سپاهان برند فوتبال ایران است/ اگر فینال فوتسال به تعویق نمی افتاد بازی جذابی می شد

فوتبال را از سال ۶۲ شروع کرد، اما سال ۸۳ به دلیل خروج بازیکنان بومی سپاهان از این تیم فوتبال را کنار می گذارد و با ورود به فوتسال فصلی جدید از زندگی خود را آغاز می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "احمد باغبان‌باشی" فوتبال را سال ۱۳۶۲ از تیم دارایی اصفهان شروع کرد، این مربی سابقه بازی در تیم‌های سپاهان، فتح و ذوب آهن را دارد. او به دلیل برخی مشکلات سال ۸۳ از فوتبال خداحافظی کرد و وارد فوتسال شد که در این مقطع هم در تیم‌های فوتسال استقلال تهران و پست اصفهان سابقه بازی دارد. وی سال ۹۱ از دنیای فوتسال خداحافظی کرد و همان سال سرمربیگری تیم فولاد ماهان نوین که لیگ دسته دو قرار داشت را برعهده گرفت و به عنوان اولین تجربه مربیگری خود موفق شد با این تیم به لیگ یک صعود کند. او معتقد است یک بازیکن اگر از فوتسال وارد فوتبال شود می‌تواند موفق باشد زیرا فوتسال تاکتیک‌های دارد که در فوتبال هم کاربردی است. خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این مربی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

از چه زمانی وارد فوتبال شدید و در چه تیم‌هایی سابقه بازی دارید؟

سال ۱۳۶۲ وارد تیم فوتبال نوجوانان دارایی اصفهان شدم، در رده سنی جوانان به سپاهان پیوستم و تا سال ۱۳۷۰ در این تیم حضور داشتم. سال ۷۱ تا ۷۳ برای گذراندن خدمت سربازی به تیم فتح رفتم، بعد از آن سال ۷۴ تا ۸۰ به سپاهان برگشتم و سال ۸۲ به مدت یکسال وارد ذوب آهن شدم.

چه سالی از فوتبال خداحافظی کردید و وارد فوتسال شدید؟

سال ۸۳ از فوتبال خداحافظی کردم و وارد چرخه فوتسال شدم، بازی خود را با تیم پست اصفهان که در لیگ یک حضور داشت شروع کردم و با این تیم به لیگ برتر صعود کردیم، بعد از آن اسم تیم پست به فولاد ماهان تغییر کرد و با آن قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شدیم. تا سال ۹۰ در تیم فولاد ماهان بودم و بعد از آن در سال ۹۱ با برگزاری یک بازی دوستانه با تیم برزیل از فوتسال خداحافظی کردم و وارد کار مربیگری شدم. یک سال سابقه بازی در تیم فوتسال استقلال تهران را هم دارم.

چه عاملی باعث شد فوتبال را کنار بگذارید و به سمت فوتسال بروید؟

زمانی که در سپاهان بازی می‌کردم فرهاد کاظمی به عنوان سرمربی به این تیم اضافه شد و بازیکنان بومی سپاهان را خارج کرد و بازیکنان غیر بومی وارد این تیم شدند. با توجه به این موضوع از فوتبال خداحافظی کردم و فوتسال را شروع کردم.

از چه سالی مربیگری را شروع کردید؟

سال ۹۱ سرمربیگری تیم فولاد ماهان نوین که در لیگ دو فوتسال قرار داشت را قبول کردم، با این تیم به لیگ یک صعود کردیم و در بازی فینال برای رسیدن به لیگ برتر شکست خوردیم و در لیگ یک ماندگار شدیم.

سرمربیگری چه تیم‌هایی را در فوتسال برعهده داشتید؟

در تیم‌های لیگ یک رسالت کرمان، شهرداری اصفهان و زاگرس اهواز سرمربیگری کردم و یکسال تیم فیروز صفه اصفهان که در لیگ برتر بود را به خدمت گرفتم.
به مدت دو سال به عنوان کمک علی افضل در تیم فولاد ماهان حضور داشتم که با این تیم قهرمان لیگ برتر شدیم و با تیم نیک اندیش از لیگ یک به لیگ برتر صعود کردیم بعد از آن یک سال در گیتی پسند حضور داشتیم، در حال حاضر هم کمک این مربی در مس سونگون هستم.

