تبدیل اصفهان به قطب گردشگری ملی/ ایجاد درآمد پایدار در مناطق ۱۵ گانه اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان محورهای ۹ گانه برنامه سنجش‌پذیر و اقدامات حوزه شهرسازی پیرامون آن را تشریح کرد.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کلیدواژه‌های محورهای ۹ گانه برنامه سنجش‌پذیر و اقدامات حوزه شهرسازی پیرامون آن شامل تسریع در ارائه خدمات، ارتقای کیفی شهرسازی و معماری، گردشگری شهری، ارتقای سرمایه گذاری، تحقق‌پذیری طرح‌ها، رقابت‌پذیری، تاب‌آوری شهری، حکمروایی خوب شهری، بازآفرینی شهری و شفافیت است.

وی تصریح کرد: اداره کل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی جهت تسریع در ارائه خدمات و با هدف کاهش بروکراسی اداری اقدامات زیادی کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: افزایش بیش از ۴۰ درصدی تعداد پروانه‌های صادر شده در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۹۶ و افزایش بیش از ۵۴ درصدی در متراژ پروانه‌های صادره، افزایش بیش از ۶۰ درصدی در متراژ پایان ساخت‌ها صادره سال گذشته نسبت به سال ۹۶، کاهش متوسط زمان پاسخ دهی به استعلام از ۲۱ روز به ۱۲ روز در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ همچنین افزایش کمّی و کیفی طرح‌های عمرانی تا حد ۳۵۰ طرح در سال و ایجاد ساختار اصولی و قانونی برای مجموعه طراحی و دفتر فنی از جمله اقدامات انجام شده بشمار می‌رود.

وی با اشاره به لزوم یکپارچه سازی، هویت بخشی و ارتقای کیفی شهرسازی و معماری شهر اصفهان با محور حفظ و احیا و ارتقا و عمق بخشیدن به هویت تاریخی فرهنگی شهر اصفهان، تصریح کرد: در این راستا با هدف ارتقای کیفی شهرسازی و معماری، پروژه پیرایش شهری در محورهای منتخب مناطق ۱۵ گانه، تهیه طرح و تکمیل بیش از ۴۰ پروژه تاریخی شامل محورهای تاریخی، بافت تاریخی و تک بناهای تاریخی، تعریف پروژه‌های شاخص شهری نظیر محور میانی چهارباغ عباسی، طراحی شهری میدان امام حسین (ع) و طراحی ایجاد فضای شهری مجاور پل بزرگمهر، برگزاری بیش از ۲۰ نشست از سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری با حضور اساتید برتر ملی و بین المللی و پایه گذاری جشنواره و جایزه دوساله معماری و شهرسازی اصفهان انجام شده است.

حسینی‌نیا ادامه داد: در بخش گردشگری شهری، پروژه‌هایی در حوزه گردشگری با هدف تبدیل اصفهان به قطب گردشگری ملی و بین المللی و ایجاد درآمد پایدار در مناطق تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعریف و اجرای پروژه‌های گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ در مناطق ۱۵ گانه و ناژوان، پروژه باز تعریف نقش محلات گردشگری از جمله محلات شهشهان، سنبلستان، جویباره و … در منطقه سه، درب کوشک در منطقه یک، طراحی شهری پهنه گردشگری رهنان در منطقه ۱۱ و طراحی شهری محور گردشگری گورت در منطقه ۱۵ از جمله اقدامات ارتقای حوزه گردشگری بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به ایجاد اکوسیستم مناسب و قابل اعتماد جهت سرمایه گذاری در شهر با هدف ارتقای سرمایه گذاری، گفت: در این راستا تعریف و اجرای پروژه‌های محرک توسعه در مناطق پانزده گانه و ناژوان همچنین استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی رینگ حفاظتی، محور تشریفات و TOD ایستگاه‌های خط دو و سه قطار شهری انجام شده است.

وی با بیان اینکه به منظور تحقق‌پذیری طرح‌ها، مصوبات لازم در خصوص تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری دریافت شده است، اظهار کرد: اجرای پروژه‌های ۱۷۰ هکتاری شهید کشوری، چشمه توتی، اراضی سودان، اراضی باطان، انرژی خورشیدی، طرح‌های گستره‌های ویژه مناطق، محور تشریفات، روستاهای منفصل مناطق واقع در حریم و رینگ چهارم در این راستا بود.

حسینی‌نیا ادامه داد: تهیه برنامه اقدامات شهر دوستدار کودک با مشارکت وزارت کشور و نمایندگی یونیسف در ایران با هدف رقابت‌پذیری شهری انجام شده است.

وی گفت: برای تاب‌آوری شهری با هدف بهبود سیستم مدیریت بحران و ارتقای کیفیت دفاع غیرعامل شهر اصفهان ده‌ها پروژه ایستگاه آتش نشانی طراحی و طرح جامع ریز پهنه بندی و مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان با تاکید بر نقاط فرونشست زمین تهیه شده همچنین طراحی پایدار اقلیمی ساختمان‌های شهر اصفهان صورت گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به لزوم حرکت در راستای تحقق حکمروایی خوب شهری، اظهار کرد: هدایت و راهبری فرایند تدوین برنامه جامع شهر اصفهان با بیش از سه هزار و ۱۰۰ نفر ساعت کارشناسی و مشارکت بیش از ۱۱۱ نهاد عمومی، خصوصی و سمن‌ها از جمله اقدامات انجام شده برای حکمروایی خوب شهری بشمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم بازآفرینی شهری بافت‌های ناکارآمد، افزود: در این راستا ۹ دفتر تسهیل‌گری و نهاد توسعه شهری راه‌اندازی و برنامه جامع اقدام مشترک برای ۲۸ محله ناکارآمد شهری تدوین و تصویب شد.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: به منظور شفافیت و بهره‌وری در فعالیت‌ها اقداماتی همچون انتخاب مشاورین تهیه طرح‌های ویژه شهرسازی از طریق انجام فراخوان، اصلاح فرایند و فرم‌های مربوطه به اولویت بندی و اعمال فرم‌ها در سیستم شهرسازی الکترونیک، پیاده سازی مصوبات طرح تفصیلی (گذربندی- کاربری و ارتفاع)، اصلاح ضوابط مربوط به معابر و اصلاح فرایند صدور گواهی عدم خلاف و پایان کار انجام شده است.

کد خبر 417441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.