خواص نوشیدن آب برای کاهش وزن

توصیه‌های تغذیه‌ای شاه کلید مقابله با کرونا، پرهیز از مصرف آجیل شور، شناسایی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی از رنگ آنها، نقش ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها در مقابله با ویروس‌ها و خواص نوشیدن آب برای کاهش وزن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر مصرف آجیل خام، گفت: تا می‌توانید از مصرف انواع آجیل شور خودداری کنید. یکی از میان وعده‌های مناسب و سالم که تمام افراد می‌توانند آن را میل کنند، انواع آجیل است؛ البته آجیل مصرفی باید از نوع خام آن باشد و خوردن آجیل‌های بو داده، شور و سوخته به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ بنابراین آجیل خام از بهترین نوع میان وعده‌ها برای سلامتی محسوب می‌شود.

کوروش صمدپور، اظهار کرد: از مهمترین فواید آجیل می‌توان به وجود اسیدچرب غیراشباع و فیبر مناسب اشاره کرد که تأثیر خوبی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مهم‌ترین نکات در مصرف آجیل، تاکید کرد: آجیل‌ها با توجه به ماهیت تشکیل دهنده، قابلیت فسادپذیری بسیار بالایی دارند و اگر در محیط نامناسب و مرطوب نگهداری شوند احتمال آلوده شدن به قارچ سمی آفلاتوکسین وجود دارد که در صورت مصرف مکرر، این نوع قارچ باعث بروز سرطان‌های کبد می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر نکات مهم در مصرف آجیل توجه به میزان نمک آن‌هاست، چرا که بی‌توجهی به این نکته می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی شود. اندازه مصرف آجیل نیز از دیگر نکات مهمی است که در کنار فواید مثبت آن باید مورد توجه قرار بگیرد بنابراین به دلیل میزان کالری بالای این میان وعده؛ بهتر است هر هفته ۲۰۰ گرم مصرف شود و استفاده بیش از حد ممکن است بیماری‌های بسیاری را در پی داشته باشد.

صمدپور تصریح کرد: از انواع آجیل‌های مناسب می‌توان به بادام، گردو، پسته، فندق و بادام هندی اشاره کرد که از نظر خواص در یک رده قرار دارند، اما باید توجه داشت که بادام زمینی از گروه آجیل‌ها محسوب نمی‌شود البته باید این آجیل‌های مصرفی از محل‌های مطمئن و بهداشتی تهیه شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای شاه کلید مقابله با کرونا

بهترین راه مقابله با ویروس کرونا و سایر بیمار ی‌های تنفسی اصلاح الگوی تغذیه‌ای مناسب است. استفاده از منابع پروتئین روزانه مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و حبوبات می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل این ویروس خطرناک و کشنده مقاوم سازد. به هیچ عنوان در مراکز نامطمئن و رستوران‌ها غذا میل نکنید؛ چراکه مشخص نیست چه کسانی به تهیه این مواد غذایی می‌پردازند و ممکن است با مصرف این مواد اگر ناقل باشند شما را هم به این ویروس آلوده کنند. مصرف روزانه سبزیجات تازه یا سالاد را همراه با آبلیمو و آب نارنج جدی بگیرید و از خوردن آن‌ها غافل نشوید. استفاده از ۳ واحد سبزی در روز و ۲ واحد میوه را جدی بگیرید. در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان به مصرف سوسیس، کالباس و سایر غذاهای چرب چرب و سنگین به خصوص در بیرون منزل نپردازید.

به هیچ عنوان غذاهای نیم پز به خصوص تخم مرغ عسلی را در برنامه غذایی خود قرار ندهید و حتماً تمامی مواد غذایی را به صورت کامل بپزید تا سیستم ایمنی شما قوی شود؛ همچنین هویج و کدو حلوایی را به علت خواص آنتی اکسیدانی حتماً در برنامه خود قرار دهید و آن‌ها را به صورت کامل بپزید. ویتامین C تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا دارد؛ بنابراین متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند حتماً پیاز خام را همراه غذا میل کنید.

کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین E و ویتامین D احتمال ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های تنفسی و کرونا را افزایش خواهد داد. در دوره بیماری کرونا، اشتهای بیماران کاهش می‌یابد و به دلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی، احتمال بروز سو تغذیه پروتیین و انرژی یا کمبود ریزمغذی‌ها افزایش می‌یابد. در دوران نقاهت، اشتها افزایش می‌یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است. رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در بهبودی توصیه می‌شود، کمبود خواب شبانه تأثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد، خواب کافی و همچنین حرکات و فعالیت‌های سبک ورزشی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.

خواص نوشیدن آب برای کاهش وزن

نوشیدن آب برای سلامت بدن بسیار اثر بخش است البته زمان نوشیدن هم در عملکرد این مایه حیات مهم است. همه می‌دانیم چقدر مشکل است خودمان را به سالن ورزش برسانیم و روی سلامت جسمی خود کار کنیم؛ چقدر سخت است برنامه رژیم غذایی را دنبال کنیم و عادات غذایی را تغییر دهیم اما می‌توانیم با عادتی ساده به وزن دلخواه برسیم و این هدف تا حدی با نوشیدن آب محقق می‌شود. نوشیدن آب فواید زیادی دارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، آن را به یک عادت تبدیل کنید با این حال، باید تاکید شود نکته مهم، ثبات انجام این کار است؛ اگر یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید، هیچ ثمری ندارد و باید این کار تداوم داشته باشد.

نوشیدن آب مراجعه کردن به پزشک را کم می‌کند، مردم ژاپن را در نظر بگیرید دانش برجسته آن‌ها درباره آب درمانی، متخصصان بهداشت را در سراسر قاره‌ها به حیرت انداخته است و بسیاری از مردم ژاپن بیش از ۱۰۰ سال زندگی می‌کنند. قبل از آب خوردن به هیچ عنوان مسواک نزنید، باید قبل از مسواک زدن ۱۶۰ میلی لیتر آب بنوشید به این ترتیب، آبی که می‌خورید آلوده نخواهد شد. (خمیر دندان حاوی فلوراید است.) از هر گونه غذا یا نوشیدنی برای ۴۵ تا ۵۰ دقیقه بعد از مسواک زدن پرهیز کنید.

نوشیدن آب در وقت خواب و بعد از خواب توصیه نمی‌شود و ممنوع است؛ بعد از صبحانه تا ۲ ساعت آب ننوشید، صبحانه را به تدریج بخورید و بعد از صبحانه، حدود ۲ ساعت بعد نوشیدنی مصرف نکنید. نوشیدن آب بعد از خوردن بعضی میوه جات اصلاً خوب نیست، در پاسخ به اینکه بعد از کدام میوه‌ها نباید آب بخوریم باید گفت بعد از خوردن میوه‌های آبدارمثل هندوانه و مرکبات مصرف آب باعث ایجاد ضعف در بدن فرد می‌شود، زیرا مصرف آب موجب فساد هضم در معده می‌شود و بعد از خوردن زردآلود مصرف آب ضرر دارد. البته دو لیوان آب صبح‌ها بعد از بیدار شدن، یک لیوان آب نیم ساعت قبل از غذا، یک لیوان آب قبل از حمام، یک لیوان آب قبل از خواب به حفظ سلامت شما کمک می‌کند همچنین می‌توانید آب را با لیمو ترش مخلوط کنید نوشیدن آب گرم با لیمو ترش می‌تواند حس خواب آلودگی را رفع کند.

نقش ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها در مقابله با ویروس‌ها

یک متخصص تغذیه در مورد اهمیت تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و عفونی، گفت: افرادی که خواب کافی، راحت و با کیفیت ندارند به دلیل نقص سیستم ایمنی بیش از سایرین در معرض ابتلاء به انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها هستند. تردیدی وجود ندارد که شدت بیماری با توجه به کمبود مواد مغذی و نقض سیستم ایمنی در افراد متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: گواه این موضوع این است که اگر چنانچه دونفربه این بیماری مشترک مبتلا شوند تظاهرات بالینی در این دوفرد بسته به میزان شدت و مقاوت بدن متفاوت است.

