لزوم توجه به ادامه لرزه خیزی گسل چالدران در مجاورت خوی

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزئیات سه زلزله روز ۱۵ فروردین را با بزرگی ۴.۳ در شهر فرخی اصفهان، ۴.۷ ارکیش ترکیه در ۴۰ کیلومتری مرز ایران، و ۴.۲ زرآباد آذربایجان غربی را اعلام کرد و گفت: گسل‌های دورونه و بیابانک دلیل زلزله ۴.۳ شهر فرخی در اصفهان است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی جزئیات زلزله‌های امروز ۱۵ فروردین ۹۹ را تشریح و اظهار کرد: روز ۱۵ فروردین، زلزله‌ای با بزرگی ۴.۳ در ۱۱ کیلومتری شهر فرخی استان اصفهان در ساعت ۷:۲۲ رخ داد. رومرکز زلزله در ۱۱ کیلومتری شمال (اندکی به غرب) شهر فرخی و عمق کانونی آن هفت کیلومتری بود.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگی زلزله، ساکنان شهر فرخی با ۲۹۶۸ نفر جمعیت و روستاهای اطراف رومرکز مانند نصرآباد، ابراهیم آباد، جعفرآباد و … با مجموع جمعیتی ۲۴۷۶ نفر زلزله را حس کردند که احتمال خرابی داده نمی‌شود. همچنین، رومرکز زلزله در گستره مابین دو گسله دورونه در شمال غرب و بیابانک در جنوب غرب واقع شده است.

زلزله ۴.۷ ارکیش ترکیه

به گفته عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در شمال غرب ایران و در ۴۰ کیلومتری غرب مرز ایران و ترکیه زلزله ۴.۷ ارکیش ترکیه، امروز ۱۵ فروردین در ساعت ۱۰:۱۴ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد. رومرکز زلزله ۴.۷ ارکیش ترکیه در ۴۰ کیلومتری غرب مرز ایران و مجاور ساحل غربی دریاچه وان، ۵۷ کیلومتری سیه چشمه و ۷۵ کیلومتری زرآباد استان آذربایجان غربی در ۲۵ کیلومتری جنوب امتداد گسل چالدران جانمایی شد.

زلزله ۴.۲ زرآباد آذربایجان غربی

بت اللهی توضیح داد: در ادامه این زلزله، زلزله ۴.۲ زرآباد آذربایجان غربی، در روز ۱۵ فروردین در ساعت ۱۴:۱۲ رخ داد. در پی وقوع زلزله ۴.۷ ارکیش در غرب دریاچه وان ترکیه، ۴ ساعت بعد زلزله‌ای در امتداد گسل چالدران و ۱۰ کیلومتری جنوب آن واقع در ۲۰ کیلومتری شمالغرب زرآباد و ۵۸ کیلومتری شمال غرب شهر خوی به وقوع پیوست.

وی اظهار کرد: شهر زرآباد آذربایجان غربی ۱۱۴۷ نفر جمعیت و ۲۸۰ واحد مسکونی دارد که ۱۸۴ واحد آن دارای اسکلت است، برآورد می‌شود این شهر شدت چهار را در این زلزله تجربه کرده باشد و احتمال خسارت داده نمی‌شود. چندین روستا نیز در اطراف رومرکز زلزله ۴.۲ واقع هستند که جمعیت کل آنها ۱۸۷۵۶ نفر بوده و در ۳۶۲۳ واحد مسکونی زندگی می‌کنند.

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از این تعداد ۳۰۲۳ واحد فاقد اسکلت هستند که روستاهائی مانند خان بغلچی، بابانور، بغلچی علیا و سفلی، کلیسا و صدر را می‌توان از آن جمله برشمرد.

بیت اللهی تاکید کرد: ادامه گسل چالدران از مجاورت شهر خوی می‌گذرد و ضرورت توجه به ادامه لرزه خیزی آن وجود دارد.

کد خبر 417419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.