۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱
کرونا در کمین پاکبانان

آنان شبانه‌روز در تلاشند تا شهری آراسته و پاکیزه مهیا کنند و با زدودن آلودگی‌ها سلامت ما را تامین کنند. کار آن‌ها در شرایط عادی سخت و سلامت آن‌ها در خطر است، اما حالا که کرونا شهرها را یکی پس از دیگری درنوردیده و در هر جا خطر آلوده شدن به این ویروس مرگبار وجود دارد، سختی کار آنان بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنان گمنام خدمت می‌کنند، نامی از آن‌ها برده نمی‌شود و صورت‌هایشان زیر ماسک پنهان است، اما این روزها در صف مقدم پیکار با بیماری قرار دارند. نارنجی پوشانی که بی ادعا اما با زحمت فراوان می‌کوشند تا آلودگی بر زمین نماند و جسم و جان شهروندان در امان بماند. آنان بیش از سایرین در خطرند، زیرا در محیط‌های آلوده کار می‌کنند، کارشان ارزشمند و نبودش تهدید بزرگی برای سلامت شهروندان است.

پاکبان‌ها را دریابید

علی مرجانی یکی از پاکبانان شهر گلپایگان می‌گوید: شرایط کار در این شرایط فرق می‌کند، اگر پاکبان دستمال و دستکش آلوده‌ای را از زمین بردارد و به این بیماری مبتلا شود، خانواده‌ او هم بیمار می‌شوند و آنها نیز سایرین را گرفتار می‌کنند.

او می‌افزاید: چند هفته است در کوچه‌ها فقط دستکش و ماسک جمع می‌کنیم، ما وظیفه داریم شهر را برای شهروندان تمیز کنیم، اما عاجزانه از مردم می‌خواهیم در این روزها کمی بیش از گذشته مراعات کنند.

این پاکبان تأکید می‌کند: پاکبان‌ها نیاز به حمایت جدی شهروندان دارند، شهروندان با انتقال بموقع زباله‌ها به خارج از منزل، رها نکردن دستکش و ماسک استفاده شده در معابر و گذاشتن آن‌ها در پوشش دربسته در حفظ سلامتی آنها و قطع زنجیره انتقال کمک خواهد کرد، اگر کرونا را جدی بگیریم شکستش می‌دهیم وگرنه ممکن است برای مدت طولانی مهمان بماند.

احمد یزدانی یکی دیگر از پاکبانان شهر می‌گوید: از شهروندان می‌خواهیم که دستمال، ماسک و دستکش خود را داخل کیسه جداگانه و در بسته، داخل سطل‌های زباله بیندازید و از ریختن در خیابان و سطح شهر خودداری کنند.

او می‌افزاید: یکی از اقشاری که این روزها در کنار پزشکان، کادر درمان و پرستاران در راستای مبارزه با کرونا جهاد گونه عمل می‌کنند، پاکبانان هستند، اما رها سازی زباله‌های بهداشتی در شهر جان ما را تهدید می‌کند.

خطر در کمین همه

این سخنان در حالی از سوی پاکبانان مطرح می‌شود که ناصر رستمی، رئیس شبکه بهداشت و درمان گلپایگان از شهروندان می‌خواهد همه دستورات بهداشتی را به دقت رعایت کنند و می‌افزاید: تعداد بیماران مشکوک به کرونا که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به بیمارستان امام حسین(ع) گلپایگان مراجعه کرده‌اند ۸۷ نفربوده که تست ۳۰ نفر از آنان مثبت اعلام شده است.

او می‌افزاید: با توجه به روند افزایشی کرونا در شهرستان گلپایگان از شهروندان گلپایگانی در خواست می‌کنیم ضمن رعایت موارد بهداشتی در خانه بمانند تا از انتقال این ویروس جلوگیری شود.

پیشگامان مبارزه با کرونا

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان با اشاره به اقدامات شهرداری این شهر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بین پاکبانان، می‌گوید: این گروه از کارکنان شهرداری وظیفه نظافت سطح شهر را برعهده دارند و تهیه لوازم و مواد بهداشتی برای آنان بر عهده مدیریت شهری است و باید در اولویت قرار بگیرد.