نیستانی با بیان اینکه تعداد مبتلایان بیماری‌هایی نظیر کرونا، سارس و یا آنفلوانزا بیشتر از افرادی است که جان خود را در اثر ابتلاء به این بیماری‌ها از دست داده‌اند، افزود: دستگاه ایمنی بدن به تنهایی متأثر از تغذیه نیست هرچند که تغذیه می‌تواند نقش مهمی در عوارض و شدت ابتلاء به این بیماری‌ها داشته باشد.

وی خستگی و کار سنگین را یکی دیگر از عوامل ابتلاء به انواع بیماری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که خواب کافی، راحت و با کیفیت ندارند به دلیل نقص سیستم ایمنی بیش از سایرین در معرض ابتلاء به انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اهمیت مصرف مواد معدنی و ریزمغذی‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحث‌های مربوط به تغذیه استفاده از ویتامین A اهمیت ویژه‌ای دارد تا جایی که این ویتامین به عنوان ویتامین ضد عفونت معروف شده است. به گفته وی، ویتامین A به میزانی قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را در برابر ابتلاء به بیماری‌های تقویت می‌کند.

نیستانی با اشاره به اینکه لبنیات، تخم مرغ، انواع گوشت، سبزیجات زرد و نارنجی منبع سرشار ویتامین A هستند، ادامه داد: کمبود ویتامین A عامل عفونت تنفسی و آسیب به پوست و سیستم گوارشی می‌شود، سیب زمینی، کلم، هویج، فلفل، زردآلو، انبه، تخم مرغ وکره حاوی این ویتامین هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: استفاده‌ها از منابع معدنی نظیر «روی» نیز در رژیم غذایی می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقا سطح ایمنی بدن داشته باشد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: کاهش روی می‌تواند دستگاه ایمنی را تضعیف کند و نکته اصلی اینجاست که زمانی که مشکلات تغذیه‌ای ایجاد می‌شود دستگاه ایمنی بدن اولین نقطه‌ای در بدن است که دچار آسیب می‌شود و در عین حال زمانی که مشکل کمبود ویتامین‌ها در بدن جبران می‌شود سیستم ایمنی آخرین جایی در بدن است که‌ترمیم خواهد شد.

به گفته نیستانی؛ منبع اصلی دریافت ویتامین به جز منابع گیاهی همانند غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ، در معرض قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب است.

شناسایی ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی از رنگ آنها

ارتباطی بین رنگ میوه‌ها و سبزیجات و ارزش غذایی آنها وجود دارد و رنگ این مواد غذایی می‌تواند اطلاعاتی را درباره خواص آنها ارائه کند. تمام مواد غذایی حاوی درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، و پروتئین‌ها) و ریزمغذی‌ها هستند. احتمالاً با ریزمغذی‌ها تحت نام ویتامین‌ها و مواد معدنی آشنا هستید. افزون بر این، مواد غذایی گیاهی حاوی برخی مؤلفه‌های غیرمغذی یعنی مواد شیمیایی گیاهی نیز هستند. مواد شیمیایی گیاهی ترکیباتی مفید برای خود گیاهان هستند اما مشخص شده است می‌توانند برای سلامت انسان نیز مفید باشند. بیشتر آنها نقش آنتی اکسیدانی قدرتمند را ایفا کرده و محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان، و بیماری‌های انحطاطی و قلبی‌عروقی را ارائه می‌کنند. به طور کلی، ما می‌توانیم مواد شیمیایی گیاهی که در شکل گیری رنگ مواد غذایی نقش دارند را به سه گروه بزرگ شامل کاروتنوئیدها، کلروفیل و آنتوسیانین ها تقسیم کنیم.

کاروتن ها

رنگدانه های کاروتنوئیدی برای ما اهیمت دارند اما نمی‌توانیم آنها را در بدن خود سنتز کنیم، از این رو، به دریافت آنها از مواد غذایی وابسته هستیم. این مواد در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی، زرد، و قرمز رنگ وجود دارند. شواهد علمی نشان می‌دهند که مصرف کاروتنوئید با خطر کمتر ابتلاء به مشکلات قلبی‌عروقی مرتبط است. همچنین، آنها آنتی اکسیدان هایی قدرتمند هستند و از سلامت پوست و چشم‌ها محافظت می‌کنند.

