۱۰ مزیت نوشیدن آب لیمو هر روز صبح

دمای لازم برای سالم‌سازی مواد غذایی در مقابل کرونا، درمان هفت نوع بیماری با هفت نوع خوراکی، خواص فلفل قرمز، توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران کرونایی در دوران نقاهت و ۱۰ مزیت نوشیدن آب لیمو هر روز صبح را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص فرآیند تولید و آماده سازی محصولات غذایی صنعتی، به افراد، اظهار کرد: تا حد امکان از خرید مواد غذایی روباز و سنتی در زمان شیوع ویروس کووید -۱۹ خودداری کنند.

سید امیر مرتضویان، افزود: با توجه به اطلاعات موجود، دمای سالم سازی مواد غذایی برای حذف ویروس کرونای احتمالی موجود در آن‌ها، حداقل ۶۰ و ترجیحاً ۷۰ درجه سلسیوس در نظر گرفته می‌شود و ممکن است آلودگی احتمالی در این مواد در دمای کمتر از بین نرود.

متخصص علوم و صنایع غذایی در خصوص وجود ویروس کرونا در مواد غذایی، تصریح کرد: مردم می‌توانند اکثر مواد غذایی صنعتی را با اطمینان خاطر مصرف کنند، زیرا با ضریب بهداشتی بالا تهیه شده و ماده اولیه آن‌ها اغلب سالم سازی بهداشتی می‌شود، اما در خصوص محصولات غذایی غیر صنعتی، هم در ماده اولیه تولید و هم پس از تولید، احتمال آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد.

وی در مورد لبنیات پاستوریزه، ادامه داد: شیر پاستوریزه در طول فرآیند تولید برای ۱۵ ثانیه در معرض دمای حداقل ۷۵ درجه سلسیوس قرار می‌گیرد که آلودگی احتمالی را از بین می‌برد. میزان دما برای شیر استریلیزه نیز به مراتب بیشتر است، بنابراین در مجموع تمامی لبنیات بسته‌بندی و صنعتی که از شیر پاستوریزه تهیه می‌شوند همچون ماست، پنیر، خامه و بستنی را با اطمینان کامل مصرف کنید. البته بعد از خرید بسته‌بندی آن‌ها نیاز به شست و شو با آب و مایع شوینده دارد.

مرتضویان ویروس کرونا را قابل انتقال از حیوان به انسان اعلام کرد و گفت: به همین منظور توصیه می‌شود برای مصرف محصولاتی همچون تخم مرغ نکات بهداشتی را رعایت کنید؛ بدین صورت که در صورت تمایل به آبپز کردن، حتماً به مدت کافی در معرض گرما قرار دهید تا کاملاً پخته شود.

متخصص علوم و صنایع غذایی، استفاده از نان سنتی را در صورت گرما دادن کافی، پیش از استفاده، بدون مشکل دانست و گفت: در این قبیل نان‌ها بعد از فرآیند پخت، احتمال آلودگی از طریق محیط پخت و عرضه وجود دارد.

خواص فلفل قرمز

فلفل قرمز، سرشار از ویتامین c بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و اثر شیمیایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند. فلفل قرمز به واسطه دارا بودن ویتامین c موجب افزایش قدرت ایمنی بدن، استحکام لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود. همچنین مصرف فلفل قرمز، باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد. تحقیقات نشان داده است که اسید بیرنگ کپساسین به عنوان فعال‌ترین عنصر موجود در فلفل، سبب کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می‌شود. این ماده همچنین خاصیت ضد اکسیدی (که سلول‌های شما ار از آسیب دیدن محافظت می‌کند) و ضد باکتری دارد

این فلفل طبیعت گرمی دارد که به دلیل وجود سطح بالای کاپسیسین در آن است. بیشتر فواید فلفل به دلیل وجود همین ماده است و عامل اصلی ایجاد گرما بعد از خوردن فلفل قرمز نیز هست. فلفل قرمز، از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا بکاربرده می‌شده است. یکی از مهمترین خواص فلفل خاصیت ضدخونریزی آن است. در بعضی از نقاط دنیا در موارد اوژانسی برای بند آوردن خونریزی از آن استفاده می‌شود. فلفل قرمز، برای قلب و عروق بسیار مفید است. خاصیت شگفت‌آور دیگر فلفل، توانایی کنترل درد در بدن است. در واقع فلفل، گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه مواد لازم برای بهبود را به هر نوع جراحت و زخم می‌رساند.

