اعطای کارت یک و دو میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

ابلاغ دستورالعمل اختصاص کارت اعتباری ۱ و ۲ میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، دستورالعمل اختصاص کارت اعتباری یک و دو میلیون تومانی به چهار میلیون خانوار از اقشار آسیب‌پذیر را ابلاغ کرد. این کارت‌ها در طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع کرونا بر اساس دستورالعمل ابلاغی معاون اول رئیس جمهوری به اقشار آسیب‌پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌های بین‌شهری، دستفروشان و کارگران فصلی تا سقف چهار میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق می‌گیرد. بانک‌های عامل همان بانک واریز کننده یارانه افراد بوده و موظفند ۴۸ ساعت پس از اعلام وزارت کار، به ترتیب اعتبار یک میلیون تومانی را در کارت خانوارهای یک نفره و ۲ میلیون تومانی را در کارت خانوار بیش از یک نفره فاقد درآمد ثابت منظور کنند. بازپرداخت طی ۲۷ ماه که ۳ ماه آن تنفس است صورت می‌گیرد و هشت درصد از سود ۱۲ درصدی آن توسط دولت به بانک‌ها پرداخت می‌شود. مشمولان نیازی به مراجعه به بانک‌ها نداشته و بانک‌ها با اخذ تعهد الکترونیک می‌توانند اقساط را از یارانه و کمک هزینه معیشتی افراد کسر کنند. دارا بودن چک برگشتی و اقساط معوق بانکی مانع دریافت این تسهیلات نمی‌شود.

باید قاطعیت زیادی برای تعطیلی اداره‌ها داشت

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس دهم اظهار کرد: مردم روزهای پرفشاری را تحمل می‌کنند و به همین دلیل لازم است تدبیری اندیشیده شود تا دغدغه‌ها حتی‌المقدور کم شوند؛ به عنوان مثال با اینکه دولت به لحاظ مالی در تنگنا قرار دارد، باید به بی‌بضاعت‌ها یارانه ویژه بدهد که به نظر من این کار امکان‌پذیر است. فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به توصیه‌های مکرر برای رفتن به قرنطینه گفت: اینکه مردم خودشان را قرنطینه کنند امری مهم، اما سخت است. در اجرای عمومی قرنطینه باید قاطعیت زیادی برای تعطیلی اداره‌ها داشت. چون اگر اداره‌ها و کارخانجات تعطیل نکنند، کارمندان و کارگران مجبورند به سر کارشان بروند و این تردد در مترو و اتوبوس‌های شهری احتمال ابتلاء به ویروس کرونا را بالا می‌برد.

برخی نمایندگان به هر دلیل در جلسه دیجیتالی مجلس آنلاین نشدند

محمدعلی وکیلی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر عدم برگزاری جلسات علنی مجلس، توضیح داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، بنای هیأت رئیسه بر این بود که جلسات علنی و حضوری برگزار شود، اما در عین حال مرجعی به نام ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود دارد و باید به تصمیمات و تشخیص‌های پزشکی این ستاد احترام گذاشت و آن را عملی کرد. از این رو وقتی دو بار تصمیم به برگزاری جلسه علنی و حضوری گرفته شد با مخالفت رسمی وزیر بهداشت رو به رو شدیم؛ بنابراین نمی‌توان گفت فرار از مسئولیت وجود داشته، بلکه احترام به تشخیص پزشکی مقامات بوده است و در جامعه قانونمند این حداقل وظیفه‌ای است که در مقابل مراجع قانونی باید رعایت شود. وی بیان داشت: در چند مرحله اقدام به برگزاری جلسات با فناوری دیجیتالی دوسویه شد اما برخی نمایندگان به هر دلیل آنلاین نشدند و در جلسه دیجیتالی دوسویه که برگزار شد نصاب حاصل نشد. این نماینده مجلس اظهار کرد: در همان جلسه دیجیتالی تصمیم گرفته شد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلساتی را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده داشته باشیم تابه انتظار برخی از همکاران پاسخ داده شود. وکیلی به دلایل به حدنصاب نرسیدن جلسات مجازی پرداخت و گفت: اولاً برخی از نمایندگان به اینترنت متصل نشدند و مجموعه‌ای از مشکلات دست به دست هم داد تا ما به لحاظ عددی به نصاب لازم برای اینکه جلسه را به صورت دیجیتالی اداره کنیم و اطمینان حاصل شود که برای رأی گیری ها و تصمیم گیری های کلان را داریم، فراهم نشد؛ این عوامل دست به دست هم داد تا تصمیم گرفته شود هفته آینده نشستی علنی و حضوری داشته باشیم.

فعالیت‌های آمریکا را در منطقه لحظه به لحظه زیر نظر داریم

سردار محمد باقری امروز در حاشیه نشست قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیروهای مسلح، درباره تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی در منطقه اظهار کرد: در روزهای اخیر فعالیت‌های نظامی آمریکا در فضای عراق و خلیج فارس قدری توسعه نشان می‌دهد. در فضای روانی و رسانه‌ای هم به شکل انبوهی در حال خبرپراکنی هستند نسبت به این‌که علیه مجموعه‌های مقاومت در عراق و حشدالشعبی نیاتی را دارند. ما این فعالیت‌ها را کاملاً زیر نظر داریم و در مجموعه‌های جمع آوری اطلاعاتی ما تمامی این فعالیت‌ها ثبت می‌شود و به لحظه ما آن را دنبال می‌کنیم و مجموعه‌های دفاعی کشور ما همگی با هوشیاری از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور در حال دفاع هستند. وی افزود: اتفاقاتی که ظرف هفته‌های اخیر علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق افتاده عکس العمل طبیعی مردم عراق و نیروهای مقاومت در برابر اقدام شیطانی آنها در ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای مقاومتی عراق است و هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد و آمریکایی بعضاً این موضوع را به ما نسبت می‌دهند که اینها فرافکنی است.

پاسخ پوردستان به انتشار شایعه شهادت برخی رزمندگان مقاومت

سرتیپ احمدرضا پوردستان در مصاحبه‌ای توسل به شایعات را نشانه اوج استیصال و درماندگی دشمن دانست و همچنین گفت: متوسل شدن دشمن به شایعات نشان دهنده آن است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از چه قابلیت، توانمندی و اقتداری برخوردارند و تا چه حد دشمن از وجود آن‌ها احساس ترس می‌کند. وی در عین حال شهادت را اوج آروزی رزمندگان اسلام دانست و خطاب به ملت ایران، تاکید کرد: فرزندان ایران اسلامی در ارتش و سپاه با تمام قوت در جهت اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران آمادگی‌های لازم را دارند و چنانچه که دشمن بخواهد حرکتی انجام دهد او را از حرکت خود پشیمان خواهند کرد. امیر پوردستان گفت: اخیراً رژیم صهیونیستی مناطقی را در سوریه بمباران کرد، ولی با هوشیاری جبهه مقاومت این حملات تلفات و خساراتی نداشت. رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، با اشاره به انتشار خبرهای مبنی بر این‌که آمریکا نیروهای زیادی از جمله بمب افکن ها و بالگردهای سوپر آتش زیادی وارد عراق کرده است، افزود: مطالعه و رصد کلی منطقه نشان می‌دهد که شرایط آمریکا برای ایجاد یک جبهه جدید مناسب نیست.

کد خبر 417230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.