پایان کرونا در پنج سناریو

حملات برخی منتخبان مجلس یازدهم به دولت، دستورات مهم رئیس جمهور در مدیریت بحران بیماری کرونا، اوضاع و احوال سیاسی کشور در روزهای نخست سال نو و انتشار اطلاعات برخی کاربران ایرانی تلگرام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۵ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغازکمک به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا» به بررسی دستورات مهم رئیس جمهور در زمینه مدیریت بحران بیماری کرونا پرداخت و نوشت: در ادامه تلاش‌های دولت برای مقابله تمام عیار با شیوع ویروس کرونا، روحانی روز گذشته در تماس‌های تلفنی جداگانه ای با برخی از اعضای دولت، بر تمهید و تجهیز همه امکانات و ظرفیت‌های کشور برای عبور از شرایط فعلی تأکید کرد. روحانی در این تماس‌ها، خواستار تدابیر و تمهیدات تازه و همه جانبه در حوزه‌های مختلف آموزشی، اقتصادی و اداری شد. بر همین اساس بود که رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی با هفت عضو کابینه و رئیس کل بانک مرکزی، دستوراتی را درباره موضوعات مختلف و به ویژه مبارزه و مدیریت بیماری کرونا و ارزیابی دقیق طرح فاصله گذاری اجتماعی صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی روز جمعه در تماس با سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور دستور داد به سرعت از روند اجرا و میزان تأثیر و موفقیت طرح فاصله گذاری اجتماعی، ارزیابی‌های دقیقی تهیه کنند تا در جلسه ستاد ملی مقابله با شیوع بیماری کرونا برای هرگونه تصمیم گیری درباره روند مدیریت و پیشبرد مبارزه با شیوع کرونا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جلسه آتی ستاد ملی مقابلهه با شیوع بیماری کرونا قرار است روز یکشنبه برگزار شود. رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوهایی با محسن حاجی میرزایی و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای انجام بررسی‌های دقیق جهت طراحی و تدوین پروتکل‌های بهداشتی در دوره بازگشایی مجدد مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و خوابگاه‌ها و نحوه اجرای این پروتکل‌ها دستوراتی صادر کرد.
روحانی همچنین به جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور دستور داد دستورالعملی را برای طراحی، تدوین و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های سازمان‌ها و ادارات دستگاه‌های دولتی، آماده کند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسوایی "شکار" اطلاعات ٤٢ میلیون کاربر ایرانی تلگرام» به بررسی انتشار اطلاعات برخی کاربران ایرانی تلگرام پرداخت و نوشت: صبح ۱۲ فروردین، خبری مبنی بر فروش اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر تلگرام در توئیتر منتشر شد و پس از آن ایرنا به‌نقل از رئیس سازمان فناوری اطلات نوشت: «سایتی با نام شکار، اطلاعات کاربران تلگرام را جمع‌آوری کرده که آن را شناسایی کرده‌ایم.» پیام‌رسان خارجی تلگرام از اردیبهشت سال ۹۷ مسدود شد اما کاربران به برخی از پوسته‌ها و نسخه‌های غیررسمی تلگرام که فیلتر نیست، همچنان به این پیام‌رسان دسترسی داشته‌اند. سه سال قبل زمانی که تلگرام فیلتر شد، پوسته فارسی تلگرام به نام‌های هاتگرام، طلاگرام، تلگرام طلایی‌و… وارد بازار شدند و کاربران زیادی آن را نصب کردند. همان زمان مرکز ماهر اعلام کرد این پوسته‌ها از امنیت کافی برخوردار