چرا در فوتبال وارد کار مربیگری نشدید؟

در فوتسال تجربه بیشتری دارم و علاقه من به آن بیشتر است اما پیگیر بازی‌های فوتبال هستم.

یک فوتبالیست می‌تواند فوتسالیست خوبی باشد یا یک فوتسالیست می‌تواند فوتبالیست خوبی باشد؟

یک بازیکن باید نخست فوتسالیست خوبی باشد بعد از آن می‌تواند در فوتبال هم موفق باشد زیرا فوتسال تکنیک‌هایی را به بازیکن آموزش می‌دهد که در فوتبال فرد هم تأثیر گذار است. بیشتر بازیکنان بزرگ دنیا مانند مارسلو و رونالدینیو نخست فوتسال بازی کردند و بعد وارد فوتبال شدند.

نظر شما در مورد باشگاه سپاهان چیست؟

سپاهان باشگاه بزرگی است با طرفدارانی زیاد که تیم اول اصفهان محسوب می‌شود. این باشگاه نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت کرده و قهرمانی‌های زیادی به دست آورده که برند فوتبال ایران است.

به نظر شما دوره طلایی سپاهان چه سالی است؟

قبل از آنکه ما وارد فوتبال شویم سپاهان بوده و بازیکنان بزرگی پرورش داده که تا به امروز این کار ادامه داشته است، خیلی از بازیکنان وارد این تیم شدند و رفتند اما این نام سپاهان است که همیشه ماندگار بوده و خواهد بود.

امسال چه چیزی باعث شد سپاهان رده نخست جدول را از دست بدهد و از قهرمانی عقب بیفتد؟

بازی‌ها سخت است، همه تیم‌ها برای هر مسابقه برنامه ریزی می‌کنند تا بهترین عملکرد خود را در زمین ارائه دهند. فوتبال ورزشی غیرقابل پیش بینی است و نمی‌توان گفت حالا که سپاهان بازیکنان خوبی جذب کرده و مربی بزرگی دارد قطعاً قهرمان است. سپاهان شخصیت قهرمانی دارد و تا آخرین لحظه برای آن می جنگد و اینکه از الان بخواهد تسلیم شود زود است، بازی‌های دیگری باقی مانده که باید دید نتایج آنها چه خواهد شد.

ذوب آهن برای اینکه به روزهای اوج خود بازگردد باید چه کاری انجام دهد؟

تغییر مدیریت و مربی در ذوب آهن باعث شد که ساختار تیم عوض شود، این تیم برای رسیدن به شرایط ایده آل نیاز به زمان دارد.

سطح لیگ برتر فوتبال ایران ارتقا یافته است؟

هرسال پویایی لیگ بیشتر می‌شود و بازی‌های جذاب‌تری شاهد هستیم که این نشان دهنده عملکرد رو به رشد فوتبال ایران است، اما متأسفانه فوتبال ما زیر ساخت‌های لازم را برای اینکه به سطح فوتبال روز دنیا برسد ندارد.
پرسپولیس شایسته قهرمانی است؟

در حال حاضر برای اینکه بخواهیم بگوییم چه تیم قهرمان می‌شود زود است. پرسپولیس مربی و بازیکنان قابل احترامی دارد که برای تیم خود تلاش می‌کنند اما باید تا آخر فصل صبر کرد زیرا امتیازات به هم نزدیک است.

