عراق تبدیل به میدان قدرت نمایی آمریکا می شود؟

برغم پایان یافتن مهلت مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، نشریه نیویورک تایمز در روزهای گذشته به نقل از مقامات پنتاگون خبر از برنامه ریزی این نیروها برای نابودی کتائب حزب الله داد و هم زمان با نشر این خبر آمریکا تحرکاتی را در عراق آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایالات متحده در گام اول چندین جنگنده بر فراز آسمان عراق به پرواز در آورد و تمامی دیپلمات‌های خود را از عراق خارج و چندین پایگاه نظامی خود از جمله پایگاه التاجی (شمال بغداد)، بلد (استان صلاح الدین)، کرکوک و القیاره (نینوا) را تحویل ارتش عراق داد و نیروهای نظامی خود را از این پایگاه‌ها به دو پایگاه عین الاسد در غرب الانبار و حریر در اربیل انتقال داد؛ همچنین ژنرال کنت فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای سنتکام در جلسه علنی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واشنگتن خبر از استقرار سامانه موشکی پاتریوت و سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های ضد موشک‌های بالستیک در عراق داد. شواهد نشان می‌دهد آمریکا دنبال قدرت نمایی در منطقه است، اما مقامات و نیروهای نظامی عراق در واکنش به تحرکات اخیر آمریکا، تاکید کردند هرگونه اقدام نظامی آمریکا را نقض حاکمیت کشورشان دانسته و در برابر آن ساکت نمی‌نشینند.

درگیری نیروهای آمریکایی در عراق بعید است

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره دلیل تحرکات اخیر آمریکا اظهار کرد: ۱۲ فروردین آخرین مهلت خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق بود؛ از همین رو آمریکا نگران بود به دلیل تعدد پایگاه‌های نظامی خود مانند پایگاه‌های تاجی، ویکتوری، القیاره، الحبانیه، عین الأسد و پایگاه هوایی بلد در مناطق مرکزی و شمالی عراق با احتمال اینکه با پایان مهلت قانونی حضور آمریکا در عراق آن‌ها مورد حمله قرار گیرد، طی یک تاکتیک نظامی نیروهای خود را در دو پایگاه نظامی که مجهز به سامانه پاتریوت بودند جمع کرد تا در صورت حملات موشکی بتواند از خود دفاع کند.

وی افزود: آمریکا با تحرکات اخیر خود در عراق و تهدید کتائب حزب الله عراق جنگ روانی را آغاز کرد تا حالت دفاعی نیروهای نظامی خود را در منطقه بپوشاند؛ از همین رو در هفته اخیر با تحویل برخی پایگاه‌های نظامی خود به عراق، سعی داشت فشار برای خروج از عراق را کاهش دهد و موضع خود در دفاع از نیروهای آمریکایی را افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید: مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور نشان می‌دهد که دولت و حکومت عراق مخالف حضور نیروهای آمریکایی در این کشور هستند. بر اساس قوانین بین المللی نیروهای آمریکایی به عنوان اشغالگر شناخته شده و گروه‌هایی که به نیروهای آمریکایی حمله کنند جزو گروه‌های آزادی بخش ملی و ارتش عراق محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل آمریکا در چنین شرایطی باید از هرگونه درگیری دوری کند و بعید بنظر می‌رسد که نیروهای نظامی آمریکا بخواهند آغازگر درگیری گسترده ای در عراق باشند. البته ممکن است حملات محدودی را انجام دهند؛ زیرا در صورت درگیری گسترده درون عراق، آمریکا متحاوز شناخته شده و توسط عراق محکوم می‌شود.

آمریکا عراق را بخوبی نشناخته است

حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه با بیان این که فرماندهی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق استراتژی معینی را دنبال نمی‌کند و به همین جهت با محاسبات اشتباه در حال حرکت است، گفت: پارلمان عراق مدت‌ها پیش خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را تصویب کرد، اما مقامات آمریکایی مدعی شدند این تصمیم تنها توسط شیعیان گرفته شده، در صورتی که بالغ بر ۷۵ درصد مردم عراق شیعه بوده و از همین رو اکثریت عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هستند.

وی افزود: حمله نیروهای نظامی آمریکا به نیروهای حشد الشعبی که جزو نیروهای مسلح دولت عراق هستند و حمله به پلیس عراق رسماً اعلام جنگ از سوی نیروهای نظامی آمریکا است و به نوعی نقض حاکمیت عراق تلقی می‌شود. این نشان می‌دهد که آمریکا عراق را به خوبی نشناخته و در حال حاضر با اقدامات خود در این کشور نفوذ فعلی خود را از دست می‌دهد.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: نیروهای نظامی آمریکا قبلاً هم در چندین پایگاه حضور داشتند اما در حال حاضر تمامی نیروهای نظامی آنها به دو پایگاه عین الاسد و حریر منتقل شده است. آنها تصور می‌کنند آسیب پذیری کمتری نسبت به گذشته دارند. اگر آمریکا مجدداً به کتائب حزب الله و نیروهای حشد الشعبی حمله کند دولت و نیروهای مسلح عراق سکوت نخواهند کرد و آمریکا نیز شرایط خود را در منطقه از آنچه هست سخت‌تر می‌کند.

نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج نمی‌شوند

علی امیدی، کارشناس روابط بین الملل درباره دلیل تحرکات اخیر آمریکا در عراق عقیده دارد: حوادث منطقه در ماه گذشته نشان داد نیروهای آمریکایی بسیار آسیب پذیر بوده و درحال حاضر نیز سعی دارند با استقرار سامانه موشکی پاترویت در پایگاه‌های حریر و عین الاسد و همچنین مانور نظامی در عراق تهدیدها را در نطفه خفه کند.

وی افزود: نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج نمی‌شوند و در حال حاضر تنها با جابجایی نیروهای خود به دو پایگاه اردبیل و غرب النبار قصد دارند میزان امنیت نیروهای خود را به حداکثر برسانند. تحرکات جدید آمریکا برای افزایش شدت عمل علیه نیروهای عراقی بوده و به همین دلیل ترامپ مرتباً در حال قدرت نمایی است.

این عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه اصفهان تاکید کرد: همیشه هوش شیطانی آمریکا باعث شده خود را همزمان در چند جبهه درگیر نکند و به همین دلیل اقدامات نیروهای نظامی آنها تنها در خاک عراق محدود خواهد شد. ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای قدرت نمایی در خاک عراق بوده و سعی دارد نیروهایی که بالقوه برای آمریکا خطرناک هستند را از سر راه بردارد.

امیدی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف تحرکات آمریکا در عراق تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است اما چون ادعا دارد بزرگترین قدرت نظامی جهان است، در صورتی که انتخاباتی هم در آمریکا وجود نداشت انتظار چنین تحرکاتی در عراق می‌رفت؛ اما به دلیل اینکه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نزدیک است، این اقدامات با برنامه ریزی دقیق‌تری انجام می‌شود.

گزارش از: سیدابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا

 

کد خبر 417227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.