از جمله مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد غذایی قرمز رنگ: گوجه فرنگی، گیلاس، آلبالو، تمشک، هندوانه، و فلفل‌های قرمز

مواد غذایی نارنجی رنگ: هویج، پاپایا، زردآلو، هلو، کدو تنبل، و سیب زمینی شیرین

مواد غذایی زرد رنگ: طالبی، ملون، انبه، و ذرت

کلروفیل

مواد غذایی سرشار از کلروفیل به واسطه رنگ سبز خود به آسانی قابل تشخیص هستند. آنها اساساً به اکسیژن رسانی بهتر به بدن، از بین بردن فلزات سنگین، و بهبود وضعیت جمعیت باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند. افزون بر این، برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که:

کلروفیل ممکن است خواص آنتی اکسیدانی داشته و به پیشگیری از آسیب سلولی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد کمک کند.

کلروفیل در بسیاری از سبزیجات سبز مانند برگ چغندر، اسفناج، بروکلی، مارچوبه، کلم و کنگر فرنگی و همچنین میوه کیوی وجود دارد. این سبزیجات معمولاً سرشار ازویتامین K، اسید فولیک و منیزیم هستند.

همچنین، بیشتر آنها حاوی کاروتن ها نیز هستند. این تنها رنگدانه زردی است که در پس کلروفیل سبز رنگ قدرتمند پنهان شده است.

آنتوسیانین ها

آنتوسیانین ها به واسطه رنگ بنفش و آبی که در میوه‌ها و سبزیجات ایجاد می‌کنند به آسانی قابل تشخیص هستند. از جمله مواد غذایی سرشار از این ترکیبات می‌توان به بلوبری، شاه توت، انگورها، و کلم قرمز (بنفش) اشاره کرد. البته برخی میوه‌های قرمز مانند توت فرنگی نیز سرشار از آنتوسیانین ها هستند. آثار آنتی اکسیدانی آنتوسیانین ها با خطر کمتر تجربه سکته قلبی در زنان جوان و میانسال مرتبط است. مطالعات اپیدمیولوژیک نیز مصرف منظم برخی آنتوسیانین ها را با موارد زیر پیوند داده اند:

-خطر کمتر ابتلاء به بیماری قلبی‌عروقی

-خطر کمتر ابتلاء به دیابت نوع دو

-ارائه اثر محافظتی از نورون‌ها

-حفظ مؤثر وزن بدن

-نرخ کمتر مرگ و میر

رنگ مواد غذایی در مورد سبزیجات سفید

سبزیجات سفید رنگ اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، با این وجود، آنها نیز حاوی بسیاری مواد مغذی خاص هستند.
تره فرنگی، ترب‌ها، پیاز و سیر سرشار از این دول‌ها هستند. همچنین، پیاز و سیر سرشار از کوئرستین و آلیسین هستند که این مواد به بهبود سلامت قلبی‌عروقی کمک می‌کنند.

رنگ مواد غذایی و رژیم غذایی

زمانی که موضوع دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مطرح می‌شود، تنها نباید بر رنگ مواد غذایی تکیه کرد، بلکه باید بر ارزش غذایی هر میوه، سبزی و غله متمرکز شوید. در حقیقت، مواد مغذی گیاهی بسیاری در سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند که تنها بر اساس رنگ قابل تشخیص نیستند. همچنین، ما نمی‌توانیم بگوییم که میوه‌های نارنجی بهتر از میوه‌های بنفش هستند یا برای پیشگیری از بیماری قلبی‌عروقی تنها باید به مصرف مواد غذایی قرمز رنگ متکی باشیم. با دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با رنگ‌های مختلف می‌توان از دریافت مواد مغذی مختلف به میزان کافی اطمینان حاصل کرد.

کد خبر 417185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.