گیاهی برای درمان بیماری های گوارشی

نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد که اسفرزه باعث درمان اختلالاتی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری کرون می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفرزه با نام علمی Plantago ovate، گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن تا ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های این گیاه باریک، نوک‌تیز و کرک‌دار بوده و گل‌های اسفرزه کوچک و سفیدرنگ است. قسمت مورد استفاده این گیاه، دانه‌های آن است که رنگ خاکستری مایل به صورتی دارد. این گیاه دارویی سرشار از ویتامین‌های C، D، E و K و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

بهبود دستگاه گوارش

افزودن اسفرزه به رژیم غذایی برای سلامت گوارش بسیار مفید است. نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد که اسفرزه باعث درمان اختلالاتی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری کرون می‌شود. گیاه اسفرزه به عنوان یک ملین طبیعی، با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست و بیماری هموروئید کمک می‌کند.

کاهش وزن

دانه‌های اسفرزه سرشار از ماده ژلاتینی شبیه به صمغ به نام "موسیلاژ"است که باعث کاهش اشتها می‌شود و با جلوگیری از پرخوری، باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. به منظور بهره بردن از اثرات دانه‌های اسفرزه در کاهش وزن، بهتر است آنها را در یک فنجان آب گرم با آب لیمو مخلوط کرده و قبل از خوردن غذا بنوشید. همچنین می‌توان دانه‌های اسفرزه را هنگام بیدار شدن از خواب نیز مصرف کرد.

بهبود عملکرد قلب

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف اسفرزه به دلیل مقادیر بالای فیبر محلول می‌تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کند. مصرف روزانه اسفرزه به مدت شش هفته، راهی موثر برای کاهش کلسترول خون بالا در افراد چاق است. مطالعات زیادی نشان داده است که فیبر موجود در این گیاه با کاهش فشار خون بالا و تقویت عضلات قلب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

درمان دیابت

موسیلاژ موجود در این دانه به حفظ تعادل گلیسمی کمک می‌کند و قند خون افراد مبتلا به دیابت را کنترل می‌کند. از آنجایی که دانه اسفرزه سرشار از فیبرهای غذایی است، مصرف آن برای کاهش قند خون و انسولین توصیه می‌شود. نتایج یک مطالعه ثابت کرده است که مصرف پنج گرم اسفرزه در روز می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم کمک کند.

کد خبر 417208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.