مشاهده ۳ قلاده پلنگ در منطقه جنگلی هلن/ کارگروه ملی بوی بد تهران تشکیل شد

تشکیل کارگروه ملی بوی بد تهران، طرح تعریض مسیرهای دوچرخه سواری در برلین به منظور فاصله گذاری اجتماعی، دستگیری عاملان کشتن توله خرس و مالچ پاشی در ۸۰۰ هکتار از اراضی خوزستان برخی از عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در پانزدهمین روز از فروردین ۹۹ است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و تصویربرداری از ۳ قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده جنگلی هلن خبر داد و گفت: جوامع محلی دوستدار محیط زیست پس از مشاهده و تصویربرداری از ۳ قلاده پلنگ در حاشیه منطقه حفاظت شده جنگلی هلن، نسبت به تصویربرداری از این گونه کمیاب و در معرض انقراض اقدام کردند.

وی تصریح کرد: این مناطق به عنوان مناطق بینابین برای عبور گونه‌هایی از حیات وحش و پلنگ بین سایر مناطق این استان و استان‌های همجوار مطرح هستند.

شهرداری اردبیل به دفن پسماندهای کرونایی موظف شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل در خصوص پایش پسماندهای عفونی مراکز درمانی در محل دفع زباله شهری اردبیل گفت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل از ابتدای شیوع بیماری ویروسی کرونا، موضوع نظارت بر پسماندهای عفونی را طبق شیوه نامه‌های ابلاغی سازمان مرکزی در کارگروه مدیریت پسماند شهر اردبیل در دستور کار قرار داده است.

فاضل عبدی افزود: پیرو اخطاریه‌ها، پیگیری و ورود مقام قضائی به موضوع، شهرداری اردبیل موظف به دفن اصولی پسماندها و پاکسازی محل شده و این اقدام را همزمان با روز طبیعت شروع کرده است که تا حصول نتایج لازم و رفع آلودگی مراتب را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

دستگیری شکارچیان متخلف همراه با لاشه دو رأس شوکا

در روز طبیعت شکارچیان متخلف اقدام با ورود به مناطق جنگلی حوزه ماشلک با خودرو مسیرهای جنگلی را طی کرده و متأسفانه دو رأس شوکا را شکار کردند مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر پس از اطلاع، بلافاصله به منطقه اعزام شدند.

متخلفان با کمک یکی از دامداران مستقر در جنگل که سعی در پنهان کردن لاشه‌های شکار شده و اسلحه داشتند، توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست نوشهر دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

تعریض مسیرهای دوچرخه‌سواری در برلین با هدف فاصله گذاری اجتماعی

در حین شیوع ویروس کرونا شهرداری برلین پروژه آزمایشی تعریض مسیرهای دوچرخه‌سواری را راه‌اندازی کرده است.

برای این کار از معابر ماشین‌رو استفاده می‌شود. هدف از این طرح کمک به افزایش فاصله اجتماعی بین دوچرخه‌سواران در بحبوحه شیوع کرونا است. همچنین تشویق به دوچرخه‌سواری به جای استفاده از خودرو مد نظر شهرداری برلین است.

در زمینه تشویق دوچرخه‌سواری، پایتخت آلمان از نمونه‌های موفق اروپا است. روزانه بیش از ۵۰۰ هزار دوچرخه در مسیرهای این شهر تردد می‌کنند. برلین بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد و طبق آمار ۱۵ درصد از اهالی از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل اول خود یاد می‌کنند.

عاملان حمله به خرس قهوه‌ای در ارومیه دستگیر شدند

مهران نظری مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در پی حادثه محاصره و آزار بی‌رحمانه توله خرسی که روز پنجشنبه ۷ فروردین وارد روستایی در ارومیه شده بود و در شبکه‌های اجتماعی نیز انتشار گسترده‌ای یافت، مامورانن یگان حفاظت محیط زیست این استان فرد متخلف را شناسایی و دستگیر کردند.

وی گفت: علیرغم اطلاعیه‌های مکرر محیط زیست مبنی بر امکان حضور حیوانات وحشی در مناطق و لزوم مهربانی با آنها و اطلاع رسانی به ادارات کل و شهرستانی محیط زیست برای کنترل شرایط، شاهد اینگونه برخوردهای بد و شقاوت آمیز با جانوری بی زبان و تنها هستیم که قلب هر انسانی را جریحه دار می‌کند.

