روبات هایی که به کمک بیماران کرونایی می‌آیند

در شرایط بحرانی شیوع گسترده ویروس کووید-۱۹، روبات‌ها می‌توانند در انجام خدمات درمانی به کمک پزشکان بیایند تا آن‌ها از بیماران فاصله بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رعایت کردن فاصله اجتماعی یکی از مؤثرترین روش‌های کاهش سرعت شیوع ویروس کووید -۱۹ است. متأسفانه کادر درمانی مجبور هستند در ارتباط نزدیک با بیماران مبتلا به کرونا قرار بگیرند. با توجه به اطلاعات منتشر شده در مجله Science Robotics، استفاده از دانش روباتیک و اتوماسیون می‌تواند نقش مهمی در مقابله با شیوع بیماری کووید -۱۹ داشته باشد.

برای مثال با واگذار کردن بیشتر وظایف به روبات‌ها، می‌توان از پزشکان و پرستارانی که در تماس نزدیک با مبتلایان قرار می‌گیرند، محافظت کرد. البته خودکار کردن همه وظایف پزشکان بسیار دشوار است، زیرا پزشکان و به طور کلی کادر درمانی دارای قدرت تصمیم‌گیری سریع هستند که تعیین کننده مرگ یا زندگی افراد است؛ اتخاذ چنین تصمیماتی را قطعاً نمی‌توان به روبات‌ها و هوش مصنوعی واگذار کرد.

استفاده از روبات‌ها برای زمانی که ممکن است کادر درمانی پس از مواجه با افراد مبتلا، بیمار یا قرنطینه شوند و نیروی کار کافی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد، بسیار مفید است. روبات‌های طراحی شده در این زمینه می‌توانند بیمارستان را ضدعفونی کنند، دارو و غذا را به بیماران تحویل دهند و علائم حیاتی بیماران مانند فشار خون و دمای بدن آن‌ها را اندازه‌گیری کنند.

علاوه بر این روبات‌هایی که تا کنون طراحی شده‌اند، سطوح بیمارستان را با استفاده از نور فرابنفش ضدعفونی می‌کنند. برای مثال روبات تاگ "Tug" لوازم مورد نیاز بیماران را به آن‌ها تحویل می‌دهد و هوش مصنوعی آن نیز می‌تواند به تشخیص سریع‌تر بیماری کرونا کمک کند و مانع شیوع بیشتر آن شود.

محققان به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که استفاده از این نوع روبات‌ها نه تنها می‌تواند برای رعایت فاصله اجتماعی مفید واقع باشد، بلکه از نظر تاثیر بر افزایش تعاملات اجتماعی نیز کاربرد دارند. اکنون هر چند افراد قرنطینه شده از طریق تماس‌های تصویری با دوستان و خویشاوندان خود در ارتباط هستند، اما روبات‌ها نیز می‌توانند آن‌ها را از تنهایی در بیاورند. روبات‌های "حضور از راه دور" که به صورت صفحه نمایش روی یک چرخ طراحی شده است، می‌تواند موجب ارتباط پزشک و بیمار از راه دور شود.

به گفته متخصصان روباتیک و پژوهشگران، به طور قطع کاهش امکان بروز استرس روانی بیماران حین مراقبت روبات‌ها از آن‌ها، باید در طراحی روبات‌ها مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال برای بلند کردن بیمار و کمک کردن به او برای حرکت به یک روبات بسیار بزرگ نیاز است، اما اندازه این روبات ممکن است کمی ترسناک به نظر بیاید؛ بنابراین طراحی روباتی که برای بیمار ترسناک نباشد، بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر 417299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.