خیزش دلار

 آینده معیشت کارگران، شلوغی دیروز بزرگراه‌ها و ایستگاه‌های متروی پایتخت و برخی شهر ها و دلایل افزایش نرخ ارز از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۱۷ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خطر!» به بررسی شلوغی دیروز بزرگراه‌ها و ایستگاه‌های متروی پایتخت و برخی شهرها پرداخت و نوشت: دیروز ١٦ فروردین ماه، نخستین روز کاری تهران بود. مدارس و آموزش عالی همچنان تعطیل هستند و جز تعداد کمی از اداره‌ها و صنوف پر تقاضا، درهای سایر مراکز خدماتی، اداری، فرهنگی، تجاری و تفریحی به روی مردم بسته است. پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا زمان تعطیلی را به بیستم فروردین ماه یعنی تا سه روز دیگر موکول کرده اند، اما اگر روند شیوع، در نمودار نزولی قرار نگیرد، ممکن است این سختگیری‌ها تا اردیبهشت ماه هم ادامه یابد! مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت فاصله گیری فیزیکی و دور کاری را مهم‌ترین راهکار برای مهار کرونا می‌دانند، با وجود این وضعیت کلانشهر ٩ میلیون نفری تهران از نظر مبتلایان همچنان غیر عادی گزارش می‌شود. تعداد مبتلایان از مرز ۵۵ هزار نفر گذشته و زنگ خطر برای وضعیت حدود چهار هزار نفر هم در بیمارستان‌های کل کشور به صدا در آمده است. به گزارش «ایران»، دیروز تصویر تهران اگرچه با سال‌های قبل، تفاوتی عمده و قابل توجه داشت، اما انتشار برخی عکس‌ها در فضای مجازی و بویژه اظهار نگرانی برخی مسئولان نسبت به ترافیک غیر قابل پیش بینی اولین روز کاری، نشان داد، برخی شهروندان همچنان نسبت به این بیماری، نگاه خوش بینانه تری دارند! شلوغی برخی معابر پایتخت بویژه نقاط مرکزی در اطراف بازار تهران، میدان حسن آباد و بزرگراه‌های حکیم، همت، مدرس و جاده مخصوص کرج که تصویر آن به یکی از پر مخاطب ترین تصاویر روزهای کرونایی کشور تبدیل شد، حتی صدای معاون وزارت بهداشت را هم درآورد و ایرج حریرچی را وادار کرد در کنفرانسی مطبوعاتی نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کند! این در حالی است که دولت همچنان تأکید دارد تا اداره‌ها با یک سوم نیرو، کار خود را شروع کنند و اغلب صنوف و بازار تهران نیز تعطیل شده اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خیزش دلار با چراغ سبز ارز نیمایی» به بررسی دلایل افزایش نرخ ارز پرداخت و نوشت: بازار ارز پس از تعطیلات نوروزی، روز گذشته با افزایش قیمت، فعالیت رسمی خود در سال جدید را آغاز کرد. حال در این شرایط، جهش نرخ دلار نقل محافل شده و بسیاری از فعالان اقتصادی را نسبت به وضعیت در روزهای آتی نگران کرده است. در این میان بازار سکه نیز شاهد رشد قیمت بوده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات روز (شنبه) به بهای شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد که مهم‌ترین علت فراز و نشیب قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، نوسان قیمت اونس در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار در داخل عنوان شده است. اکنون در بازار آزاد شاهد رشد قیمت دلار و در پی آن تغییرات در بازار سکه و طلا هستیم و کارشناسان و صاحب‌نظران دلایل متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند.