نیستند و کاربران نباید از آن استفاده کنند. وزیر ارتباطات نیز اوایل پارسال این موضوع را مورد تاکید قرارداد و گفت: دی‌ماه ۹۶ اعلام شد «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم، اما این هشدارها زمانی اتفاق افتاد که تعداد زیادی از کاربران به استفاده از این اپلیکیشن‌ها عادت کرده بودند و دیتابیس‌شان هم در آنها ذخیره شده بود. بر اساس گزارش مرکز افکارسنجی ایسپا که در اسفند ۹۸ منتشر شد، حدود ۶۸ درصد مردم حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند که بر این اساس سهم تلگرام با وجود فیلتر آن در ایران ۴۲ درصد است. در حالی که تقریباً همه دست اندر کاران نسبت به اقبال مردم به این پیام‌رسان آگاه بوده و در در عین حال از خطرات ناشی از ابزارهای دور زننده فیلتر بی‌خبر نبوده‌اند، اکنون نمی‌توان به‌جای پاسخ روشن به چرایی اتفاق افتادن چنین رسوایی تلخی، صرفاً به پاسخ‌های بی‌اثری مانند فیلترینگ و تحریم بسنده کرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحول تقابل کرونایی» به بررسی حواشی شیوع کووید ۱۹ برای ایرانی‌ها در روزهای ابتدایی سال ۹۹ پرداخت و نوشت: تعطیلات نوروزی به پایان رسیده، اگرچه بنا بر تصمیم ستاد ملی بحران کرونا مدارس تا ۲۰ فروردین به تعطیلات خود ادامه می‌دهند و بسیاری از صنوف همچنان بنا به تصمیم همین ستاد تعطیل هستند. بنا به گفته‌های رئیس جمهوری تکلیف آغاز به کار صنوف و مدارس هم به بعد از این تاریخ منتهی شده تا شاید آمارها و گزارش‌های نهایی از بررسی وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران بعد از تعطیلاتی که منجر به سفر برخی از افراد به نواحی مختلف ایران شده، مشخص شود. آماری که اگر حکایت از وخامت شیوع این بیماری در جامعه داشته باشد، آینده، تصمیمات آتی و حتی همراهی دولت و ملت و موضع یکسان آنها را در مبارزه با شیوع کرونا تغییر خواهد داد. همراهی و موضع یکسانی که اوج خود را در عدم برگزاری سنت نوروزی سیزده بدر در فضای سبز، پارک‌ها و مراکز تفریحی به نمایش گذاشت.

از زمانی که جهان با کووید ۱۹ آشنا شد و روزها را در هراس از ابتلا به آن گذراند نزدیک به ۶۳ روز می‌گذرد، یعنی اولین روزی که ابتلای اولین فرد خارج از شهر ووهان چین در شهر مانیل فیلیپین به کرونا ویروس جدید ثبت شد. اگرچه ابتلا به کرونا ویروس جدید در چین از ماه‌های قبل یعنی آذرماه سال ۹۸ آغاز شده بود اما جهان در ۱۳ آبان ماه ۹۸ خطر ابتلاء به کرونا ویروس جدید را آن سوی مرزهای چین جدی گرفت. از آن روز به بعد جهان روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشته است. روزهایی که در پی اتخاد درست‌ترین تصمیم از قرنطینه تا اعمال محدودیت‌های اجتماعی گذشت. ایران تاکنون نیز نزدیک به ۴۶ روز ملتهب را پشت سر گذاشته، روزهایی که دولت و ملت گاهی در تفاوت مواضع و گاه با تشابه مواضع در راستای مقابله با شیوع کرونا پشت سر گذاشته‌اند.