کرج ۹۸؛ سالی برای پوست‌اندازی شهر

اعضای شورای شهر کرج از سالی که گذشت می‌گویند از اینکه تا چه اندازه به اهداف خود دست یافتند و چقدر توانستند جای شورای شهرداری بودن، شورای شهر باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه کلانشهر کرج، به‌واسطه مهاجرت‌های فراوان از نواحی مختلف کشور و در سایه رشد پایتخت، در چند دهه گذشنه ناهمگن پیشرفته و ساختار نامتوازن شهر بدون برنامه جامع و مشخص، همواره یکی از ضعف‌های این شهر شناخته شده است.

شورای پنجم شهر کرج با علم به این موضوع، راه پیشرفت این کلانشهر را چیزی جز پوست‌اندازی مدیریت شهری ندیده‌است، اصلاح ساختار درونی شورا، احیای بخش‌های مغفول مانده شهر و از سرگیری پروژه‌های روی زمین مانده، مهم‌ترین مأموریت شورای شهر در سال ۹۸ بود که با گذشت این سال می‌توان ارزیابی مناسبی از عملکرد شورا در سالی که گذشت ارائه داد.

به عقیده عباس زارع، یکی از اعضای شورای شهر، سال ۹۸ برای مدیریت شهری کرج از لحاظ عملکردی به دو نیمه تقسیم می‌شود: در نیمه دوم سال تقریباً تمام شهرهای کشور دچار مشکل شدند و از یک طرف تحت تأثیر حوادث آبانماه بودیم و از طرف دیگر نیز از اسفندماه، با شیوع بیماری کرونا، درآمدهای شهرداری که در پایان سال همواره نسبت به ماه‌های قبلی افزایش چشمگیری داشت، دچار کاهش شد. کرونا پروژه‌های شهر را نیز دچار اخلال کرد اما با وجود این معضلات، شهرداری کرج در سال ۹۸ از لحاظ درآمدی نسبت به سال قبل از آن پیشرفت قابل توجهی داشت که عمده آن به نیمه اول سال مربوط می‌شود که شهرداری در جذب منابع مالی بسیار موفق بود. همین امر باعث شد پروژه‌های عمرانی قابل توجهی نیز در سطح شهر کرج به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اجرا شود.

توسعه مترو پس از یک خواب ۱۰ ساله

او می‌گوید: در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی اقدامات مناسبی انجام شد که افزایش تعداد اتوبوس‌های شهر یکی از آن‌هاست؛ قرارداد خرید تعدادی اتوبوس امضا شده و قرار است هر ماه بخشی از این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرج اضافه شود. در کنار آن، تعدادی از اتوبوس‌های بازسازی شده نیز به چرخه خدمت‌رسانی اضافه شدند تا وضعیت اتوبوسرانی کرج، مطلوب‌تر از گذشته شود.

زارع متروی کرج را مهم‌ترین اولویت شورا در سال ۹۸ و ۹۹ می‌داند و ادامه می‌دهد: متروی کرج نزدیک به ۱۰ سال کاملاً غیرفعال بود اما پروژه عمرانی آن اکنون فعال شده و به علاوه اعتبارات مصوب شورا، ۲۵۰ میلیارد تومان نیز اوراق مشارکت به این پروژه تزریق شده است. همچنین مجوز فروش ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز از دولت گرفته شده تا این منابع برای توسعه مترو اختصاص یابد و امید است اگر شرایط فعالیت‌های اجرایی در سال پیشرو مهیا باشد، قسمتی از فاز اول مترو در سال ۹۹ بالاخره راه‌اندازی شود.

کرج در تمام این سال‌ها به مسیری مهم در ارتباطات میان شهرهای کشور نیز تبدیل شده و این امر در کنار حجم بالای تردد درون شهری، کرج را بیش از هر اولویت دیگری نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی می‌کند. زارع در این رابطه نیز می‌گوید: در حوزه ترافیک منابع قابل توجهی به ابرپروژه بزرگراه شمالی اختصاص داده شد و از لحاظ اجرایی پیشرفت نسبتاً خوبی را در آن بخش شاهد هستیم. کنارگذر مهرشهر نیز پروژه جدیدی است که احداث آن نیاز به نگاه ویژه‌ای دارد. همچنین تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه و بخش عمده حصارک دو پروژه نیمه‌تمامی بودند که عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسید تا در نتیجه این پروژه‌ها، عبور و مرور شهری تسهیل شود.