برخی هواداران اعتقاد دارند نتیجه یک بازی فوتبال خارج از زمین گرفته می‌شود، به نظر شما این موضوع حقیقت دارد؟

صحبت‌هایی وجود دارد که من هم شنیدن اما این تفکرات غلط است و باعث ضربه به فوتبال می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال باید چه ویژگی‌های داشته باشد تا به فوتبال ایران بتواند کمک کند؟

رئیس فدراسیون فوتبال باید از خود این رشته باشد، با خیلی از شرایط سخت کنار بیاید، با دردهای فوتبال آشنا باشد، روند رو به رشدی را پیش ببرد، از نظر مالی قوی باشد تا ساختار فوتبال مخصوصاً تیم‌های پایه را درست کند. امیدوارم این جایگاه به فردی لایق برسد.

نظر شما در رابطه با تیم ملی فوتبال و تغییراتی که در آن رخ داد چیست؟

تیم ملی از زمان جدایی کی روش ضرر کرد زیرا این مربی ساختار و شخصیت خوبی برای تیم ملی ایران درست کرده بود که خیلی کشورها از رویارویی با ایران ترس داشتند. برای اینکه بتوانیم قدرت و شخصیت زمان کی روش را به دست آوریم نیاز به یک مربی با افکار بزرگ و زمان داریم.

لیگ برتر فوتسال را چطور می‌بینید؟

لیگ برتر فوتسال در سال ۹۸ خوب شروع شد اما در ادامه آن تصمیماتی گرفته شد که در روند بازی‌ها تأثیر گذاشت و هرچه به آخرهای فصل نزدیک می‌شدیم مشکلات ناخواسته بیشتر می‌شد.
وقفه‌هایی که در طول سال وجود داشت باعث شد تمرینات تیم‌ها و فکر بازیکنان درگیر شود و از کیفیت مسابقات کم کند.

آیا شما با برگزاری پلی آف در لیگ برتر فوتسال موافق هستید؟

برگزاری پلی آف خوب است اما در فوتسال ایران جایگاهی ندارد، زیرا پلی آف نیاز به فرهنگ دارد. پلی آف بازی‌های مرگ و زندگی است که تا به حال نتوانستیم در شهرها به خوبی آن را برگزار کنیم و همیشه به مشکل بر خوردیم و درگیری‌هایی در این مسابقات رخ داده که نشان دهنده عدم نظارت درست است.

هدف گذاری مس سونگون در لیگ برتر فوتسال چیست؟

من و علی افضل بعد از جام باشگاه‌های آسیا به مس اضافه شدیم و در شرایط سختی این تیم را تحویل گرفتیم، بازی‌های دشواری را باوجود نفرات کم پشت سر گذاشتیم اما خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم همه چیز را کنترل کنیم و به فینال برسیم.

بازی فینال با گیتی پسند را چطور پیش بینی می‌کنید؟

گیتی پسند تیم بزرگی است که هرسال جز تیم‌های مدعی قهرمانی قرار دارد. هزینه زیادی صرف کرده تا بازیکنان خوبی جذب کند و شرایطی را فراهم آورده که به قهرمانی برسد تا به اینجای مسابقات هم موفق بوده و به فینال رسیده است. از طرفی دیگر مس سونگون بازیکنان بزرگی دارد که اگر لیگ به خاطر کرونا به تعویق نمی‌افتاد فینال جذابی برگزار می‌شد، اما متأسفانه با شرایطی که وجود دارد بازیکنان از شرایط آرمانی دور هستند و برای اینکه به آمادگی لازم برسند به زمان نیاز دارند.

عملکرد تیم ملی فوتسال چگونه است؟

جام ملت‌ها را پیش رو داشتیم که به علت کرونا به تعویق افتاد. باید در تیم ملی همراه بازیکنان باتجربه به بازیکنان جوان هم اعتماد کنیم تا در کنار بزرگان تجربه کسب کنند با این کار آینده فوتسال ایران را هم خواهیم ساخت.
هدف گذاری شما برای آینده چیست؟

تلاش می‌کنم تجربیاتم را به جوانان آموزش دهم تا قدمی مثبت برای ورزش کشورم برداشته باشم.

حرف آخر؟

سال ۹۸ جالب نبود امیدوارم سال ۹۹ خوب باشد و در ورزش پیشرفت داشته باشیم.

گفت و گو از:  کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 417238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.