تاریخ در دنیای سرگرمی

نگارش تاریخ از ابتدایی‌ترین اقدامات فرهنگی بشر در طول زمان بوده است، نگاره‌های انسان‌های اولیه بر دیوار غارها گواه این موضوع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نگارش و خوانش تاریخ برای بشر آنچنان مهم و جذاب بود که اولین خشت‌های فرهنگ حول آن نهاده شد، تاریخ برای بشر امروز نیز سرشار از جذابیت و اهمیت است. اما امروز تاریخ ورای عبرت و اهمیت به بخش عظیمی از سرگرمی انسان معاصر تبدیل شده و در صنعت‌های مهم سینما، کتاب و بازی کاملاً مشهود است.

نفوذ تاریخ در صنعت و دنیای سرگرمی‌ها وجوه مثبت و منفی فروانی دارد، به عنوان مثال؛ در شرایطی که مردم سراسر جهان اقبال کمتری به کتاب‌های مستند در حوزه تاریخ دارند، فیلم‌ها و رمان‌های تاریخی بخشی از اوقات فراغت مردم را تشکیل می‌دهند. اما همین رمان‌ها و فیلم‌ها گاهی تاریخ را یکطرفه روایت می‌کنند و از واقعیات مستند دور می‌شوند، در این شرایط ارزش آثار به شدت کاهش پیدا کرده چرا که تاریخ را آنطور که دوست دارند و نه آنطور که باید روایت می‌کنند.

فیلم: معاون (vice)

بخش مهمی از روایت‌های تاریخی جاری در صنعت سرگرمی، داستان کل یا بخشی از زندگی شخصیت‌های مهم تاریخ است و از این میان زندگی سیاست مداران سهم بیشتری را از آن خود کرده است.

فیلم معاون چگونگی ترقی و رشد دیک چِینی (Dick Cheney) در نظام سیاسی آمریکا را به تصویر می‌کشد، فردی که به قدرتمندترین معاون اول تاریخ ایالات متحده آمریکا تبدیل شد.

چِینی در سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۰۹ معاون اول جورج دابلیو بوش (بوش پسر) بود و به گفته اعضای کابینه، تحلیل گران و کارشناسان سیاسی آمریکا، بسیاری از تصمیمات مهم دولت آمریکا توسط دیک چینی گرفته می‌شد.

معاون یک اثر زندگینامه‌ای درام است که با طنز خاص آدام مک کی، نویسنده و کارگردان اثر همراه شده. نکته مثبت فیلم معاون این است که کارگردان تصویر تماماً سیاه و یا سفید از دیک چینی ارائه نمی‌دهد، نگاه کارگردان به شخصیت چینی یک وضعیت معلق بین قهرمان و ضد قهرمان دارد و همواره از قضاوت تاریخ خودداری می‌کند.

زوج محبوب کریستین بیل و امی آدامز ایفای نقش آقا و خانم چینی را به عهده گرفته اند. کریستین بیل برای ایفای این نقش بار دیگر متحمل افزایش وزن زیادی شده و با بازی خوب خود در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب را از آن خود کرد.

جالب است بدانید بیل در هنگام دریافت این جایزه به شکل طعنه آمیزی گفت: (تشکر می‌کنم از شیطان به خاطر اینکه در چگونگی ایفای این نقش برایم الهام بخش بود)

کتاب: الموت

حسن صباح و قلعه الموت جز راز آمیزترین بخش‌های تاریخ ایران هستند، ویژگی‌ها و ترفندهای عجیب صباح در سیاست و حکومت داری و همچنین موقعیت استراتژیک و ویژگی‌های اسرار آمیز قلعه الموت جزئی از تاریخ مبهم ایران است. در مورد حسن صباح و فرقه حشاشین(Assassin) نظرات مختلف گوناگونی وجود دارد اما رمان الموت نوشته ولادیمیر بارتول جز مستند ترین و کم ایراد ترین کتاب‌های مربوط به حسن صباح و قلعه الموت است.

این کتاب تا کنون به ۲۰ زبان مختلف در جهان ترجمه شده است و جز رمان‌های محبوب تاریخ ایران دسته بندی می‌شود.

کتاب الموت (Alamut) نوشته‌ی ولادیمیر بارتول اولین بار در سال ۱۹۳۸ در اسلوونی منتشر شد. کتاب شامل بیست‌ویک فصل است و داستان زندگی حسن صباح را روایت می‌کند. ولادیمیر بارتول زمانی که در فرانسه زندگی می‌کرد، با یکی از دوستان منتقد ادبی‌اش ملاقاتی داشت. ولادیمیر از طریق دوستش با داستان حسن صباح و گروه «حشاشین» آشنا می‌شود. اروپایی‌ها در زمان قرون وسطی به مردمان ساکن منطقه‌ی الموت و فرقه‌ی مورد قبول آن‌ها «حشاشین» می‌گفتند. بارتول با نوشتن کتاب الموت قصد داشت درباره‌ی یک حکومت متعصب بنویسد و به این وسیله خشم خود را نسبت به نظام‌های دیکتاتوری «هیتلر» و «استالین» در آن زمان نشان دهد. بارتول کتاب الموت را درست در آستانه‌ی قرن بیستم نوشت و زمانی که «الکساندر یکم یوگسلاوی» شاه یوگسلاوی در سفرش به فرانسه ترور شد، او به تأثیر از این قتل و به نشان اعتراض از فضای سیاسی فاسد آن زمان نسخه‌ای از کتاب الموت را برای رهبر زادگاهش ایتالیا، «بنیتو موسولینی»، فرستاد.

