تنگی نفس و تب بازار گز اصفهان از کرونا!

گرانی پسته، بادام و شکر به‌علاوه رشد هزینه‌های تولید، مدت‌ها بود که صنعت گز اصفهان را با چالش مواجه کرده بود که با شیوع ویروس کرونا مشکلات این بخش، افزون‌تر هم شد؛ شرایطی نامطلوب که شاید تا به حال، فعالان این صنف به این حد آن را حس نکرده بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار موجود، ۴۰۰ واحد تولید گز و ۱۲۰۰ واحد توزیع گز و شیرینی در اصفهان به تولید محصولی فعال است که علاوه بر مصرف داخلی، به‌طورمعمول جایگاهی مناسب در بخش صادرات غیرنفتی به خود اختصاص می‌دهد. اما کسادی بازار گز و شیرینی اصفهان، بزرگترین چالشی بود که عید امسال بسیاری از فعالان این صنف همچون دیگر کسبه بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا با آن روبرو شدند. بالا بودن نرخ نهایی گز و فراگیری ویروس کرونا دو دلیلی بود که باعث شد امسال میزان تقاضا برای گز در اصفهان با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شود.

به گفته فعالان صنف گز و شیرینی، تعیین نرخ گز مانند دیگر بازارها بر اساس عرضه و تقاضا شکل نمی‌گیرد بلکه قیمت مواد اولیه و بسته‌بندی آن تعیین کننده است.

حال اگر از مواردی همچون گرانی قیمت مواد اولیه تولید گز و وارداتی بودن بخشی از مواد مورد نیاز برای تهیه این محصول بگذریم، بازهم فعالان این صنف با مشکلات زیادی برای بازگشت به رونق قبلی خود مواجه هستند.

عامل نخستی که علاوه بر رکود اقتصادی، بیکاری بسیاری از کارگران واحدهای تولیدی را در پی دارد، فصلی بودن کار گزسازی است زیرا رونق کارگاه‌های گز، معمولاً در نیمه دوم و نزدیک به اواخر سال است که البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همین فرصت نیز از فعالان این بخش گرفته شد.

نبود امکان دسترسی مستقیم به بازار مصرف نیز مشکل دیگری است که فعالان این صنف از آن سخن می‌گویند و این معضل باعث می‌شود بازار تولیدات گز نیز مانند هر بازار دیگری در دست واسطه‌هایی قرار گیرد که بر افزایش نرخ‌ها دامن می‌زنند.

ناآگاهی برخی از مشتریان از لزوم توجه به کیفیت محصولی همچون گز نیز از جمله مشکلات این صنف به حساب می‌آید به طوری که برخی خریداران بدون در نظر گرفتن مرغوبیت گز، خواهان خرید محصولاتی با نرخ پایین هستند، ازاین‌رو به رونق کسب و کار تعدادی کارگاه‌های بدون مجوز با محصولاتی ارزان‌قیمت و بدون کیفیت کمک می‌کنند، این موضوع حتی می‌تواند بر کاهش محبوبیت انواع گز تأثیرگذار باشد.

بی‌ثباتی نرخ مواد اولیه‌ای همچون شکر، گلوکز، مغز پسته و بادام باعث می‌شود فعالان در قیمت‌گذاری گز با مشکل جدی روبه‌رو شوند. همچنین مشکلات مالیاتی، نبود برند و استانداردهای لازم برای گواهی کیفیت گز، وجود رقبای بی‌نام‌ونشان که سبب تخریب ذهنیت مشتری نسبت به گز می‌شود. ریسک سرمایه‌گذاری، کاهش مسافرت‌ها و… همگی از عواملی محسوب می‌شود که در کم رونقی بازار گز، مؤثر است.

گلایه فعالان از رکود بازار گز

اما آنچه در حال حاضر، از سوی فعالان صنعت گز به‌عنوان مهم‌ترین مشکل این صنف عنوان می‌شود سایه شیوع ویروس کرونا است که همچون دیگر مشاغل و صنایع بر این بازار نیز حاکم شده است.

محمدی که از فعالان صنعت گز در اصفهان است، در همین ارتباط می‌گوید: در دو سال اخیر با افزایش قیمت مواد اولیه به‌ویژه بادام و پسته، نرخ گز هم گران‌تر شد و درنتیجه به کاهش تقاضای خرید انجامید.

