دهکده دایره ای؛ نماد تعامل اجتماعی در طراحی شهری

یکی از مناطق اطراف کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک، میزبان چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و عجیب است؛ Brondby Haveby مجموعه‌ای از خانه‌هایی زیبا است که در شبکه‌ای از فضاهای سبز دایره‌ای شکل ایجاد شده است چنان که گویی مخلوقاتی از دنیای دیگر فضایی جذاب برای یک جامعه ایجاد کرده‌اند.

به گزارش  سرویس ترجمه ایمنا، دهکده سبز Brondby Haveby چشم‌اندازی بی‌نظیر است که از تعداد زیادی دایره سبز تشکیل شده است. این دایره‌ها از نمای بالا مانند پیتزاهایی به چشم می‌خورد که در هر تکه از آن خانه‌ای برای سکونت مالکان جا باز کرده است. تابش نور خورشید بر منظره  سبز دهکده زیبایی آن را دو چندان می‌کند و فضایی دلنواز برای استراحت به وجود می‌آورد. دهکده سبز دایره‌ای در یکی از مناطق شهری دانمارک به نام بروندبی احداث شده است.

علاوه بر باغ‌هایی مشترک که منطقه را سبز و زیبا کرده است، هر خانه در یک فضای بزرگ مستقل محصور شده است که به عنوان حیاط و باغ‌های سرسبز شخصی مورد استفاده صاحبان آن‌ها قرار می‌گیرد. ساکنان هر خانه در محوطه سبز خانه خود از هوای پاک و تنهایی خود لذت می‌برند و ایام خود را بدون شلوغی‌ها و آلودگی‌های شهری می‌گذرانند. اما هدف معماران از طراحی دایره‌ای دهکده سبز  Brondby Haveby چه بوده است؟

اگرچه ساکنان دهکده به تنهایی چند ساعت از روز را در فضای سبز مقابل خود می‌گذرانند، اما در عین حال تجربه زندگی اجتماعی را نیز دارند. معماران خانه‌ها را محصور در فضایی دایره‌ای طراحی کرده‌اند تا از این طریق نوعی هماهنگ شدن در بین مردم به وجود آورند و آن‌ها را به سمت ایجاد تعاملات اجتماعی دوستانه ترغیب کنند. اگرچه خانه‌های دهکده  Brondby Haveby به وسیله حیاط‌های بزرگی از هم جدا شده است، اما همه این حیاط‌ها در مرکز دایره به هم می‌پیوندند و ساکنان را به هم نزدیک  و متحد می‌کند. فضای مرکزی دایره‌ها نیز به عنوان محلی برای پارک خودروهای ساکنان استفاده می شود.

کد خبر 417288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.