کرج و احیای دوباره باغ‌شهر

کرج البته در گذشته به این میزان آلوده شهرسازی نشده بود و بیش از آنکه به ارتفاع ساختمان‌هایش دیده شود، باغ‌شهری بزرگ بوده است. فاصله گرفتن شهر از سبزی گذشته باعث افزایش آلودگی‌ها و مخاطرات آن شده است و همین مهم، نیاز دیگر کرج را به چشم می‌آورد: در سال گذشته، شهرداری کاخ مروارید را تحویل گرفته و نسبت به احیای آن اقدام کرد، باغ سیب مهرشهر به‌صورت کامل احیا شد، جنگل‌کاری در جنوب غرب و شمال غرب شهر با جدیت دنبال می‌شود و بیش از ۱۰ پارک در مناطق مختلف احداث شده است تا بیش از گذشته برای افزایش سرانه فضای سبز در کرج اقدامات مناسب پیش‌بینی شده باشد.

این عضو شورای شهر کرج از انضباط بخشی در شهرداری کرج در سال گذشته نیز نام برده و می‌گوید: در کنار افزایش درآمدهای پایدار در سال گذشته، هزینه‌های جاری به حد چشمگیری کاهش یافت. از افزایش نیروی انسانی جلوگیری شده و حتی بالغ بر ۳۰۰ نفر از نیروی انسانی شهرداری کم شد تا درآمد حاصل از این کاهش نیرو در توسعه شهر هزینه شود.


هوشمندسازی شهر به وسعت مناطق

شهرداری کرج در تحقق شهر هوشمند نیز گام‌های اولیه را برداشته تا پوست‌اندازی این کلانشهر، به وسعت مناطق نیز پیش رود. محمدحسین خلیلی اردکانی عضو دیگر شورای شهر است که از برداشتن گام‌های اولیه در رابطه با شهرداری مجازی در کرج خبر می‌دهد: در خصوص استعلامات دفاتر ثبت اسناد و شهرداری به صورت الکترونیک اقدامات مناسبی انجام شده و قصد داریم به‌زودی شهرداری مجازی برای دو منطقه پیاده‌سازی شود.

او کاهش خطا، افزایش تکریم ارباب رجوع و شفافیت در بدنه شهرداری را از مزیت‌های شهر مجازی می‌داند و می‌گوید: با راه‌اندازی درگاه‌های الکترونیکی در مناطق شهرداری، تقریباً ۸۰ درصد خدمات در طبقه همکف شهرداری انجام شده و شهروندان بدون آنکه نیاز به حضور در طبقات بالاتر و بخش‌های شهرداری را داشته باشند می‌توانند از خدمات الکترونیک شهرداری استفاده کنند.

به گفته خلیلی اردکانی، فارغ از هوشمندسازی مناطق، توجه به توسعه مناطق شهری، در شورای شهر نقش قابل توجهی داشته است: ارزیابی عملکرد مناطق نیز در سال گذشته مورد توجه بوده است به‌طوری که در ایام بودجه‌نویسی عملکرد مناطق و سازمان‌ها به‌صورت موردی بررسی و ارزیابی شده و رصد نیازهای آینده آن‌ها نیز صورت پذیرفت و سپس اقدام به تصویب بودجه کردیم. اگرچه شاید بودجه سال ۹۹ به طور صد در صدی محقق نشود اما برای تدوین مناسب بودجه، چاره‌ای به‌جز اتخاذ این روش نیست.

او اضافه می‌کند: در هر منطقه شهرداری، بازار میوه و تره‌بار، زمین فوتبال و سرای محله در سال ۹۹ احداث خواهد شد تا مطالبات مردمی در سال گذشته در این حوزه‌ها نیز تا حدی پاسخ داده شود.

