عملکرد کشورهای فقیرنشین در مواجهه با شیوع کرونا

کشورهای فقیرنشین از امکانات لازم و سیستم‌های درمانی کارآمد برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برخوردار نیستند، با این حال، اقداماتی سختگیرانه از سوی دولت‌هایشان آن را تا حدی مهار کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از ظهور ویروس کرونا در ووهان چین، این کلانشهر غرق در سکوتی آزاردهنده شد؛ دیگر نشانی از هیاهوی مردم در خیابان‌ها دیده نمی‌شد. اعضای خانواده‌های چینی پشت درهای بسته منازل خود در جدال با کووید -۱۹ دوران قرنطینه را می‌گذراندند اما چیزی که آن‌ها را دلخوش می‌کرد، وفور مواد غذایی، بهداشتی و دارویی بود که نیاز مردم را کامل برآورده می‌کرد.

شرایط قرنطینه اما در لاگوس، پایتخت نیجریه فرق می‌کند؛ بیش از دو سوم جمعیت ۲۱ میلیونی آن در پناهگاه‌هایی غیررسمی و بدون دسترسی به آب و برق زندگی می‌کنند. خاموشی شهر در نیجریه با کشورهای اروپایی، چین و ایالات متحده آمریکا فرق می‌کند؛ مردم از توانایی مالی لازم برای تهیه مایحتاج خود در دوران قرنطینه برخوردار نیستند و حتی نمی‌توانند به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شستشو کنند تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

اقدامات انجام شده توسط دولت نیجریه و سایر کشورهای فقیرنشین نیز با کشورهای دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در نیجریه پس از ثبت اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در لیست مبتلایان، دولت به سرعت و بدون هیچ معطلی دست بکار شد؛ در مرحله اول مسافرت‌های داخلی و خارجی به هر طریقی برای تمام مردم ممنوع شد. مقامات رسمی این کشور بسیار سختگیرانه با موضوع برخورد کردند و شاید بخش اعظمی از علت این سختگیری ترس از نبود امکانات کافی برای مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری کووید -۱۹ بود چرا که حتی بیمارستان‌های آفریقایی ظرفیت کافی برای پذیرش بیماران را ندارد. فقط نیجریه نبود که مقامات آن دست به اقدامات جدی برای مهار شیوع کرونا ویروس جدید زدند، در سایر کشورهای فقیرنشین آفریقایی نظیر کنیا و پرو نیز بسیار سختگیرانه با شیوع کووید -۱۹ مقابله شد.

نیجریه

پس از مشاهده اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۲۷ فوریه، در شخصی که به تازگی از شهر میلان ایتالیا به زادگاهش برگشته بود، مقامات رسمی نیجریه بدون اتلاف وقت اقدامات خود را آغاز کردند. میکروب‌شناسان نیجریه‌ای در کمتر از سه روز توالی ژنتیکی ویروس جدید را کشف و اطلاعات آن را اینترنتی منتشر کردند.

در هجدهم مارس، که تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ در این کشور به هشت نفر رسید، مقامات رسمی مرزهای نیجریه را روی کشورهای بیگانه کامل بستند و بیش از هزار نفر پشت مرزها بسته قرنطینه شدند. سه روز بعد، گرد هم‌آیی‌های بیش از ۲۰ نفر در شهرهای لاگوس و آبوجا، پایتخت نیجریه ممنوع شد و از مراکز تجاری غیر ضروری خواسته شد کارکنان خود را مرخص کنند. ترافیک سنگین خودروها در لاگوس به طور چشمگیری کاهش یافت اما مردم همچنان در خیابان‌ها در حال تردد بودند. با افزایش تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا، در بیست و نهم مارس، رئیس جمهور نیجریه دستور داد پروازهای داخلی تعلیق شود و با ایجاد راه‌بندها تردد بین ایالت‌های مختلف کشور را محدود کرد؛ مسئله مرگ و زندگی بود، با جان مردم نمی‌شد شوخی کرد، اقدامات باید به صورت بسیار سختگیرانه بر مردم تحمیل می‌شد.

انجام آزمایشات لازم برای تشخیص ویروس کرونا در نیجریه مهم‌ترین اولویت مقامات رسمی بشمار می‌رفت اما آزمایشگاه‌های این کشور از ظرفیت کافی برای پذیرش مردم برخوردار نیست. پرسنل درمانی به طور شبانه‌روزی در آزمایشگاه‌ها در حال فعالیت هستند با این حال مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها با کمبود شدید نیرو مواجه است و به همین دلیل از افراد داوطلب خواسته شده است به کادر درمانی بپیوندند. افسر فنی سازمان بهداشت جهانی در یکی از آزمایشگاه‌های ملی لاگوس در تلاش است کیت تست‌های بیشتری را در اختیار نیجریه‌ای‌ها قرار دهد تا با انجام آزمایشات گسترده بین مردم، به سرعت افرادی که به ویروس کرونا آلوده هستند، در قرنطینه قرار گیرند و در نتیجه ویروس کمتر در شهر گسترش یابد.

