روند صعودی و پایدار قیمت طلا در جهان

قیمت طلا در هفته گذشته (۳۰ مارچ تا چهارم آوریل برابر با ۱۱ تا ۱۶ فروردین) اگرچه فراز و نشیب های مختلفی داشت اما روند صعودی، خود را حفظ کرد و پیش بینی می شود با وجود اقدامات سران کشورها در کنار تلاش دانشمندان برای تهیه دارو یا واکسن کووید ۱۹، بهای این فلز زرد به روند صعودی خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه گذاران در هنگام بحران بوده و هست به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت انس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرد.

انس طلا در این مدت قیمت‌های کمی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار و حتی کمی پایین‌تر از ۱۵۰۰ دلار را تجربه کرد که در چند سال اخیر و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بی سابقه بود اما از آن‌جا که همواره بازارهای مالی تحت تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیرند، تغییر سیاست‌ها در این زمان بر تمامی بازارها نیز اثرگذار بوده و این بار نیز تحت تأثیر سیاست‌های حمایتی سران گروه ۲۰ دوباره تا حدی جان گرفته و بخشی از کاهش قیمت هفته‌های گذشته خود را جبران کرده است.

در یک هفته گذشته اما بر خلاف هفته‌های پیشین، بازار طلا روند تقریباً با ثباتی را طی کرد و در روزهای پایانی، در کانال ۱۶۰۰ دلار باقی ماند.

پایین‌ترین قیمت فلز زرد در این هفته ۱۵۷۴ دلار به ازای هر انس بود که پس از آن روند بازار تاکنون صعودی بوده است. البته در اولین روز از بازگشایی بازار طلا در هفته گذشته (۱۱ فروردین ماه مطابق با ۳۰ مارچ) قیمت این فلز گرانبها در بازار آمریکا با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۶۴۶ دلار و ۶۰ سنت رسید که نشان می‌دهد کاهش نرخ فلز زرد در اواسط هفته رخ داده است.

مایکل مک کارتی استراتژیست ارشد مؤسسه سی ام سی مارکتس در این باره گفت: «هرچه شرایط بدتر می‌شود ارتباط بین نوسانات بازار بورس و طلا قوی‌تر می‌شود زیرا اگر وضعیت اقتصادی وخیم‌تر شود، همزمان با افت شاخص‌های بورس قیمت فلز زرد هم افت می‌کند.»

در ادامه در حالی که به دنبال امیدواری به افزایش فعالیت‌های اقتصادی چین، ارزش سهام در بازارهای بورس رشد داشت و دلار نیز تقویت شد، قیمت طلا کاهش پیدا کرد به گونه‌ای که هر اونس طلا، روز سه شنبه _۱۲ فروردین برابر با ۳۱ مارچ_ با نیم درصد کاهش به ۱۶۱۳ دلار و ۴۰ سنت رسید.

استفن اینز، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه آکسی کورپ در این باره گفت: «تقویت ارزش دلار، بهبود عملکرد اوراق قرضه و افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس موجب افت نسبی قیمت طلا شده است.

وی افزود: رابطه معکوس میان شاخص‌های بورس و قیمت طلا مجدداً در حال برقرار شدن است.»

شرایط اقتصادی موجود در جهان به ویژه آمریکا فشار مضاعفی را بر طلا به منظور رشد یا حداقل حفظ قیمت‌های فعلی خود وارد می‌کند. همین نیرو در هفته اخیر باعث شد تا فاز اصلاحی طلا چندان عمیق نباشد و این فلز گرانبها دوباره در روند صعودی خود قرار بگیرد. یکی از علت‌های این مسئله، افزایش هفتگی بی‌سابقه تعداد متقاضیان دریافت مقرری بیکاری در آمریکا بود که موجب شد افت قیمت طلا محدود باشد و مجدداً به مدار صعود بازگردد.

ادوارد مویا تحلیلگر ارشد بازار زر شرکت اوآندا گفت: «با توجه به اینکه هنوز ابعاد تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا و قرنطینه‌های گسترده مشخص نشده بازار طلا همچنان خط مشی صبر و انتظار در پیش گرفته است.»

انجام اقدامات سختگیرانه در ایالات متحده، به منظور مهار ویروس کرونا باعث آسیب دیدن شرکت‌ها و کارخانجات شده و اقتصاد آمریکا را در رکودی عمیق فرو برده است. این کشور پس از ۱۱۳ ماه متوالی افزایش پیوسته نرخ اشتغال، در ماه مارس شاهد بیکار شدن ۷۰۱ هزار کارگر بود.

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به دلیل افزایش ترس از رکود جهانی رشد هفتگی حدوداً دو درصدی را تجربه کرد. مایکل ماتوکس تحلیلگر بازار طلا در همین خصوص گفت: «از نظر فنی حتی زمانی که همه بازارها با موج فروش ارزان دارایی‌ها مواجه می‌شوند، قیمت طلا معمولاً کمترین افت را به خود می‌بیند بنابراین از نظر تئوریک، طلا در طول شش تا هشت ماه آینده مهم‌ترین دارایی برای سرمایه گذاران خواهد بود.»

همزمان حجم دارایی‌های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا، روز پنجشنبه گذشته با ۰.۳ درصد افزایش به ۹۷۱.۹۷ تن رسید.

تعدیل قیمت طلا در کشور با چه شرطی؟

انس جهانی طلا نهایتاً پس از فراز و نشیب‌های مختلف خود با قیمت ۱۶۲۶ دلار و ۸۷ سنت به کار خود در این هفته پایان داد. در این مدت، بازار داخلی طلا نیز چندان حرفی برای گرفتن نداشت. صعود نرخ دلار به حوالی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در غیاب بانک مرکزی و به کمک سفته بازان، در کنار افت و خیز انس جهانی قیمت‌های داخلی طلا را با افزایش مواجه کرد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در این بازه به ۶۴۹ هزار تومان نیز دست یافت اما با کاهش قیمت دلار توسط صرافی‌های معتمد بانک مرکزی در اولین روز هفته در کشور کمی از التهاب موجود کاست.

البته باید توجه داشت که التهاب در قیمت دلار و صعود آن به کانال ۱۶ هزار تومان در حالی رخ داده است که پیشتر کارشناسان نرخ واقعی دلار در کشور را در محدوده ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی برآورد می‌کردند و بانک مرکزی نیز به سفته بازان برای ارائه قیمت‌های غیر واقعی هشدار می‌داد.

در انتها با وجود تلاش‌های گسترده جهانی برای کشف و تولید انبوه واکسن یا داروی کووید ۱۹، هنوز اخبار موثقی از موفقیت در تولید به جهان مخابره نشده است، از همین رو، به نظر می‌رسد نوسانات افزایشی قیمت طلا در بازارهای جهانی در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

تعدیل قیمت این فلز زرد در بازارهای داخلی نیز تا حد زیادی به سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز به ویژه دلار و همچنین از سرگیری دوباره فعالیت فروشندگان صنفی بستگی دارد. اگرچه وعده‌های مختلفی در این خصوص داده شده است اما بازار دیگر چندان به وعده واکنش نشان نمی‌دهد و در انتظار اقدامات جدی از سوی نهاد بازار ساز است.

یادداشت از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 417468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.