تحقیقات نشان داده است که فلفل قرمز، در کاهش اشتها تأثیر بسیار داشته و استفاده از آن در رژیم غذایی نیز در کاهش وزن بسیار مفید و مؤثر است. فلفل قرمز برای روماتیسم و التهاب‌ها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجی و در برخی موارد حتی به صورت مصرف داخلی بسیار کمک می کمند. فلفل قرمز، در عین حال که نیرو بخش است ضد اسپاسم نیز می‌باشد. برای کلیه طحال و لوزالمعده مفید است در موارد قفل شدن فک‌ها که در برخی موارد رخ می‌دهد اثر مفید دارد. در مورد یبوست گرد فلفل قرمز، مفید است زیرا حرکت دودی کشل روده‌ها را تحریک می‌کند. برای حصول این منظور هر روز به مقدار کم باید با غذا مصرف شود.

فلفل قرمز، در موارد حمله‌های خفگی مبتلایان به اسم اثر مفید دارد. فلفل قرمز، بهترین محرک مفید و شفا بخش در موارد اسهال ساده و اسهال خونی می‌باشد. فلفل قرمز، بهترین محرک مفید و شفا بخش در موارد اسهال ساده و اسهال خونی می‌باشد. فلفل قرمز، برای رفع گرفتگی عضلات که به دراج شدن معروف است بسیار مفید است

توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران کرونایی در دوران نقاهت

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه نکاتی برای رعایت اصول تغذیه صحیح در دوران نقاهت بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: عدم دریافت کافی مواد مغذی مورد نیاز بدن، احتمال سو تغذیه، کمبود انرژی، پروتئین و مواد مغذی را افزایش می‌دهد.

فتح‌الله پورعلی، افزود: مصرف مقدار زیادی مایعات مثل آب میوه تازه و طبیعی مانند آب سیب و پرتقال و آب سبزیجات تازه و طبیعی مانند آب هویج و آب کرفس و چای کم رنگ، آبگوشت یا آب مرغ به میزان حداقل هشت لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی به بیماران در دوران نقاهت توصیه می‌شود.

وی، اضافه کرد: همچنین مبتلایان به کووید ۱۹ می‌توانند در دوره نقاهت بیماری، انواع سوپ مانند سوپ سبزیجات و سوپ جو و آش‌های سبک مانند آش برنج و آش سبزیجات را نیز مصرف کنند.

پورعلی، گفت: مصرف روزانه میوه و سبزی تازه مانند کاهو، کلم و سبزی خوردنی یا سبزیجات آب پز به صورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تأمین ریزمغذی‌های سالم مفید است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه استفاده از مقادیر زیاد منابع غذایی ویتامین A سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود، گفت: مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، برگ‌های تیره رنگ کاهو و اسفناج منابع خوبی برای این ویتامین به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مقادیر زیادی منابع غذایی ویتامین c به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی سبب افزایش اشتها می‌شود، اظهار کرد: استفاده از موادی مانند مرکبات، سبزیجات سبز رنگ مانند فلفل دلمه‌ای و آب میوه‌های تازه و سبزی‌ها یا آب نارنج و آب لیمو ترش تازه همراه غذا و سالاد برای تأمین این ویتامین به بیماران توصیه می‌شود.

وی، افزود: استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن و سلنیم مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی (سالمون) یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغزها و خشکبار حداقل دو وعده در روز به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی، نیز مفید است.

وی در ادامه استفاده از منابع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای مانند برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های غذایی روزانه را از دیگر راهکارهای مورد توصیه به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در دوران نقاهت بیان کرد.

پورعلی استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه را مفید دانست و گفت: استفاده از زرد چوبه در تهیه غذا به علت داشتن خاصیت ضد التهابی و افزودن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها به منظور تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، توصیه می‌شود.

۱۰ مزیت نوشیدن آب لیمو هر روز صبح

لیمو ترش فواید سلامتی زیادی دارد وبرای قرن هاست انسان‌ها از آن مطلع هستند. دو مورد اصلی، قدرت آنتی باکتریایی و ضد ویروسی شأن و توانایی در تقویت سیستم ایمنی بدن است. آب لیمو همچنین به عنوان کمک کننده در کاهش وزن مفید است، زیرا سبب بهبود فرایند هضم در دستگاه گوارش می‌شود و کبد را نیز پاکسازی می‌کند. نوشیدن آب لیمو هر روز صبح راهی عالی برای اضافه کردن لیمو به رژیم غذایی و ارتقا بخشیدن به سلامتی است.

لیموها حاوی بسیاری از مواد به ویژه اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C. بیوفلاوونوئیدها، پکتین و لیمونن هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت می‌شوند.