تبدیل بافت ناکارآمد به ظرفیت‌های گردشگری

این عضو شورای شهر البته معتقد است در حوزه احیای بافت فرسوده پیشرفت زیادی در کرج صورت نگرفت و دلیل آن را نبود سرمایه‌گذار می‌داند: تپه مردآب با وسعت ۷۲ هکتاری نمونه مشخص بافت شهری بوده که نیازمند بازآفرینی است؛ داخل آن از نظر فضای سبز درحال مناسب‌سازی است اما مشکل اصلی در این منطقه حضور و تصرف ۱۴۰ منزل مسکونی است.

او ادامه می‌دهد: اطراف تپه نیز ظرفیت ساخت بافت مسکونی به‌صورت یکدست را دارد و در بودجه سال آینده ردیفی برای آن اختصاص داده شده تا برای نمونه در قسمتی از این تپه توسط شهرداری ساخت‌وساز انجام شود؛ شهرداری می‌تواند منازل تازه ساخته شده در تپه مرادآب را برای افرادی که قصد تصرف خانه‌هایشان را دارد نیز اختصاص دهد.

خلیلی اردکانی از تبدیل شدن این بافت‌های فرسوده به مناطق گردشگری در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد؛ موضوعی که مقدمات آن در سال ۹۸ گذاشته شده است: وظیفه مدیریت شهری فراهم کردن بستر اولیه برای پروژه‌های گردشگری و عمرانی در تپه مرادآب بوده که این اقدامات در سال گذشته و سال پیشرو دنبال شده و می‌شود و اعتقاد دارم این مکان بهترین منطقه برای گردشگری در شهر است. حتی نقشه‌های منطقه برای کاربری‌های مختلف با زمان و انرژی بسیار تهیه شده و می‌توان با ورود سرمایه‌گذار شاهد احداث مجتمع‌های مسکونی، هتل و حتی تله‌کابین در تپه مرادآب بود.

او از باغستان کرج در شمال غرب و تپه‌های حصار در شمال شرق کرج نیز به‌عنوان دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهر نام برد که نیازمند حضور سرمایه‌گذاران برای توسعه گردشگری در این کلانشهر است.


تحقق شورای شهر و شکل‌گیری هویتی مستقل، دو آرزوی تحقق نیافته

کرج را ایران کوچک و رنگین کمان اقوام نیز نام می‌برند، هویتی که در نتیجه مهاجرت‌های چند دهه اخیر به کرج شکل گرفته و می‌تواند فرصت مناسب برای شکل‌گیری هویت اجتماعی خاص در پای کوه‌های البرز باشد. هویتی که هنوز شکل نگرفته و شاید در آینده با خرده کارهای مدیران شهری اندکی تغییر کند.

خلیلی اردکانی در این رابطه نیز می‌گوید: روز کرج و البرز برای ایجاد حس تعلق به شهر و استان مشخص شده است و باید برای آنکه هویت یک شهر برای مردم آن شکل گیرد، بر روی مباحث فرهنگی تاکید کرد که البته تحقق این موضوع بسیار سخت است چون افراد زیادی نیستند که خود را متعلق به کرج بدانند با این حال برای شکل‌گیری هویت کرج همچنان تلاش خواهیم کرد.

سخن آخر، میزان تحقق شورای شهر در کرج است؛ اینکه اعضای شورا تا چه اندازه تصمیمات خود را برای توسعه شهر در تمام ابعاد اجرایی کرده‌اند. این عضو شورای شهر کرج می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های قانونی، تحقق صد در صدی شورای شهر در تمام شهرها با مشکل مواجه است و هماهنگی میان نهادهای دست‌اندرکار به آسانی انجام نمی‌شود؛ البته نه اینکه در سال ۹۸ اصلاً میان دستگاه‌های مختلف در کرج همکاری نبوده اما باید استانداری نقش پررنگ‌تری را برای اینکه هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف ایجاد شود، ایفا کند که امید است این امر در آینده جدی‌تر دنبال شود.

کد خبر 417159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.