بهره‌برداری از پروژه احداث خطوط پیشرفته کارخانه پردازش پسماند در سال ۹۹

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پروژه احداث خطوط کارخانه پردازش پسماند با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در سال‌جاری به بهره برداری می‌رسد.

محمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال گذشته طراحی و عملیات احداث پروژه خطوط کارخانه پردازش پسماند شهر اصفهان آغاز و برای اجرای کامل آن حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به افزایش بازدهی خطوط جدید نسبت به خطوط فعلی کارخانه پردازش پسماندهای شهر، تصریح کرد: کارایی و بازدهی پروژه خطوط جدید کارخانه پردازش پسماند شهر اصفهان نسبت به خطوط فعلی بسیار بیشتر است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: زباله‌های شهر اصفهان پس از وارد شدن به کارخانه پردازش وارد سالن دریافت شده، سپس از طریق نوار نقاله‌ها وارد قسمت خردکن و کیسه بازکن می‌شود تا مواد قابل بازیافت جداسازی شود، در ادامه مواد آلی برای تهیه کود مورد استفاده قرار می‌گیرد و مواد قابل بازیافت جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه یک‌هزار تن زباله شهر اصفهان وارد کارخانه پردازش می‌شود، گفت: از این میزان یک یا دو درصد اقلام قابل بازیافتی و حدود ۶۰۰ تن از مواد آلی شامل دورریز غذاها و میوه‌ها و موادی که قابل کود شدن است، از سرند عبور می‌کند و سپس در مجموعه سایت دپو می‌شود و با فرایند سه تا چهار ماهه هوادهی، سرند و به کود مرغوب تبدیل می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: اصفهان تنها شهرداری کشور است که از قدیم الایام مافیای کود دامی را حذف کرد و کود بسیار مرغوبی که در کارخانه پردازش تولید می‌شود را برای چمن کاری در سطح شهر استفاده می‌کند.

وی اجرای پروژه احداث خطوط کارخانه پردازش را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل اجرای این پروژه وارد شدن ضایعات موجود در داخل مواد آلی به فرایند تولید کود بود، البته پروژه‌های بزرگ‌تری از جمله هاضم بی‌هوازی، پیرولیز را نیز در کارخانه پردازش اجرا خواهیم کرد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در بخشی از خطوط پردازش که کارگران فعالیت می‌کنند، فضای مناسبی وجود ندارد تا آنها بتوانند مواد قابل بازیافت را جمع‌آوری کنند، گفت: برای تسهیل شرایط فعالیت کارگران، سوله‌هایی در حال ساخت است که در این خطوط سرند بالستیک استفاده شده باعث می‌شود مواد دوبعدی از سه بعدی (کاغذها از قوطی‌ها) جدا شود و این اقدام می‌تواند کمک زیادی به انجام فرایند پیرولیز کند.

وی گفت: پروژه احداث خطوط کارخانه پردازش با صرف هزینه‌ای بالغ بر۲۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد، البته به موازات اجرای این پروژه در خصوص پروژه‌های هاضم و پیرولیز کار می‌کنیم تا بوی نامطلوب ناشی از پسماندها، شیرابه‌ها را از بین برده و برای زیست پذیرتر شدن شهر گام برداریم.

صادقی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین خطوط پردازش با استانداردهای جهانی از جمله دو سرنده کردن، استفاده از کیسه باز کن به جای خرد کن و استفاده از سرند بالستیک در کارخانه پردازش اصفهان پیش بینی شده است، افزود: در حال حاضر از مجموع یک هزار تن پسماند روزانه شهر اصفهان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دفن می‌شود که تلاش می‌کنیم این میزان را در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم.

کد خبر 417448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.