تفاوت عجیب شیوع کرونا در سان‌فرانسیسکو و نیویورک

نمودار شیوع ویروس کرونا در کلانشهر سان‌فرانسیسکو در ایالات متحده آمریکا در حال هموار شدن است و این در حالی است که نیویورک به یکی از مراکز گسترش کووید -۱۹ در سراسر جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از گذشت دو هفته از رعایت فاصله اجتماعی بین مردم در سان‌فرانسیسکو نمودار شیوع ویروس کرونا حالت صعودی خود را از دست داده است و تقریباً شکل هموار به خود گرفته است. پیش از وضع قوانین جدید برای مهار کووید -۱۹ در این شهر ذهن تمام مقامات رسمی منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو به طور کامل بر کاهش اثرات شیوع این ویروس در جامعه متمرکز شده بود و همین امر شهردار و چند نفر از کارکنان شهرداری را بر آن داشت تا قوانین جدیدی برای کاهش سرعت ابتلاء به کرونا ویروس جدید وضع کنند. بر اساس مقررات وضع شده، مردم منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو موظف بودند به مدت دو هفته در خانه بمانند که البته پس از آن دولت کالیفرنیا پیروی از این قانون را برای تمام مردم ایالت کالیفرنیا ضروری دانست.

مقامات رسمی کلانشهر نیویورک، که به عنوان یکی از مراکز شیوع ویروس کرونا در جهان شناخته شده است، پس از یک هفته فاصله زمانی با سان‌فرانسیسکو، دستور ماندن در خانه را برای شهروندان خود صادر کرد. همزمان با نیویورک، دولت‌های ایالات کنتیکت و نیوجرسی آمریکا نیز مردم را در خانه‌هایشان قرنطینه کردند تا از این طریق در مهار شیوع کووید -۱۹ کمک کنند.

آمار نشان داده است که در سی و یکم مارس، ویروس کرونا تنها ۳۷۴ نفر را در سان‌فرانسیسکو آلوده کرده که از این تعداد تنها شش نفر جان خود را از دست دادند. در ۱۰ شهر منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو نیز بیش از دو هزار و ۲۰۰ نفر به این ویروس مبتلا و ۵۷ نفر نیز قربانی بیماری کرونا شدند. این در حالی است که در نیویورک، تا همان تاریخ، ۴۳ هزار و ۱۳۹ نفر در اثر ابتلاء به کووید -۱۹ در بیمارستان‌های سراسر شهر بستری شدند و ۹۳۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که آمار افراد مبتلا در روزهای آینده در نیویورک بیشتر هم می‌شود. پرسشی که در اینجا به اذهان خطور می‌کند این است که آیا وضع زودهنگام قانون در خانه ماندن در سان‌فرانسیسکو می‌تواند منجر به چنین اختلاف چشمگیری بین آمار این ایالت و کلانشهر نیویورک شده باشد؟

شاید در خانه ماندن مردم سان‌فرانسیسکو یکی از مهم‌ترین دلایل هموار شدن نمودار شیوع ویروس کرونا باشد اما برخی از کارشناسان بر این باورند که فعلاً نمی‌توان گفت که شیوع ویروس کرونا در این شهر کنترل شده است. از آن‌جا که سان‌فرانسیسکو متراکم‌ترین و قدیمی‌ترین شهر ایالت کالیفرنیا است و بیشتر جمعیت آن را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد، بنابراین مقامات رسمی شهر پس از شیوع ویروس کرونا، در همان آغاز کار تمام ورودی‌های شهر را بستند. از سوی دیگر، نزدیکی این شهر به کشورهای آسیایی، آسیب‌پذیری جمعیت آن را نسبت به سایر ایالت‌های آمریکایی دو چندان می‌کرد که همین موضوع باعث شد دولت قوانین سختگیرانه‌ای را برای مقابله با شیوع کووید -۱۹ وضع کند.