«دلار در مرز ۱۶ هزار تومان» این روزها تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است. صرافی‌های بانک‌ها از صبح روز گذشته «شانزدهم فروردین»، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به آخرین روز سال گذشته افزایش هزار تومانی داشته است. در این میان، هنگامی که علت افزایش نرخ ارز را جویا می‌شویم کارشناسان و صاحب‌نظران دلایل متفاوتی را برای این روند مطرح می‌کنند. عده‌ای معتقدند که سفته‌بازان در روزهای تقریباً تعطیل سال جاری تلاش کردند که قیمت دلار را از کانال ۱۶ هزار تومانی جلوتر ببرند. به عبارتی دیگر، آنها می‌گویند توقف فعالیت صرافی‌ها و نبودِ نظارت کافی در روزهای اخیر عاملی برای باز شدن دست دلالان و تعیین نرخ در بازار ارز شده است. به گفته آنها نبود نظارت و معاملات بی‌سروصدای این روزها نرخ رسمی ارز آزاد را تعیین می‌کند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روحانی: تعدیل ممنوع» به بررسی آینده معیشت کارگران به دنبال دستور رئیس جمهور پرداخت و نوشت: بعد از ظهر هفتم فروردین ماه امسال، سخنگوی دولت در حساب توئیتر خود از اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات و کمک حمایتی برای مشاغل آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا نوشت. علی ربیعی در این نوشتار تاکید کرده بود که اختصاص این رقم، یکی از تصمیمات جلسه صبحگاهی ستاد اقتصادی کرونا بوده که به ریاست حسن روحانی تشکیل شده است. بعدازظهر جمعه، ۱۵ فروردین ماه، ربیعی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت، از نگرانی‌های اقتصادی دولت در مواجهه با ویروس کرونا نوشت و در اشاره‌ای به جزئیات جلسه ستاد اقتصادی دولت که ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه به ریاست حسن روحانی برگزار شده، این جمله‌ها را در یادداشت خود پررنگ کرد: «یکی از تأکیدهای رئیس‌جمهوری، ماندن کارگران در کارخانه‌ها بود… پیشنهاد آقای شریعتمداری (وزیر تعاون) و اصرار درستی که او دارد برای ماندن کارگر در کارخانه است. بچه‌های وزارت کار معتقدند باید بخشی از دستمزد را پرداخت کنیم تا کارگران در محیط کار باقی بمانند یا رابطه با شغل خود را حفظ کنند. ما ۷۵ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته‌ایم. امروز در جلسه بحث شد که این وام نباید به یک رانت تبدیل شود.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عجله برای رئیس شدن!» به بررسی لابی اصولگرایان برای ریاست مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: در شرایطی که در کشور و البته جهان، هفته هاست که هر موضوعی و سوژه‌ای و مسئله‌ای به واسطه بحران کرونا پنهان می‌ماند و کمتر به چشم میاید، اما در پس پرده هستند کسانی که تلاش می‌کنند همچنان برای فعالیت‌های معمول خود در پسا کرونا، نقشه‌ها بکشند و اهداف رویایی شأن را به تحقق بنشانند. موضوعی که به عینه در میان سیاستمداران ایرانی نیز صدق می‌کند. مجلس نشینان آتی نیز که در اسفندماه پیش از شیوع کرونا برای برنامه‌های بلند مدت خود خیز برداشته بودند از این قاعده مستثنی نیستند.

حالا نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم که در شرایطی بسیار عجیب و خاص در کشور و به واسطه نحوه مشارکت مردم در انتخابات و عدم حضور اصلاح طلبان شاخص توانستند کرسی‌های پارلمان آینده را تمام و کمال از آن خود کنند به نظر میاید در شرایطی بی رقیب، خود رقیب خود شده اند و از هم اکنون، رنگ و بوی این اختلاف و رقابت میان شخصیت‌های اصولگرایی به چشم میاید. بخصوص اینکه در این مجلس هستند کسانی که هریک در سودای ریاست مجلس پای به انتخابات اسفندماه گذاشته اند و همین امر کافی است تا چهره‌هایی که شاید رقبای ریاست آتی پارلمان باشند، علاوه بر اینکه به عنوان یک اصولگرا به دولت می‌تازند، به عنوان رقیب کرسی ریاست بر خودشان نیز همین طور.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۳ رکورد بورس پس از تعطیلات» نوشت: بورس تهران اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی را با رکوردشکنی در سه سطح پشت سر گذاشت. در این روز، شاخص کل سهام جهش بی‌سابقه ۲۰ کانالی را تجربه کرد و برای اولین بار در تاریخ به ارتفاع ۵۶۷ هزار واحد دست یافت. در کنار تشکیل صف‌های انبوه خرید و رشد همه‌جانبه قیمت‌ها، در انتقال مالکیت سهام بین سهامداران بزرگ یا حقوقی و سهامداران خُرد یا حقیقی شاهد رکورد دیگری بودیم. به بیان دقیق‌تر، در این روز حدود هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان سهم به مالکیت سهامداران حقیقی درآمد. چنین حدی از مشارکت از سوی سهامداران حقیقی در تاریخ فعالیت بورس تهران سابقه نداشته است. چند عامل عمده را می‌توان در شکل‌گیری جبهه قدرتمند تقاضای سهام طی روز گذشته مؤثر دانست که در بین آنها، جهش قیمت جهانی نفت تأثیر شایان توجهی داشت. قیمت نفت در بازار جهانی در دو روز پایانی هفته قبل با دریافت سیگنال‌هایی مبنی بر رفع تخاصم نفتی عربستان و روسیه بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت. البته، سیطره فضای تورمی بر بازار سهام، در پی تداوم تحریم‌ها و محدودیت فعالیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و نهایتاً ارائه بسته پولی از سوی بانک مرکزی همچنان به‌عنوان مولفه‌هایی که انتظارات تورمی را تشدید کرده‌اند، بر عطش خریداران سهام افزودند.

کد خبر 417471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.