۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
آفریقا هنوز برای کرونا آماده نیست

در شرایطی که میزان انتشار کووید ۱۹ در سراسر جهان به سطح هشدار رسیده، قاره آفریقا که منبع اصلی درآمد آن جهانگردی به حساب می‌آید در حال آماده شدن برای مقابله با شیوع ویروس درون مرزهای خود است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چند ماه از آغاز شیوع کووید ۱۹ از شهر ووهان و گسترش سریع آن در دیگر نقاط جهان می‌گذرد. در حال‌حاضر نیز با توجه به وجود زمینه‌های خاص انتقال بیماری اعم از داشتن دوره کمون طولانی‌مدت و بدون‌علامت و سرعت بالای انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر و نرخ بالای مرگ و میر، سازمان بهداشت جهانی (WHO) عالم‌گیر شدن آن را امری محرز و اجتناب‌ناپذیر اعلام کرده است و افراد و سازمان‌های گوناگون درباره میزان تقریبی مرگ و میر ناشی از آن ارزیابی‌هایی داشته‌اند. البته برای این ارزیابی‌ها هنوز زود است ولی باتوجه به شرایط بیماری و سرعت بالای گسترش جهانی آن، بدون شک شهرهای گوناگون دنیا دیر یا زود با این مشکل مواجه خواهند شد و نیازمند بکارگیری اقدامات پیشگیرانه و همچنین تهیه امکانات درمانی کافی در صورت وقوع شرایط اضطراری هستند.

در حال حاضر با توجه به واقعیت قابل‌توجه وجود تعامل شدید میان بازارهای آفریقا و چین، حداقل ۲۵ کشور آفریقایی در رابطه با احتمال وجود موارد مشکوک به کووید ۱۹ گزارش‌های هشداری لازم را به سازمان بهداشت جهانی اعلام داشته‌اند که البته تست کرونای بسیاری از آن‌ها منفی بوده است.

با این حال آنچه که در رابطه با پاندمی کووید ۱۹ کاملاً روشن به نظر می‌رسد این است که تأخیراندازی در گسترش آن در یک مکان برابر است با در اختیار داشتن زمان بیشتر برای مهیاسازی بهترین امکانات و شرایطی که می‌توان در آن به مقابله مؤثر با شیوع این بیماری و شکست آن امیدوار بود. خوشبختانه بسیاری از دولت‌های کشورهای گوناگون آفریقایی از این فرصت بهره برده و اقدامات پیشگیرانه کافی را بکار گرفته‌اند، تاجایی‌که به محض ورود ویروس کووید ۱۹ به درون مرزهای آفریقا، کشورهایی که به دلیل داشتن بیشترین ارتباطات با چین بالاترین احتمال درگیر شدن با شیوع بیماری را داشتند به سرعت شناسایی شدند درحالی‌که سازمان جهانی بهداشت از قبل هماهنگی‌های لازم میان دولت‌ها و سازمان‌های بهداشت و درمان این کشورها را انجام داده بود.

در سطح کشوری نیز مقامات انجام غربالگری مسافران در تمامی فرودگاه‌ها را با جدیت پیگیری کردند که در این زمینه هر کشوری با توجه به امکانات خود از شیوه مجزایی استفاده کرد.

مثلاً در ساحل عاج از دوربین‌های حراراتی و در آفریقای جنوبی از دماسنج بهره برده شد، سفرهای نیجریه به چین تعلیق شد و موزامبیک ویزای بازدیدکنندگان چینی را باطل کرد. البته مهم‌ترین اقدام در راه مقابله با شیوع کووید ۱۹ در آفریقا، لغو تمامی پروازهای چین به آفریقا و برعکس بود که امکان ورود افراد آلوده را محدود می‌کرد.

هرچند باتوجه‌به پافشاری شرکت هواپیمایی ملی اتیوپی به ادامه پروازها با چین، به احتمال زیاد اثربخشی تلاش‌های آفریقا برای مقابله با گسترش بیماری در سراسر قاره تضعیف خواهد شد زیرا از آنجایی‌که پروازهای این شرکت در فرودگاه بین‌المللیBole در شهر آدیس‌آبابا انجام می‌گیرد در صورت وجود حتی یک فرد ناقل بدون علامت، شیوع کووید ۱۹ به سراسر آفریقا و حتی سایر نقاطی که از این فرودگاه پرواز مستقیم دارند غیرقابل‌کنترل خواهد شد.

نکته نگران‌کننده در این زمینه این است که تا این لحظه اکثر آزمایشگاه‌های بهداشتی آفریقا فاقد تجهیزات مناسب برای آزمایش این نمونه‌ها بوده‌اند. از سوی دیگر سیستم‌های مراقبت ویژه بهداشتی در بعضی از کشورهای سراسر قاره هم‌چون لیبریا، سیرالئون، گینه و جمهوری دموکراتیک کنگو بسیار ضعیف است. بنابراین هرچند انتشار ویروس در آفریقا چندان سریع نبوده است و این قاره سابقه خوبی در مقابله با شیوع بیماری‌های فراگیر هم‌چون ابولا دارد ولی جوابگویی تجهیزات اساسی آن برای مهار کووید ۱۹ تنها در صورت شناسایی و ردیابی بموقع و سریع موارد مبتلا امکان‌پذیر خواهد بود.

علاوه‌براین اشاعه اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی به دلیل ترس و یا ناآگاهی شرایط را دشوارتر از آنچه هست می‌کند و بدین‌ترتیب پیش‌بینی تأثیری که شیوع کروناویروس‌جدید بر آفریقا خواهد گذاشت چندان دشوار نیست. البته انتظار می‌رود که شیوع این ویروس بر سلامتی افراد ۵۵ تا ۸۰ سال آفریقایی تأثیر بگذارد و جوانان این قاره شرایطی مشابه به ووهان را تجربه نکنند.

در واقع این بحران جهانی می‌تواند نمونه عینی قدرتمندی از منفعت جمعیتی (پتانسیل رشد اقتصادی و اجتماعی ناشی از تغییر در ساختار سنی یک جمعیت) آفریقا باشد. با این حال صرف‌نظر از آمار فردی، شوک اقتصادی این بحران برای آفریقا بسیار شدید خواهد بود چراکه منبع اصلی درآمد آفریقا جهانگردی است و لغو پروازها بدون شک برای اقتصاد کشورهای آفریقایی تبعات بالایی دارد.

کد خبر 417248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.