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آتش تند منتخبان مجلس آینده» به بررسی حملات میر سلیم و قالیباف در مورد مدیریت بحران کرونا به حسن روحانی پرداخت و نوشت: در مملکتی که هر چیزی رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد اصلاً بعید نیست تا موضوعی مانند شیوع کرونا نیز فرصتی مغتنم برای بهره برداری‌های سیاسی قلمداد شود. فرصت طلبی که این روزها در زبان و قلم برخی مجلس نشینان آتی نیز به چشم آمده است. هرچند که با توجه به شرایط فعلی کشور و افزایش روز افزون مبتلایان و جان باختگان این بیماری مطمئناً نقدهایی به دولت و البته سایر بخش‌ها و نهادها در نوع مواجهه با این بیماری به ویژه در روزهای نخستین ورود این ویروس به کشور وارد است و اکنون دامنه این ویروس به نحوی است که حتی رئیس جمهور حسن روحانی در سخنانی از احتمال تداوم این بیماری تا سال بعد می‌گوید، اما محمد باقر قالیباف و مصطفی میر سلیم که در هفته‌های نخستین شیوع این بیماری سکوت اختیار کرده بودند، اکنون زمان را مناسب دانستند تا از آب گل آلود کرونا ماهی‌گیری کنند و نقدهای تندی فارغ از پاسخ به این سوال که چرا درروزهای اول ساکت بودند را علیه دولت مطرح کنند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روزنامه‌ها در عسرت کرونا» به بررسی اوضاع و احوال سیاسی کشور در روزهای نخست سال نو نوشت: روزنامه، اصل و اساسش کاغذ است، باید به دکه بروی تیترها را ببینی، حتی خم شوی و زیر آجرها را بخوانی، بعد هم یکی برداری و همان کنار پیاده‌رو، دستت را صلیب کنی و شروع کنی به خواندن. به خواندن باشد البته که توی گوشی موبایل و تله‌تکس تلویزیون هم می‌شود خواند، اما میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. خواندن یعنی بوی کاغذ، یعنی بتوانی بافت کاغذ را بین انگشتانت حس کنی. یعنی بتوانی روزنامه را تا کنی و بگذاری توی جیب کتت یا لای کتاب‌هایی که دست گرفته‌ای بخوانی‌شان. یک پله بالاتر. روزنامه یعنی بتوانی روی سفیدی حاشیه‌اش با خودکار شماره تلفن بنویسی، یا شعری را که می‌ترسی از یادت برود، سریع ثبت و ضبطش کنی… اما متأسفانه در زمانه عسرت باید به اندک‌ها قانع بود و روزنامه‌ای به پهنای دو دست باز شده را در موبایلی کوچک‌تر از کف دست بخوانی. فعلاً چند روزی همراهی‌مان کنید بلکه چرخ چاپخانه‌ها به گردش درآیند و جلوی خاموش شدن چراغ روشنگری «مطبوعات» را بگیرند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان کرونا در پنج سناریو» نوشت: نتایج یک پژوهش که اخیراً بر درگاه اینترنتی دانشگاه ییل منتشر شده با بسط یک مدل اپیدمیولوژی به تخمین میزان مبتلایان به بیماری کرونا و نرخ مرگ‌ومیر ناشی از آن پرداخته است. این پژوهش در پنج سناریو تنظیم شده است و نتایج آن نشان می‌دهد در حالت‌های مختلف زمان پیک کرونا می‌تواند متفاوت باشد. در مجموع پژوهش برآورد کرده تب کرونا در ابتدای تابستان فروکش کند، اما نرخ ابتلاء و مرگ‌ومیر آن بسته به عملکرد سیاست‌گذار کاملاً متفاوت است. سناریوهای ترسیم‌شده نشان می‌دهد با فرض اینکه از ابتدای شیوع بیماری تماس افراد تا ۷۵ درصد کاهش داشته است، موارد ابتلاء (شامل بدون علامت و پنهان) بین سه تا شش برابر موارد گزارش شده تخمین زده شده است. این پژوهش در فرض دیگری برآورد کرده است اگر نیمی از افراد جامعه پس از تعطیلات نوروز تماس خود را با بقیه افراد به صفر برسانند و نیم دیگر از این رفتار پیروی نکنند، امکان دارد تعداد موارد ابتلاء تا ابتدای تابستان به ۳ میلیون نفر برسد. اما چه باید کرد؟ مقاله با الهام از تجربه کره‌جنوبی، ژاپن و چین تاکید دارد، راه‌حل نهایی در کنار فاصله‌گذاری اجتماعی، تست فراگیر است. این سیاست علاوه بر اینکه جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات می‌دهد، فشار بر روی سیستم درمانی را نیز کاهش می‌دهد.

کد خبر 417327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.