مالچ پاشی غیرکارشناسانه ۸۰۰ هکتار از دشت‌های خوزستان

نماینده خوزستان با اشاره به مالچ پاشی غیر کارشناسانه ۸۰۰ هکتار از دشت‌های زرخیز خوزستان، گفت: محیط زیست استان به بهانه مهار ریزگردها در حال نابودی دشت‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه است.

سید محسن موسوی زاده گفت: مالچ پاشی اقدامی پرهزینه است که در صورت اجرای غیر اصولی موجب نابودی و تخریب محیط‌زیست می‌شود. متأسفانه با وجودی که اکثر متخصصان و دانشمندان محیط زیست معتقدند مالچ پاشی آن‌هم با ماده نفتی مضررات فراوانی برای محیط زیست گیاهی و جانوری دارد اما کماکان شاهد استمرار این اقدام غیرکارشناسانه و غیر مسئولانه در دشت‌های زرخیز خوزستان هستیم.

موسوی زاده ادامه داد: از بهمن ماه ۹۸ تاکنون پانصد هکتار از ماسه زارهای روستای "کوثر عبیات" شهر بستان در منطقه دشت آزادگان به بهانه اینکه کانون ریزگرد هستند، مالچ پاشی شد که قرار است تا چند روز آینده این مقدار به هشتصد هکتار برسد در حالی که این ماسه‌های روان فقط با درختکاری تثبیت می‌شوند.

تشکیل کارگروه ملی بررسی بوی بد تهران

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست کشور از تشکیل کارگروه ملی برای مهار بوی نامطبوع در استان تهران خبر داد و گفت: راهکارها برای مقابله با بوی نامطبوع در استان تهران را دریافت کرده‌ایم و برنامه نهایی کارگروه در دست بررسی است.

وی در خصوص کانون‌های ایجاد بو در استان تهران گفت: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بوی نامطبوع در محور تهران قم از سه منشأ اصلی حاصل می‌شود.

گل علیزاده گفت: مجتمع پسماند آرادکوه که دپوی زباله به صورت سنتی در آن صورت می‌گیرد، مجتمع دامداری دامگستر که از ۲۷ تا ۲۸ هزار واحد دامی تشکیل شده و عدم ساماندهی و تجمع فضولات دام‌ها یکی از منابع تولید بوی نامطبوع است و سوم فاضلاب‌های اسلامشهر، رباط کریم و واوان که به سمت اتوبان قم و کانال نواب وارد شده و در برابر شهرک سینمایی دفاع مقدس زیر پل اتوبان تجمع پیدا

جلوگیری از تخریب تالاب انزلی با توقیف ۲ دستگاه بیل مکانیکی

دو دستگاه بیل مکانیکی که در محدوده تالاب بین المللی انزلی و در نقاط جداگانه قصد تخریب اراضی حواشی تالاب را داشتند، با اقدام به موقع کارشناسان و محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی توقیف شدند.

هادی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندر انزلی با اعلام این مطلب توضیح داد: افراد سودجو که با هدف تصرف غیرقانونی اراضی حاشیه تالاب انزلی قصد تخریب و تسطیح اراضی تالابی بوسیله بیل مکانیکی را داشتند با هوشیاری و اقدام به موقع یگان حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی شناسایی شده و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان، بیل مکانیکی، توقیف و پرونده این تخلف به مراجع قضائی ارسال شد.

آخرین وضعیت تالاب بین المللی هامون

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از ادامه انجام پروژه‌های لایروبی انهار منتهی به تالاب هامون در سال جدید خبر داد.

وحید پورمردان در ادامه گفت: لایروبی شاخه‌های انتهایی رود نیاتک موجب انتقال آب به تالاب هامون (چنگ یکدست) شده است.

وی گفت: براساس پیش بینی‌های انجام شده و نقشه‌های هوایی، انشالله با تداوم لطف و کرم خداوند متعال در حوزه آبریز تالاب هامون، ورود سیلاب‌های بیشتر و قرارگیری آب در مسیرهای طراحی شده، امسال نیز کانون‌های گرد و غبار آبرسانی شده و شاهد روزهای پرغبار ناشی از طوفان‌های سهمگین همچون گذشته نباشیم.

کد خبر 417237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.