پرو

در پرو پس از مشاهده اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا، قانون رعایت فاصله اجتماعی به طور جدی در بین مردم پیاده شد. مقامات رسمی کشور در پانزدهم مارس، که تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ به ۷۰ نفر رسید، مرزهای کشور را کامل بستند، مدارس را تعطیل کردند و از مردم خواستند در خانه‌های خود بمانند و فقط برای موارد ضروری آن هم در طول روز از خانه بیرون بروند. دولت در سراسر شهرهای پرو از ساعت هشت شب تا ۴ بامداد حکومت نظامی اعلام کرد و در این ساعات هیچ کس، حتی برای موارد ضروری، حق بیرون رفتن از خانه را نداشت. وضع چنین قوانینی برای مردم پرو بسیار ضروری بود، چرا که این کشور با بیش از ۳۲ میلیون جمعیت، یک سیستم بهداشتی بسیار ضعیف دارد و شیوع ویروسی خطرناک مانند کرونا می‌تواند لطمات جبران ناپذیر بر زندگی شهروندان وارد کند.

دولت پرو اجرای قوانین وضعی خود را به طور جدی دنبال می‌کند؛ تا کنون بیش از ۲۱ هزار نفر از شهروندان به خاطر نقض قوانین وضع شده برای مهار ویرس کرونا دستگیر و در زندان‌های سراسر کشور حبس شده‌اند. نیروهای امنیتی اسم افراد دستگیر شده را علنی در میان مردم اعلام می‌کنند تا از این طریق سایر شهروندان را از نقض قوانین بازدارند.

دولت پرو ادعا کرده است که برای مهار شیوع ویروس کرونا از صرف هیچ گونه منبع مالی و زمان دریغ نمی‌کند؛ این کشور تنها دارای دو آزمایشگاه پیشرفته، آن هم در شهر لیما پایتخت پرو است و به همین دلیل امکان انجام گسترده آزمایشات در بین مردم وجود ندارد. دولت برای حل این مسئله هزینه هنگفتی صرف کرده است تا بیش از یک میلیون کیت تست تشخیصی فوری از کشورهای چین و کره جنوبی وارد کند.

کنیا

پرواز هلیکوپترهای پلیس، آسمان نایروبی، پایتخت کشور آفریقایی کنیا را در بر گرفته است و فعالیت‌های شهروندان را زیر نظر دارد. پس از اینکه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این شهر در بیست و پنجم مارس به ۲۵ نفر رسید، دولت از ساعت هفت عصر هر روز تا طلوع صبح فردا را حکومت نظامی اعلام کرد. شهروندان پایتخت تنها در طول روز، آن هم برای موارد ضروری مجاز هستند از خانه‌های خود بیرون روند که آن هم مشمول رعایت فاصله اجتماعی با سایرین است. دولت کنیا در مسئله کنترل شیوع کرونا بسیار خشمگینانه با مردم برخورد می‌کند؛ نیروهای امنیتی افرادی را که بدون دلیلی موجه حتی قبل از شروع زمان حکومت نظامی، از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند را به باد کتک می‌گیرند و حتی به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند. گزارشات حاکی است که نیروی پلیس به سمت پسر نوجوانی که در ساعت حکومت نظامی در بالکن خانه خود ایستاده بود شلیک کرده و او را به قتل رسانده است.

در کنار اقدامات خشمگینانه نیروهای امنیتی نایروبی، که البته برای مردم این شهر چیز عجیبی نیست، دولت سعی کرده است به طور گسترده آزمایشات تشخیص ویروس کرونا در میان مردم را انجام دهد. از طرفی، رئیس جمهور کنیا دستور داده است گروهی از محققان کشور به طور جدی میزان تأثیرپذیری کشور از شیوع این بیماری را مورد بررسی قرار دهند و راه‌حل‌هایی برای مهار آن ارائه کنند. تا کنون بسیاری از مردم نایروبی مورد آزمایش قرار گرفته شده‌اند و افراد آلوده به ویروس کرونا، ایام خود را دور از خانواده و در بیمارستان‌های شهر سپری می‌کنند.

کد خبر 417380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.