وی می‌افزاید: در سال ۹۷ بحران کمبود و گرانی پسته تولید گز پسته‌ای، فروش داخلی و صادرات این محصول ارزآور را با چالش بیشتری مواجه کرد، همچنین هم‌زمان با این مشکل، قیمت مقوا، کاغذ و پلاستیک به دلیل گرانی صنایع پتروشیمی، بیشتر شده بود و پس‌ازآن باوجود کاهش نسبی قیمت پسته به دلیل بالا بودن دیگر هزینه‌ها، همچنان نرخ گز گران ماند.

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: به دلیل چنین شرایطی، قیمت یک بسته گز نسبت به سه سال قبل، افزایش شدیدی داشته و در توان خرید بسیاری از مردم نیست، البته با افزایش قیمت تمام‌شده مزیت رقابتی گز در بخش صادرات هم کاهش چشم‌گیری یافت. بنابراین تعداد زیادی از فعالان این صنف از ادامه فعالیت منصرف شدند.

محمدی با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر واحدهای صنفی گز و شیرینی در ایام نوروز امسال می‌گوید: این موضوع بر میزان فروش واحدهای صنفی بسیار تأثیر گذاشت و فروش نسبت به سال‌های گذشته به کم‌ترین میزان خود رسید، که امیدواریم با رفع خطر این ویروس، تمهیداتی برای جبران این خسارت انجام شود.

کرونا یک طرف و گرانی طرفی دیگر!

عبدی از دیگر فعالان بازار گز اصفهان با اشاره به تأثیر ویروس کرونا بر کسادی بازار گز می‌گوید: کرونا ازیک‌طرف و گرانی گز از طرف دیگر موجب کاهش بی سابقه خرید مردم شد.

وی می‌افزاید: گرانی گز به دلیل نرخ بالای مواد اولیه است هر چند نرخ پسته تا حدودی کاهش داشته اما در مقابل نرخ مواد اولیه دیگری همچون شکر و گلوکز گران‌تر شده است، مصرف شکر برای یک تولیدکننده گز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به اینکه یک فعال به‌طور متوسط، حدود ۲۰ تن شکر برای تولید گز در ماه نیاز دارد واضح است برای تهیه این میزان شکر هزینه زیادی را تقبل کند. هزینه‌های دیگر همچون حامل‌های انرژی، بیمه، مالیات و مزد کارگران نیز مزید بر علت می‌گردد.

منتظر پایان سال و نوروز بودیم اما...

همچنین یکی دیگر از تولیدکنندگان گز در اصفهان با ابراز نگرانی از شرایط نامطلوب ایجاد شده برای فعالان گز و شیرینی در ایام نوروز امسال به سبب شیوع ویروس کرونا اظهار می‌کند: به دلیل نگرانی مردم از غیربهداشتی بودن مصرف مواد غذایی که خارج از منزل تهیه می‌شود امسال استقبال خیلی کمتری برای خرید گز و شیرینی وجود داشت.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: واحدهای صنفی که معمولاً در انتظار فرارسیدن ایام پایانی سال برای جبران کسادی ماه‌های قبل خود هستند در روزهای پایانی سال ۹۸ و ایام عید امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، متحمل ضرر و زیان‌های فراوانی شدند.

وی می‌گوید: با این شرایط پرداخت حقوق کارگران توسط کارفرما بسیار دشوار است و پرداخت مالیات و حق بیمه تأمین اجتماعی نیز فشار مالی بیشتری را بر واحدهای صنفی وارد می‌آورد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 417457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 0
    با این قیمت گز کی میتونه بخره
  • دلسوز IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    8 0
    با سلام یک سوال مهمی که همیشه بی پاسخ است اینکه چرا گزهای بی کیفیت که عموما از سمت شهرکرد وارد می شود در فروشگاهای اصفهان دیده می شود و اتحادیه گزو شیرینی هیچ اقدامی نمی کند مسافران همیشه شاکی هستند
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      3 0
      متاسفانه فروش صنایع دستی اصفهان و همینطور گز اصفهان که تولید شهرهای دیگه هستند ولی به نام اصفهان و در اصفهان به فروش میرسند عامل مهمی در مشکلات اقتصادی اصفهان شده از گز گرفته تا خاتم. چرا باید تولیدات غیر قانونی و ضعیف شهرهای دیگه مثل گز و خاتم و ... در میدان امام و به نام اصفهان فروخته بشه. معنای سوغات چیه؟
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    تا زمانی که برای حفظ اصالت تاریخی سوغات اصفهان اقدام قانونی و حقوقی انجام نگیرد وضعیت از این هم بدتر میشه. مسئولان اصفهان هیچ تعصبی نسبت به ميراث مادی و معنوی اصفهان ندارند.