همزمان با پیاده‌سازی قوانین سفت و سخت سان‌فرانسیسکو، هر روز میلیون‌ها نفر از مردم نیویورک به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دادند و از طریق وسایل حمل و نقل، به خصوص قطارهای شهری و برون شهری، سفرهایی کوتاه و بلند داشتند. جالب است بدانید که سان‌فرانسیسکو از شبکه ترابری عمومی برخوردار نیست و در نتیجه نبود حمل و نقل عمومی باعث گسترش کم‌تر ویروس کرونا در بین مردم شده است.

اگر صرفنظر از تأثیر تفاوت‌های بین سان‌فرانسیسکو و نیویورک برای میزان شیوع ویروس کرونا بخواهیم شباهت‌های آن‌ها را نیز معیاری برای سنجش گسترش کووید -۱۹ در نظر بگیریم، خواهیم دید که در هر دو شهر نرخ افراد مسن و آسیب‌پذیر بسیار بالا است، بسیاری از مردم در این دو شهر بی‌خانمان هستند و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این عوامل باعث می‌شود که این دو شهر بیش از سایر شهرهای ایالات متحده آمریکا ضربه‌هایی جبران‌ناپذیر از ویروس کرونا را تجربه کنند اما سان‌فرانسیسکو تا کنون خیلی تحت تأثیر این ویروس قرار نگرفته است، پس جریان از چه قرار است؟

برخی از کارشناسان ربط دادن تفاوت شیوع ویروس کرونا در سان‌فرانسیسکو و نیویورک به تصمیم‌گیری مقامات رسمی در زمان آغاز قوانین جدید را کاری بسیار اشتباه می‌دانند. از نظر این افراد درست است که دولت سان‌فرانسیسکو یک هفته قبل از نیویورک قانون قرنطینه خانگی و رعایت فاصله اجتماعی را وضع کرد، اما نمی‌توان مقامات رسمی نیویورک را در تأخیر وضع قوانین جدید مورد ملامت قرار داد و آن را عامل شیوع بیشتر کووید -۱۹ دانست.

علائم ویروس کرونا با آنفولانزا بسیار متفاوت است؛ فردی که به کووید -۱۹ مبتلا شده است، ممکن است تا چند هفته هیچ علائمی از آلوده شدن به این ویروس را نداشته باشد. اگرچه شواهد نشان می‌دهد که گسترش ویروس کرونا در کالیفرنیا قبل از نیویورک اتفاق افتاد، با این حال نمی‌توان با قاطعیت گفت که مردم کالیفرنیا قبل از ساکنان نیویورک به این ویروس آلوده شده‌اند؛ چه بسا افرادی در نیویورک ناقل کووید -۱۹ بوده باشند اما از علائم بیماری خود تا چندین هفته بی‌خبر مانده باشند. از طرفی، از شیوع ویروس کرونا تا کنون در ایالت نیویورک ۲۰۰ هزار نفر آزمایش ابتلاء به ویروس را انجام داده‌اند در حالی که در کالیفرنیا، تنها در هفته گذشته ۸۹ هزار و ۶۰۰ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند که آمار ارائه شده می‌تواند گواهی باشد بر این‌که علائم خاموش کووید -۱۹ در کدام منطقه زودتر آغاز شده است.

تعداد افراد بستری شده در بیمارستان‌ها و آمار مرگ و میر در هر منطقه می‌تواند میزان تأثیر ویروس کرونا در آن مناطق را مشخص کند اما باز هم به یقین نمی‌توان گفت که هرچه افراد بیشتری در یک شهر بستری شوند یا تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا ویروس در یک شهر بیشتر باشد، میزان شیوع ویروس در آن بیشتر است.

متخصصان بیماری‌های همه گیر استدلال کرده‌اند که اگرچه نمودار شیوع ویروس کرونا در سان‌فرانسیسکو هموار شده است، اما قانون در خانه ماندن و رعایت فاصله اجتماعی بین مردم این شهر باید تا چند هفته آینده نیز ادامه یابد تا در این صورت با قطعیت تمام بتوان گفت که کووید -۱۹ در این شهر مهار شده است.

کد خبر 417354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع. IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    اخبار اشتباهات یا اقدام مثبت کشورهای دیگه در مورد کرونا رو ادامه بدین