تصویر میکروسکوپی ویروس کرونا منتشر شد

دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی هند در مطالعه اخیر خود، موفق به تصویربرداری از ویروس کرونا توسط یک میکروسکوپ پرقدرت شدند.

به گزارش ایمنا، حدود دو ماه است که افراد زیادی در جهان به ویروس کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند و تاکنون این ویروس جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است. حال دانشمندان هندی در آخرین مطالعات خود این ویروس مرگبار را توسط میکروسکوپ پرقدرت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و از آن تصویربرداری کردند.

دانشمندان طی این مطالعه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، توانستند تصویری از ویروس کرونا به دست آورند؛ این تصویر از نمونه سواب گلوی اولین بیمار شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در هند گرفته شده است.

میکروسکوپ الکترونی عبوری یا TEM نوعی میکروسکوپ الکترونی است که در آن پرتویی از الکترون‌ها از یک نمونه فوق‌العاده نازک عبور کرده و در اثر تعامل الکترون‌های عبوری با نمونه تصویر تشکیل می‌شود.

سپس تصویر بر روی یک ابزار تصویر ساز مانند یک صفحه نمایش فلورسنت، یک لایه از فیلم عکاسی متمرکز و بزرگنمایی شده، یا توسط یک سنسور مانند یک دستگاه بارجفت شده (Charge-coupled device, CCD) که نوعی حسگر تصویربرداری است، آشکار می‌شود. میکروسکوپ الکترونی عبوری قادر به تصویربرداری با وضوح قابل توجهی بالاتر از میکروسکوپ نوری بوده و علت آن کوچک‌تر بودن طول موج الکترون‌ها نسبت به طول موج نور است.

دانشمندان هندی مجموعاً هفت ذره ویروس لکه دار منفی (negative-stained virus particles) و دارای خصوصیات ذرات کروناویروس را آزمایش کردند. تصاویر نشان دهنده این است که ویروس شکلی گرد دارد که ساختارهایی ساقه مانند از اطراف آن بیرون زده است. یافته‌های این مطالعه در مجله IJMR  منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 417345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.