۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
کرونا در دامنه دالان‌کوه

روزهای خانه‌نشینی یکی پس از دیگری می‌گذرد و همه چشم‌انتظار پایانی بر این شب سیاه هستند؛ نوروزی که بی شور و شعف گذشت، حالا به دیگر روزهای سال وصل شده و معلوم نیست کابوس آشفته این روزها تا کی ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به ناگاه در و دیوار شهر را درنوردید و میهمان ناخوانده‌ای شد که سوغاتش ترس و مرگ است و قدمگاهش دوری و خانه‌نشینی. شهر دو طبقه ایران که پیش از این مقصدی برای مسافران و مامنی برای در راه ماندگان بود، این روزها ساکت و خاموش است، انگار گرد غربت بر آن پاشیده‌اند.

دامنه، شهری در کانون فلات مرکزی ایران، این روزها پنجه در پنجه بیماری هولناکی انداخته که مردمانش را نگران و مضطرب کرده است.

شهری که دل‌گیر شده

مسلم غفاری، از شهروندان شهر دامنه می‌گوید: حدود یک ماه است که شهر از رونق و شور و هیجان افتاده و کوچه‌ها و بازار خلوت است؛ این اوضاع برای ما مغازه‌دارها و دست‌فروشانی که همه امیدشان به فروش شب عید بود، سخت و نگران‌کننده است، واقعاً شرایط سخت است.

یزدان حسین‌زاده شهروند دیگری است که می‌گوید: خیابان‌ها خلوت شده و دیگر ترافیک نیست، تصادف و هم نمی‌شود، دیگر کسی در پارک‌ها و مناطق سرسبز اطراف شاخه درختان را نمی‌شکند و آتش روشن نمی‌کند، این‌ها خوب است، اما شهر هم دل‌گیر و ناراحت‌کننده شده، تحمل این اوضاع سخت است، ولی چاره‌ای نیست.

شهرداری در صف مقدم پیکار با بیماری

حسین خلیلی، شهردار دامنه می‌گوید: شهرداری دامنه از همه امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد برای ضدعفونی مکان‌های عمومی و معابر استفاده می‌کند.

او با بیان اینکه نیروهای واحدهای خدمات شهری و آتش‌نشانی برای ضدعفونی مراکز تجمع و تردد عمومی سازماندهی شده‌اند، تصریح می‌کند: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا کلیه مبادی ورودی و خروجی شهر کنترل و از ورود افراد غیر ساکن به شهر دامنه جلوگیری می‌شود.

شهردار دامنه از اختصاص ردیف اعتباری به مقابله با کرونا خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: مدیریت شهری دامنه اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال برای خرید املاح ضدعفونی و تجهیزات بهداشتی اختصاص داده است.

خلیلی یادآور شد: نیروهای بسیج مردمی و شهروندان با کارکنان شهرداری در مقابله با شیوع بیماری و ضدعفونی اماکن مختلف، معابر و تاکسی‌ها همکاری می‌کنند.

او از اعمال محدودیت تردد در برخی اماکن عمومی این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: کلیه پارک‌ها و تفرجگاه‌های به منظور جلوگیری از ازدحام شهروندان و مسافران تا اطلاع ثانویه تعطیل است.

ممنوعیت ورود کارگران فصلی

علی‌اصغر مباشری، رئیس شورای اسلامی شهر دامنه نیز از قرنطینه این شهر خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: این تصمیم به موجب مصوبات جلسات فرمانداری شهرستان فریدن اتخاذ شده است.

او از ممنوعیت ورود کارگران فصلی به این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: همه ورودی‌های شهر به جز بلوار یادگار امام مسدود شده و با استقرار ایست و بازرسی با حضور نیروهای شهرداری و بسیجی به صورت ۲۴ ساعته از ورود افراد و خودروهای غیر ساکن جلوگیری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر دامنه یادآور می‌شود: نیروهای مستقر در ورودی‌ها با تست تب سنجی را برای سرنشینان و عملیات ضدعفونی خودروها را انجام می‌دهند.

مباشری با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال برای خرید مواد ضدعفونی، دستکش یکبار مصرف، ماسک و ژل هزینه شده است، اظهار می‌کند: نمایندگان مردم در جلسات شورای شهر آخرین وضعیت شیوع کرونا در شهر و طرح‌های مقابله با آن را بررسی می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: با همکاری کارشناسان شبکه بهداشت دامنه از نانوایی‌ها و سایر صنوف بازدید و نکات بهداشتی به آنان آموزش داده شده است

۱۲ نفر مبتلا شدند، ۷ نفر مُردند

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سیف‌الله صالحی، رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن با تاکید بر ضرورت مشارکت شهروندان در مهار شیوع بیماری کرونا، می‌گوید: این بیماری ویروسی به سرعت شیوع پیدا می‌کند و به همین دلیل مقابله با آن سخت است، بنابراین اگر شهروندان نکات بهداشتی را رعایت نکنند، کنترل شرایط سخت خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: از شهروندان خواهش می‌کنیم حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند، دید و بازدیدها و مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف و تجمعات را متوقف و با رعایت دقیق دستورات بهداشتی به روند نزولی موارد ابتلاء و مرگ ناشی از این بیماری کمک کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری کرونا در این شهرستان، تصریح می‌کند: تا پایان دهه نخست فروردین امسال ۱۲ مورد مثبت و قطعی مبتلا به ویروس کرونا در فریدن به ثبت رسیده که هفت نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند.

صالحی تاکید می‌کند: روند نزولی این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که رفت و آمدهای شهروندان در شهرهای شهرستان کم‌تر شود و مردم نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند.

او یادآور می‌شود: در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف شهرستان، برخی خدمات که نیازمند مراجعه بانوان باردار به مراکز بهداشت و درمان بود و همچنین طرح‌های ترمیم دندان‌های دانش‌آموزان لغو شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن اضافه می‌کند: بر اساس مصوبات کمیسیون سلامت و امنیت مواد غذایی و ستاد مدیریت بحران، اماکن ورزشی، استخرها، بازارهای روز، مدارس و نمازهای جمعه و جماعت تعطیل شد.

صالحی اظهار می‌کند: مواد ضدعفونی و لوازم مورد نیاز تهیه و در اختیار ادارات و بانک‌ها قرار گرفته و با همکاری شهرداری اماکن عمومی، اتوبوس‌ها، ترمینال مسافربری و تاکسی‌ها گندزدایی و ضدعفونی می‌شود.

کد خبر 417235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریمی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    ضمن تشکر از شما عزیزان خدا قوت و خسته نباشید