صندوق توسعه ملی جیبی شده که در زمان وقوع مشکلات به آن رجوع می‌شود

منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: بعد از اجرایی شدن ایده صندوق توسعه ملی، با بهانه‌های مختلف از این صندوق برداشت شد و اندوخته نفتی که قرار بود تبدیل به سرمایه برای کشور شود به یک جیب تبدیل شده که در زمان وقوع مشکلات به آن رجوع می‌شود.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون وابستگی اقتصاد به درآمد نفت اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که گریبانگیر اقتصاد ایران طی ٨٠ سال گذشته بوده، وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است. دولت‌ها نیز بر خود لازم ندیده‌اند به سراغ ایجاد منابع دیگری به جز نفت بروند؛ از همین رو دولت با نوسان قیمت نفت با مشکلات زیادی مواجه شده است. از همین رو اقتصاد کشور نیز متناسب با نوسان قیمت نفت به مشکلاتی بر می‌خورد؛ زیرا در اقتصاد ایران دولت یک متقاضی و سرمایه‌گذار بزرگ و نقش آفرین کلیدی است؛ بنابراین هر مشکلی که برای دولت رخ دهد بر اقتصاد کشور تأثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر تنها سعی شده به صورت تئوری وابستگی به درآمد نفت کاهش یابد و از همین رو چند ایده موفق آزمایش شده برای التیام اقتصاد کشور به بدترین نوع اجرا و نابود شد؛ مانند ایده تشکیل صندوق توسعه ملی که قرار بود طبق این سیاست اندوخته نفتی تنها به سرمایه تبدیل شده و برای آیندگان کشور اندوخته شود، اما متأسفانه این ایده در اقتصاد ایران به خوبی اجرا نشد.

منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه طی سال‌های گذشته بعد از اجرایی شدن ایده تشکیل صندوق توسعه ملی، با بهانه‌های مختلف از اندوخته این صندوق برداشت شد و اندوخته نفتی که قرار بود تبدیل به سرمایه برای کشور شود به یک جیب تبدیل شده که در زمان وقوع مشکلات به آن رجوع می‌شود.

طغیانی تاکید کرد: در آمد فروش نفت در بودجه ٩٩، ٥٠ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تحقق این مبلغ امکانپذیر نیست؛ زیرا ایران به لحاظ تحریم‌های نفتی قادر به فروش یک میلیون بشکه نفت نبوده و در حال حاضر نیز روزانه تنها ٣٠٠ هزار بشکه نفت می‌فروشد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: میزان فروش نفت خام و وابستگی نفتی در بودجه ٩٩ کاهش یافته اما این آمار واقعی نیست؛ زیرا هرگونه برداشت از صندوق توسعه ملی حتی به صورت وام، وابسته به درآمد نفت است. در برنامه بودجه ۹۹ مقرر شده دولت بدهی‌های داخلی خود را از راه فروش نفت جبران کند که این راهکار نیز وابستگی به میزان فروش نفت دارد و عملی نیست.

کد خبر 417330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.