ضلع غربی پیاده رو چهار باغ پایین با طول ۲۸۰ متر به عرض متوسط پنج متر و با شش و نیم میلیارد ریال اعتبار اولیه در شهریور ماه سال گذشته آغاز و در بهمن ماه نیز به پایان رسید.

فیض افزود: برای پیاده روسازی خیابان مطهری حدفاصل پل آذر تا پل فلزی، سمت جنوب خیابان مطهری مشرف بر زاینده رود خاکبرداری، تسطیح و ریگلاژ، نصب سنگ جدول، سنگفرش و موزائیک مسیر ویژه نابینایان و نیز اجرای مجدد تأسیسات روشنایی و مبلمان شهری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل ساماندهی محور گردشگری دردشت با طول ۳۸۰ متر و مساحت دو هزار و ۱۰۰ متر مربع از انتهای بازارچه دردشت تا ابتدای بازارچه دومنار دردشت اجرا شد و ادامه این محور تا بازار شیخ بهایی از پروژه‌های آینده این سازمان است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به طرح‌های اجرا شده برای برای مرمت و ساماندهی تکایای تخت فولاد، گفت: مرمت و ساماندهی تکایای تخت فولاد از جمله باز پیرایی بدنه‌ها، سبک‌سازی و آجر فرش بام، احیای مجدد آب نمای بیرونی در تکیه خاتون‌آبادی، احیای بخشی از تکیه کازرونی به عنوان شربت خانه، مرمت و بازسازی تکیه میر شامل سبک‌سازی و آجر فرش پشت بام، اجرای اندود گچی در حیاط‌ها و فضاهای داخلی، تعویض در و پنجره‌های فرسوده، رنگ آمیزی و خط کشی اتاق‌ها و باز پیرایی دیوارهای بیرونی باغ طوبی از اقدامات انجام شده برای مرمت و ساماندهی تکایای تخت فولاد است.

کد خبر 417485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.