او می‌افزاید: به صورت روزانه دستکش و ماسک در اختیار پاکبانان شهر قرار می‌گیرد و در این زمینه مشکل و کمبودی نداریم.

شهردار گلپایگان تصریح می‌کند: با گسترش ویروس کرونا و در معرض خطر بودن کارگران جمع‌آوری پسماند، لباس بهداشتی طراحی و در اختیار آن‌ها قرار داده شد.

شکرزاده می‌گوید: کارگاه آموزش پیشگیری از ابتلا به کرونا با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان ویژه کارکنان ستادی و کارگران واحدهای مختلف شهرداری برگزار شده است.

او با اشاره به اطلاع‌رسانی انجام شده از سوی مدیریت شهری و ستاد پیشگیری از شیوع کرونا، عنوان می‌کند: تعطیلی پایانه مسافربری برون‌شهری به مقصد دیگر استان‌ها، تعطیلی تمام پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری شهری و تعطیلی بازار بزرگ شهر و چهارشنبه بازار با هدف جلوگیری از تجمعات در راستای پیشگیری از شیوع کرونا انجام شد.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: توزیع امکانات از قبیل لباس، ماسک و دستکش و انجام مراقبت‌های بهداشتی وی‍ژه کارگران شهرداری و تیم‌های جهادی و مردمی برای پیشگیری از کرونا به صورت مستمر انجام می‌شود.

وقتی امکان دورکاری نیست!

حسین زاهدی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان ضمن قدردانی از شهردار و پرسنل شهرداری که ۷۰ درصد ظرفیت شهرداری را برای مقابله با ویروس کرونا بکار گرفته‌اند، می‌گوید: پاکبانان امکان دورکاری ندارند و به دلیل شرایط کاری بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری هستند، بنابراین مدیریت شهری خود را متعهد به حفظ شرایط استاندارد برای فعالیت آنان می‌داند.

او ادامه می‌دهد: برنامه ملاقات مردمی شورای اسلامی شهر گلپایگان که در روزهای یکشنبه و جلسات کاری و رسیدگی به لوایح و مصوبات که در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شد در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است، البته اگر جلسه فوق‌العاده و ضروری پیش بیاید برگزار خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان با اشاره به تلاش کادر درمانی بیمارستان امام حسین(ع) و کارکنان شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، تاکید می‌کند: قرنطینه خانگی راهکاری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و برای به ثمر نشستن زحمات کادر پزشکی مؤثر خواهد بود.

زاهدی تصریح می‌کند: ویروس کرونا درآمد کسبه بازار را نیز تحت شعاع قرار داد و کسبه با وجود شرایط سخت اقتصادی برای حفظ سلامت شهروندان مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خود شدند.

او خاطرنشان کرد: افتتاح پارک‌های شهید خرازی، شادی، باغ بانوان و همچنین عملیات کلنگ‌زنی پارک‌های محله‌ای و پارکینگ طبقاتی بازار از جمله پروژه‌های شهرداری گلپایگان است که به دلیل مقابله با ویروس کرونا به پس از عادی شدن شرایط در سال ۹۹ موکول شد.

زحمت پاکبانان را بیشتر نکنیم

مسعود اسکندری، رئیس شورای اسلامی شهرستان گلپایگان می‌گوید: با رایزنی‌های انجام شده اقلام بهداشتی مانند دستکش تهیه و بین پاکبانان شهرداری‌های سه شهر شهرستان توزیع شد.

او می‌افزاید: در شرایط فعلی ادامه فعالیت برای پاکبانان سخت شده است به همین دلیل از شهروندان انتظار داریم با رها نکردن دستکش و ماسک در خیابان و انتقال به موقع زباله به خارج از منزل به پاکبانان کمک کنند.

رئیس شورای شهرستان گلپایگان خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا تمام شهروندان فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند، اما پاکبانان برای نظافت شهر و حمل زباله‌ها مجبورند در محیط‌های آلوده و خطرناک کار کنند.

کد خبر 417402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.