آمادگی بانک مرکزی برای حضور فعال در بازار بین بانکی و مدیریت نقدینگی

رئیس کل بانک مرکزی از آمادگی بانک مرکزی برای اجرای گسترده عملیات بازار باز به منظور کمک به دولت و غلبه بر مشکلات اقتصادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

" درجه اثرگذاری هر سیاست اقتصادی بستگی مستقیم به ابزارهایی دارد که در اختیار سیاست‌گذار است. در یک سال و نیم گذشته بانک مرکزی با شناخت و آگاهی از دستاوردهایی که بانک‌های مرکزی دنیا در مدیریت سیاست پولی و ارزی داشته‌اند، به صورت پیوسته، مجموعه‌ای از ابزارها را طراحی کرده و پس از تصویب مراحل قانونی در سبد ابزارهای خود قرار داد. هدف از این ابزارسازی، کنترل نوسانات اقتصادی، کنترل تورم و کمک به رشد پایدار اقتصادی بوده است.

در شرایط سخت، بانک‌های مرکزی دنیا در خط مقدم قرار دارند و با کاهش نرخ‌های بهره و خرید اوراق دولتی به کمک سیاستگذاری مالی آمده و به نجات اقتصاد کمک می‌کنند. مسیر انجام این دو از طریق کریدور، نرخ سود بین بانکی و اجرای عملیات بازار باز است. خوشبختانه این دو ابزار پولی نه تنها در سال گذشته طراحی شد، بلکه عملیاتی نیز شده است. هر چند برخی بر عدم آمادگی پیش‌شرط‌ها تأکید می‌کردند، ولی امروز مشخص شده که برنامه بانک مرکزی به موقع و به درستی طراحی و اجرا شده است و همان ناقدان نیز امروزه خود خواهان استفاده بانک مرکزی از این ابزارها هستند.

برای چندمین‌بار تأکید می‌کنم که بانک مرکزی آماده استفاده گسترده از عملیات بازار باز برای کمک به دولت در مواجهه با مشکلات و کمک به رشد اقتصاد است. دولت با انتشار اوراق نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک می‌کند. بانک مرکزی آماده حضور فعال در بازار بین بانکی و مدیریت نرخ سود بین بانکی و نقدینگی است. "

کد خبر 417338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.