اتوبوس‌های تندرو شهر را کاملاً خصوصی سازی کنید

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: مدیریت و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات در بستر سیستم‌های حمل و نقل عمومی به ویژه سیستم اتوبوس‌های تندرو شهری، وقت و انرژی زیادی از شهرداری‌ها می‌گیرد و به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که سیستم اتوبوس‌های تندرو را کاملاً خصوصی کنیم.

رامین پراندوخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش حمل و نقل عمومی در نظام اقتصادی سیستم‌های مدیریت شهری، اظهار کرد: عملکرد سیستم حمل و نقل عمومی در کلانشهرها بسیار حائز اهمیت است و از این رو بخش زیادی از نظام اقتصادی شهرداری‌های کشور نیز با این عملکرد و راهکارهای بهبود کمی و کیفی خدمات عمومی در آن، درگیر است.

وی افزود: امروزه یکی از پر استفاده‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در کلانشهرها که روزانه خدمات عمومی فراوانی به جامعه شهری ارائه می‌کند، سیستم اتوبوس‌های تندروی شهر است که اولین بار در اثر ضرورت حمل و نقل سریع و انبوه در معابر شهری و وجود محدودیت در تأمین مالی سیستم‌های پرهزینه حمل و نقل ریلی همچون مترو به وجود آمد و پس از آن به یک روش معمول حمل و نقل در شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شد.

این کارشناس اقتصاد شهری تصریح کرد: استفاده حداکثری جامعه شهری از این سیستم حمل و نقل و ارتباط تعاملی آن با خطوط مترو برای جابجایی در شهر موجب شده تا سیستم‌های مدیریت شهری با محوریت شهرداری‌ها، سالانه هزینه‌های زیادی را برای حفظ و نگهداری از اتوبوس‌های تندرو در نظر بگیرند و تمرکز شهرداری بر این هزینه‌های غیرکاربردی تا حدودی اقتصاد شهر را دچار از هم گسیختگی کرده است.

پراندوخ اضافه کرد: تمرکز سیستم‌های مدیریت شهری بر اداره این سیستم پرهزینه و تقریباً ناکارآمد اقتصادی موجب شده تا بخش زیادی از وقت و انرژی نیروهای متخصص شهرداری‌ها صرف مدیریت این سیستم شود؛ این در حالی است که برون سپاری مدیریت سیستم اتوبوس‌های تندرو در کلانشهرهای کشورهای توسعه یافته دنیا یک امر عادی و بدیهی محسوب می‌شود و مزیت‌های اقتصادی این برون سپاری اغلب شهرداری‌ها را به خصوصی سازی حمل و نقل عمومی سوق داده است.

وی ادامه داد: خصوصی سازی و برون سپاری مدیریت سیستم‌های حمل و نقل عمومی پر مخاطب در شهر نه تنها رفاه بیشتری برای شهروندان از طریق نگاه بالادستی شهرداری به پیمانکاران این بخش فراهم می‌کند، بلکه مزیت‌های مالی مدیریت و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات به شهروندان، شهر را منظم و دقیق‌تر خواهد کرد.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه با اشاره به سوابق اجرایی شهرداری تهران در این خصوص، خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۰ تعداد اتوبوس‌های خصوصی در کلانشهر تهران از تعداد اتوبوس‌های دولتی بیشتر شد و سیاست شهرداری باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در همه خطوط به صرفه و غیر به صرفه اقتصادی سیستم حمل و نقل عمومی باشد.

پراندوخ یادآور شد: نباید تنها به فکر خصوصی سازی و برون سپاری مدیریت خطوط پر مخاطب و پر استفاده سیستم حمل و نقل عمومی در بستر شهر باشیم بلکه باید ضرر و زیان فعالیت اقتصادی در شهر را با هم به بخش خصوصی پیشنهاد کنیم تا بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت برنامه‌ریزی و دانش خود، ضرر مالی در فعالیت‌های مربوط به خدمات شهری را به حداقل برساند.

کد خبر 417310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.