۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
سکوت باغشهر در سایه کرونا

در حالی روزهای بهاری یکی پس از دیگری در یکی از باغشهرهای ایران سپری می‌شود، از جنب و جوش شهروندان و گردشگران خبری نیست؛ سایه سنگین سکوت بر شهر خیمه زده و شهروندان در روزهای خانه‌نشینی، چشم‌انتظار روزهای آینده هستند تا شاید کلیدی امیدبخش درهای بسته را بگشاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهری پر جنب و جوش که رفت و آمد شهروندان در کوچه پس کوچه‌هایش و خنکای سایه‌سار درختان سر به فلک کشیده آن، بخشی از زیبایی سِحر گونه‌اش بود، این روزها در سکوتی غمبار فرو رفته است. همه شهروندانش از ترس بیماری خانه‌نشین شده‌اند و مغازه‌ها تعطیل و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها تعطیل و بی‌رونق شده است.

رنجی که شهروندان می‌کشند

جمشید فصاحت از مغازه‌داران خوانسار می‌گوید: حالا حدود یک ماه است که بازار تعطیل است و مشتری نداریم، واقعاً شرایط سختی، آن هم در این اوضاع اقتصادی است .

او ادامه می‌دهد: سررسید اقساط بانکی در پایان هر ماه فرا می‌رسد، اجاره‌بهای مغازه را هم باید بپردازیم، اما وقتی درآمدی وجود ندارد و حدود یک ماه بازار تعطیل بوده است، معلوم نیست باید چه کنیم؟!

رضا حسینی از رانندگان تاکسی خوانسار می‌گوید: اوضاع خیلی بد شده، اصلاً مسافری نیست و بعضی روزها بیهوده از یک طرف شهر به سوی دیگر می‌روم؛ امیدوارم این اوضاع هر چه زودتر تمام شود، چون دیگر تحملش سخت است.

آگاهی‌بخشی رکن مهم مقابله با شیوع کرونا

محسن اسحاقی، شهردار خوانسار می‌گوید: به دنبال شیوع ویروس کرونا شهرداری خوانسار برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در زمینه اطلاع‌رسانی به شهروندان از طریق فضای مجازی پیشگام بوده است.

او ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری خوانسار اطلاع‌رسانی محیطی و آگاهی بخشی به شهروندان در مورد مراقبت‌های پزشکی در برخورد با بیماری کرونا بوده است، در حال حاضر در ۱۳ نقطه شهر استندهایی حاوی پیام‌هایی در زمینه خود مراقبتی نصب شده است.

شهردار خوانسار تصریح می‌کند: یکصد پوستر آموزشی تهیه و در سایت فرهنگسرای خانواده و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

اسحاقی می‌گوید: از ابتدای شیوع این بیماری در خوانسار، خودروهای حمل و نقل عمومی، پارک‌ها، بازار شهر، معابر، ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگاه‌های سی‌ان‌جی، پایانه مسافربری و پارک‌های سطح خوانسار با ۲۰۰ هزار لیتر محلول ضد عفونی شده است.

او تصریح می‌کند: به دنبال شیوع کرونا در شهر خوانسار حجم زباله خانگی شهروندان دوبرابر افزایش یافته است.

شهردار خوانسار می‌افزاید: به منظور رعایت بیشتر اصول بهداشتی و کاهش حجم زباله‌ها از شهروندان می‌خواهیم که برای تفکیک زباله از مبدا اقدام کنند.

اسحاقی تأکید می‌کند: شهروندان با رعایت اصول قرنطینه خانگی و فاصله اجتماعی و مقررات منع تردد به کادر درمانی شبکه بهداشت و پزشکان بیمارستان فاطمیه (س) کمک می‌کنند.

او با بیان اینکه تعطیلی بازار، اصناف غیرضروری، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و بسته شدن ورودی‌های آرامستان بهشت فاطمیه برای جلوگیری از تجمعات و با هدف مقابله با شیوع کرونا انجام شده است، می‌گوید: با اعمال قانون منع تردد در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین هیچ یک از خانواده‌های خوانساری در پارک‌های شهر حضور پیدا نکردند که این یک دستاورد مهم در زمینه مقابله با شیوع این بیماری محسوب می‌شود.

شهردار خوانسار یادآور شد: در شب چهارشنبه آخر سال ۹۸ با مشارکت شهروندان و فعالیت مستمر نیروهای امدادی و انتظامی حادثه‌ای ایجاد نشد که بسیار مهم و جالب توجه است.

شهروندان همپای مسئولان

هوشنگ صانعی، رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار می‌گوید: بر اساس ابلاغیه ستاد مقابله با بحران کرونا در شهرستان با مسدود کردن ورودی‌های شهر مانع ورود مسافران به شهر خوانسار شدیم.

او با اشاره به اهدای ۳۵ میلیون تومان از سوی خیران خوانساری برای خرید مواد ضدعفونی، می‌افزاید: مواد ضدعفونی کننده با قیمت مناسب خریداری و در اختیار بیمارستان فاطمیه (س) و کادر بهداشتی و درمانی و نیروهای مردمی فعال در طرح ضدعفونی اماکن عمومی قرار داده شد.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار تأکید می‌کند: شهروندان قرنطینه خانگی را رعایت و به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند تا با قطع زنجیره انتقال، از شیوع ویروس کرونا در شهر جلوگیری شود.

ارزیابی ۹۰ درصد جمعیت شهری

اما محمدصادق فیاضی، مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار اظهار می‌کند: بهترین راه مقابله با ویروس کرونا که همه شهروندان نیز می‌توانند به آن عمل کنند، ماندن در خانه و رعایت نظافت فردی است.

او می‌گوید: انتشار ویروس در جوامع انسانی فاجعه بزرگی است؛ مهمترین مراسم مذهبی کشور که نماز جمعه است تعطیل شد، بنابراین مردم باید با درک شرایط از رفت و آمدهای غیر ضروری و میهمانی‌های خانوادگی خودداری کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خوانسار تصریح می‌کند: متأسفانه برخی افراد با کرونا و شرایط ایجاد شده شوخی می‌کنند، راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا نباید به شوخی گرفته شود.

فیاضی تأکید می‌کند: شبکه بهداشت و درمان نیاز به دریافت کمک‌های مالی برای خرید تجهیزات دارد، زیرا بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا برای بیمارستان هزینه‌بر است.

او شیوع بیمار کرونا در این شهر را زنگ خطری برای شهروندان می‌داند و می‌گوید: با اجرای طرح غربالگری کرونا تاکنون حدود ۹۰ درصد جمعیت شهرستان خوانسار ارزیابی شدند.

کد خبر 417437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.