آب لیمو و نوشیدن آن در هر روز صبح به هضم آسان کمک می‌کند آب لیمو به از بین بردن مواد زائد و سموم بدن کمک می‌کند. با توجه به ترکیب اتمی که دارد بسیار شبیه به بزاق (saliva) و اسید کرونیک گوارشی است، سبب تولید صفرا در کبد می‌شود، اسیدی که برای هضم لازم است. لیمو همچنین سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و به دفع سموم از دستگاه گوارش کمک می‌کند. مزیت نوشیدن آب لیمو به تسکین علائم سو هاضمه مانند رفلاکس اسید، آروغ زدن و نفخ شکم کمک می‌کند. انجمن سرطان آمریکا، نوشیدن آب لیمو و آب ولرم را به بیماران مبتلا به سرطان توصیه می‌کنند تا به تحریک حرکات روده کمک کنند.

آب لیمو به از بین بردن مواد زائد کمک می‌کند، زیرا لیمو باعث افزایش میزان ادرار در بدن می‌شود؛ بنابراین، وقتی هر روز صبح آب لیمو می‌نوشید، سموم با سرعت بیشتری آزاد می‌شوند و این به شما در سالم نگه داشتن دستگاه ادراری کمک می‌کند. علاوه بر این، اسید سیتریک موجود در لیموها در به حداکثر رساندن عملکرد آنزیم‌ها مؤثر هستند، که این امر باعث تحریک کبد و سم زدایی می‌شود.

لیمو سرشار از ویتامین C. است که برای مقابله با سرماخوردگی ایده آل است. علاوه بر این، آن‌ها سرشار از پتاسیم هستند که باعث تحریک مغز و سیستم عصبی می‌شوند. پتاسیم همچنین به کنترل فشار خون کمک می‌کند. اسید اسکوربیک (ویتامین C) که در لیموها یافت می‌شود دارای اثرات ضد التهابی هستند و برای آسم و سایر علائم تنفسی بسیار مفید می‌باشند.

آب لیمو همچنین جذب آهن را در بدن بهبود می‌بخشد. آهن نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. لیموها همچنین حاوی ساپونین‌ها هستند که خاصیت ضد میکروبی را از خود نشان می‌دهند و به سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند. لیموها همچنین به کاهش مقدار ترشحات دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.

لیمو یکی از قلیایی‌ترین مواد غذایی برای بدن است. این روشن است که آن‌ها به خودی خود اسیدی هستند، اما در بدن قلیایی عمل می‌کنند (اسید سیتریک به محض متابولیزه شدن باعث ایجاد اسیدیته در بدن نمی‌شود).

لیموها به همان میزان اسید سیتریک مانند اسید اسکوربیک، اسید ضعیفی هستند که به راحتی در بدن متابولیزه می‌شوند بنابراین در نتیجه مواد معدنی لیموها، خون را به حالت قلیایی در می‌آورند. فقط هنگامی که pH بدن اسیدی باشد، بیمار می‌شوید. نوشیدن آب لیمو هر روز صبح می‌تواند به از بین بردن اسیدیته بدن از جمله اسید اوریک در مفاصل کمک کند که این یکی از اصلی‌ترین دلایل درد و تورم است.

ویتامین C؛ و همچنین سایر آنتی اکسیدان‌ها به کاهش چین و چروک و لکه‌های تیره و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین C. برای پوست‌های سالم و درخشان بسیار حیاتی است، زیرا طبیعت قلیایی آن باعث از بین رفتن برخی از باکتری‌های شناخته شده برای ایجاد آکنه می‌شود.

در حقیقت، لیمو را می‌توان به طور مستقیم بر روی جای زخم یا علائم افزایش سن استفاده کرد تا به کاهش ظاهر آن‌ها کمک کند. از آنجا که آب لیمو باعث دفع سموم از خون می‌شود، می‌توانید پوست خود را از نقص ظاهری و خارجی پاک نگه دارید. ویتامین C. موجود در لیموها پوست را از درون بدن جوان می‌کنند.

انرژی‌ای که انسان از غذا دریافت می‌کند از اتم‌ها و مولکول‌های آن غذاها حاصل می‌شود. یون‌های دارای بار مثبت با مواد مثبت وارد دستگاه گوارش شده و با یون‌های دارای بار منفی واکنش نشان می‌دهند. لیمو یکی از معدود غذاهایی است که حاوی یون‌های بار منفی بیشتر است که هنگام ورود به دستگاه گوارش انرژی بیشتری به بدن می‌دهد.

بوی لیمو همچنین دارای خواص انرژی زا بوده و روحیه را بهبود می‌بخشد. بوی آب لیمو می‌تواند روحیه تان را عوض کند و ذهن تان را پاک کند. در نتیجه، لیموها می‌توانند به کاهش اضطراب و افسردگی نیز کمک کنند.