بخشی از کتاب:

همه چیز در اطرافش اسرارآمیز جلوه می‌کرد. نه، چنین منطقه‌ای با باغ‌هایی که آکنده از گل‌ها و میوه‌های ناشناخته هستند، نمی‌تواند در اطراف قلعه الموت قرار داشته باشد… آیا او امشب به راستی به نزد سیدنا فراخوانده شده بود؟ اگر چنین است، پس دو امکان وجود دارد: یا همه‌ی این‌ها رویایی است که در برابر چشمانش جلوه‌گر شده و پیامد قرصی است که سیدنا به او داده بود و یا مکتب اسماعیلیه یک مکتب واقعی است و سیدنا دارای آنچنان قدرتی می‌باشد که می‌تواند هر کسی را که اراده می‌کند به بهشت بفرستد! جامه سفید را از تن بیرون آورد و به داخل حوض جست. آب زلال به طور دلپذیری گرم بود. روی سطح آن به پشت خوابید و تنبلی را از وجودش دور نمود. دلش نمی‌خواست از حوض بیرون بیاید، اگر چه می‌دانست که هر لحظه ممکن است دخترها به آنجا بازگردند، اما در همین لحظه ناگهان پرده در ورودی به کناری کشیده شد و چهره یکی از میزبانان نمایان شد. وقتی دختر دریافت که ابن طاهر از دیدن او نه تنها خشمگین نشد بلکه لبخندی هم به او هدیه نمود. تصمیم گرفت به درون آنجا پا بگذارد. به دنبال او، دوستانش نیز شادمانه به سوی ابن طاهر هجوم آوردند. ریحانه با خوشحالی به دیگران گفت: سرانجام ابن طاهر متوجه شده است که او در اینجا ارباب است! اگر می‌خواهی از حوض بیرون بیایی، فقط کافی است که این را به ما بگویی. ما برائت هم اکنون حوله‌ای خواهیم آورد… سپس دخترها با او به شوخی و تفریح پرداختند، اما به محض آنکه مریم ظاهر شد، ابن طاهر حس کرد که ضربان قلبش هر لحظه شدت بیشتری به خود می‌گیرد. از میزبانان خواست که حوله‌ای به او بدهند و جامه تازه‌ای در اختیارش بگذارند. آن‌ها به جای ردای سفید، جامه زربافت زیبایی را به تن او پوشاندند. ابن طاهر جلوی آینه رفت و تصویر خودش را ورانداز کرد.

بازی: راز هیتلر (Secret Hitler)

داستان بازی:

در سال ۱۹۳۲، پیش از جنگ جهانی دوم و در آلمان هستیم. در بازی راز هیتلر، بازیکنان سیاست‌مداران آلمانی هستند که در حال تلاش برای نگه‌داشتن دولت در حال تضعیف لیبرال در برابر رژیم در حال پیشروی فاشیست می‌باشند. البته باید محتاط باشید، زیرا در بین شما تعدادی فاشیست به صورت مخفیانه حضور دارند، که یکی از آنها هیتلر است.

در ابتدای بازی به هر بازیکن به صورت مخفیانه یکی از نقش‌ها اختصاص می‌یابد: لیبرال، فاشیست، یا هیتلر. لیبرال‌ها اکثریت را در اختیار دارند ولی با این حال آنها نمی‌دانند که هر فردی چه نقشی دارد. فاشیستها باید با کارشکنی‌های مخفیانه و پنهان نگه‌داشتن هویت خود به هدف خود دست پیدا کنند. هیتلر هم عضوی از فاشیست‌ها است و فاشیست‌ها هویت او را از ابتدای بازی می‌دانند، اما هیتلر هویت فاشیست‌ها را نمی‌داند و باید تلاش کند تا آنها را پیدا کند و با آنها هم دست شود.

لیبرال‌ها با تصویب ۵ قانون از سیاست‌های لیبرال یا کشتن هیتلر برنده خواهد شد. فاشیست‌ها با تصویب ۶ قانون از سیاست‌های فاشیست برنده خواهند شد. همچنین اگر ۳ قانون از سیاست‌های فاشیست تصویب شده باشد و هیتلر به عنوان صدراعظم رأی بیاورد فاشیست‌ها برنده خواهند شد.

هر گاه یک قانون از سیاست‌های فاشیست به تصویب می‌رسد، دولت قدرتمندتر می‌شود و یک قدرت خاص به رئیس جمهور اعظا می‌شود که باید پیش از شروع دور بعدی از آن استفاده کند. اینکه رئیس جمهور از چه حزبی باشد مهم نیست. در واقع حتی ممکن است بازیکنان لیبرال با هدف استفاده از قدرتهای مخصوص رئیس جمهور یکی از قانون‌های فاشیست را تصویب کنند.

هدف بازی

هر بازیکن یک نقش مخفی دارد که عضو یکی از احزاب لیبرال یا فاشیست می‌باشد

بازیکنان حزب لیبرال برنده خواهند شد، اگر:

• ۵ قانون از سیاست‌های لیبرال به تصویب برسند. یا هیتلر به قتل برسد.

بازیکنان حزب فاشیست برنده خواهند شد، اگر:

• ۶ قانون از سیاست‌های فاشیست به تصویب برسند. یاهر زمان پس از اینکه سومین قانون از سیاست‌های فاشیست به تصویب رسید، هیتلر به عنوان صدراعظم در انتخابات رأی بیاورد.

کد خبر 417192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.