بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی تهران برای مناسب‌سازی فضاهای شهری

نماینده شورای شهر تهران در ستاد مناسب سازی فضاهای شهری گفت: ۳۳۵ میلیارد از بودجه شهرداری در سال ۹۹ به مناسب‌سازی به حوزه پیاده‌روها و معابر اختصاص داده شده که طرح‌های مطالعاتی لازم انجام و دستورکار اجرایی آن در سال ۹۹ آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژادبهرام شب گذشته (پنج‌شنبه) در گفت‌وگوی زنده اینترنتی در خصوص مناسب‌سازی فضاهای شهری تهران، اظهار کرد: اقدامات لازم برای مناسب‌سازی معابر از پیش از شورای پنجم در تهران آغاز شده اما این اقدامات تبدیل به باور عمومی نشده بود و شاید جلسات ستاد به‌خاطر همین بی توجهی‌ها از سال ۹۴ به بعد تشکیل نمی‌شد تا اینکه پس از شش ماه پیگیری بالاخره در شورای پنجم نیز جلسات ستاد مناسب‌سازی در سطح معاونین و با محوریت معاونت شهرسازی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در هرکدام از کمیته‌های مناسب‌سازی مناطق ۲۲ گانه شهرداری، بین دو تا سه نفر از نمایندگان معلولان حضور دارند، افزود: تصویب بودجه لازم در کنار وجود قانون بالادستی که همان قانون حمایت از معلولان است، راه را برای اقدامات کافی در امر مناسب‌سازی شهر و تسهیل رفت و آمد معلولان هموار کرده و باید به دنبال اجرای این مناسب‌سازی‌ها در سطح شهر باشیم.

نماینده شورای شهر تهران در ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تصریح کرد: اکنون دو دستورالعمل برای پیمانکاران و فضاهای شهر توسط شهرداری آماده شده و به تأیید سازمان استاندارد رسیده است که این امر برای اولین‌بار در تاریخ ساخت‌وساز کشور رخ می‌دهد و امیدواریم براساس آن بتوانیم استانداردهای مناسب‌سازی را برای تمام شهروندان اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در تهران هیچ پروژه عمرانی به بهره‌برداری نمی‌رسد مگر اینکه دستورالعمل‌های مناسب‌سازی در آن اجرایی شده باشد، اضافه کرد: ایستگاه‌های مترو نیز الزاماً باید مجهز به آسانسور موردنیاز افراد معلول باشند که ایجاد این الزام چالش‌هایی را برای شورای شهر در خصوص ایستگاه‌های محمدی و بسیج ایجاد کرد که نهایتاً باعث شد شخصاً از این ایستگاه‌ها بازدید کرده و این مطالبات را پیگیری کنم.

مناسب‌سازی سریع تمام فضاهای شهری دور از واقعیت است

نژادبهرام با اشاره به رشد اقدامات اجرایی در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهر در تهران ادامه داد: موضوع مناسب‌سازی شهر تهران در سه حوزه حمل‌ونقل عمومی، معابر و بوستان‌ها و ساختمان‌های اداری از سال ۹۷ توسط شورای پنجم دنبال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا تصمیم گرفته شده به عنوان الگو در هر منطقه، یک بوستان، یک معبر و دو ساختمان اداری به انتخاب مناطق در سال ۹۷ مشخص شده و مناسب‌سازی‌ها در رابطه با این اماکن انجام شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: در سال ۹۸ تعداد معابر، بوستان‌ها و ساختمان‌هایی که مناسب‌سازی آن‌ها انجام شد، دو برابر شده و همه آن‌ها باید تاییدیه نمایندگان معلولان را اخذ می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و با ۱۸۰ سال سابقه پایتخت بودن به یکباره تبدیل به وسعت امروزی خود نشده بلکه مناطق شهری به تدریج افزایش یافته است، افزود: اکنون ۱۰ هزار کیلومتر معبر در شهر وجود دارد و چهار هزار واحد ساختمانی در تهران متعلق به شهرداری است بنابراین اگر ادعا کنیم ظرف چهار سال تمام معابر و بوستان‌های شهر و ساختمان‌های شهرداری را مناسب‌سازی می‌کنیم کمی دور از واقعیت است.

نژادبهرام به بودجه‌های اختصاص یافته به موضوع مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: اعتبار مناسب‌سازی در سال ۹۷ حدود ۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، حدود ۶۴ میلیارد تومان بوده که این مبلغ در سال ۹۹ به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: ۳۳۵ میلیارد تومان از بودجه مناسب‌سازی در سال ۹۹ در حوزه پیاده‌روها و معابر در نظر گرفته شده که طرح‌های مطالعاتی انجام و دستورکار اجرایی آن در سال ۹۹ آغاز می‌شود؛ همچنین ۱۲۴ میلیارد تومان نیز برای مناسب‌سازی بوستان‌های شهری اختصاص داده شده است.

مناسب‌سازی باید به باور عمومی تبدیل شود

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: باور به مناسب‌سازی در میان همکارانمان در حوزه شهرسازی در سطح معاونان شهرداری ایجاد شده اما وقتی این موضوع به لایه‌های پایینی می‌رسد شاید جدی گرفته نشود بنابراین مجبور هستیم پس از پایان هر طرح مناسب‌سازی، بر عملکردها نظارت کنیم تا نسبت به اجرای درست مناسب‌سازی‌ها اطمینان پیدا شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که ارتفاع چند سانتی‌متری می‌تواند مشکلاتی را برای معلولان حرکتی ایجاد کند اما پیمانکاران باور و ذهنیتی از لزوم مناسب‌سازی‌ها ندارند و افت و خیز در سطح معابر را جزئی نگاه کرده و نسبت به آن حساسیتی اعمال نمی‌کنند.

نژاد بهرام ادامه داد: به همین سبب دوره‌های آموزشی توسط معلولان برای پیمانکاران، رانندگان اتوبوس و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی گذاشته شده تا حداقل ذهنیت این افراد تغییر کند؛ هرچند هنوز هم آشنایی کاملی در خصوص نوع ارتباط گرفتن با معلولان و لزوم مناسب‌سازی، حق و حقوق معلولان، کودکان، زنان باردار و سالمندان در میان تمام نیروهای شهرداری وجود ندارد.

کد خبر 417240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.