اسید اسکوربیک (ویتامین C) که در لیموها یافت می‌شود فرایند بهبودی را تسریع می‌بخشند. به همین ترتیب، این ماده مغذی اساسی در حفظ سلامت استخوان، بافت‌های پیوند یا همبند و سلامت غضروف مفید است. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ویتامین C. دارای خواص ضد التهابی است. به طور کلی، ویتامین C. یک ماده مغذی اساسی در حفظ سلامتی و درمان فشارها و جراحات است.

جدا از تازه کردن نفس، لیموترش‌ها در تسکین دندان درد و ورم لثه نیز مفید هستند. به یاد داشته باشید که اسید سیتریک می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، به همین دلیل بهتر است قبل از نوشیدن آب لیمو مسواک بزنید یا کمی صبر کنید و بعد از نوشیدن آن مسواک بزنید. همچنین، می‌توانید پس از اتمام نوشیدن آب لیمو، آب تصفیه شده را غرغره کنید.

آب لیمو به همراه اب ولرم هر روز صبح از طریق هیدراتاسیون و جایگزینی مایعات از دست رفته در بدن به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. کم آبی عواقب منفی زیادی دارد. این موارد عبارتند از: احساس خستگی یا کندی، تضعیف سیستم ایمنی، یبوست، کمبود انرژی، فشار خون پایین / زیاد، کمبود خواب، عدم تمرکز ذهن و غیره. لیموترش سرشار از فیبر پکتین است که تا حدودی اشتها را سرکوب می‌کند. مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم قلیایی را دنبل می‌کنند، سریع‌تر وزن خود را کاهش می‌دهند.

درمان هفت نوع بیماری با هفت نوع خوراکی

بسیاری از مردم تلاش می‌کنند برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مختلف و کم شدن وزن، از غذاهای سالم استفاده کنند، از این رو در رژیم غذایی خود موادمعدنی، چربی‌های سالم، پروتئین، کربوهیدرات و میوه خشک که ارزش غذایی بالایی دارند، لحاظ می‌کنند. در ادامه هفت خوراکی مغذی را به معرفی می‌کنیم که هر کدام برای درمان یک بیماری مفید و مؤثر است.

پوکی استخوان؛ کشمش

کشمش یکی از منابع سرشار بور (نوعی ماده معدنی) است که میزان از دست رفتن استخوان را در زنان یائسه پایین می‌آورد. مصرف روزی حداقل ۳ میلی گرم و حداکثر ۱۰ میلی گرم کشمش توصیه می‌شود.

خستگی مفرط؛ خرما

خستگی، تمایل فرد به مصرف تنقلات شیرین را بالا می‌برد. خرما نسبتاً شاخص گلایسمی پایینی دارد و موجب رها شدن تدریجی قند در بدن می‌شود. از این رو، میزان انرژی را ثابت نگه می‌دارد و جایگزین خوبی برای تنقلات شیرین به حساب می‌آید.

نقرس؛ گیلاس خشک

آنتوسیانین موجود در گیلاس به خصوص گیلاس ترش برای بهبود بیماری‌های متعدد مربوط به التهاب از جمله آرتریت، نقرس و درد عضله پس از ورزش، مفید است. مصرف نیم پیمانه گیلاس روزی ۲ بار توصیه شده است.

فشارخون بالا؛ زردآلو خشک

این میوه نسبت به موز، ۳ برابر پتاسیم بیشتری دارد. نتیجه بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، مصرف کافی پتاسیم از بدن در برابر فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

عفونت مثانه؛ زغال اخته خشک

۲۰ درصد زنان از مشکل مستمر عفونت مثانه رنج می‌برند، اگر شما هم مستعد به این ناراحتی هستید، زغال اخته خشک مصرف کنید. در نتیجه بررسی که محققان آمریکایی انجام دادند، مشخص شد مصرف ۴۳ گرم زغال اخته خشک عفونت را در نمونه‌های ادرار زنان کم می‌دهد.

یبوست؛ آلو خشک

مصرف روزانه ۶ عدد آلوی خشک یبوست را درمان می‌کند. آلو سرشار از سوربیتول است که به دفع کمک می‌کند.

کم خونی؛ انجیر

مصرف ۴ عدد انجیر خشک در روز یک چهارم نیاز روزانه آهن بدن را تأمین می‌کند. بهتر است انجیر را همراه با آب پرتقال مصرف کنید. ویتامین C به جذب آهن از منابع گیاهی کمک می‌کند.

کد خبر 417394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.