به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ازآنجاییکه اطلاعات موجود درباره کروناویروسجدید، رسانههای سنتی و جدید اجتماعی را لبریز کرده است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار میدهد که جوامع سرتاسر جهان با خطر شیوعی جدید با عنوان "اینفودمیک" روبرو هستند. این واژه که ترکیبی از واژههای انگلیسی information به معنای اطلاعات و epidemic به معنای عالمگیری است به مجموعه اطلاعات بیش از حدی اطلاق میشود که تشخیص منابع حقیقی و قابلاعتماد از منابع دروغین یا گمراهکننده در رابطه با گسترش یک بیماری فراگیر را دشوار میکند چراکه اشاعه اطلاعات درست یا نادرست در سراسر جهان در این رابطه بسیار سریعتر از عالمگیر شدن خود آن بیماری اتفاق میافتد.
بهطورکلی، اطلاعات غلط (misinformation) عبارت است از انتشار اطلاعات نادرست یا گمراهکننده بدون داشتن دانش یا قصد و اطلاعات دروغ (disinformation) یعنی اشاعه اطلاعات نادرست با هدف مشخصشده قبلی که متأسفانه در شرایط فعلی هر دو نوع از این موارد به وفور در شبکههای اجتماعی گوناگون سراسر جهان دیده میشود.
بهمنظور مقابله با بروز بحران فکری در رابطه با شرایط موجود، لازم است دولتها و رهبران تجاری جهان برای حصول اطمینان از دسترسی شهروندان و کارمندان به اطلاعات صحیح و موثق دست به اقدامات لازم بزنند. در این راستا دانشمندان و متخصصان قابلاعتمادترین منابع اطلاعاتی به حساب میآیند. این امر دولتها و کارفرمایان را ملزم میکند که در زمان ارائه و انتشار اطلاعات برای دیگران به مطالب ذکرشده توسط این افراد استناد کنند که این عمل نیازمند برقراری ارتباط با گروههای قابلاطمینان برای حداقل دو بار در روز و ارائه یا کسب آگاهی از جزئیات لازم در رابطه با تمامی اتفاقات در حال وقوع چه در شرکتها و چه در کل جوامع است.
لازم ذکر است که در شرایط بحرانی فعلی کارفرمایان نقش بسزایی در اطمینان خاطر بخشیدن به کارمندان خود و درنتیجه اجتماعات بزرگتر دارند زیرا در شرایط پر استرس ناشی از امکان ابتلا به بیماری، نگرانیهای بسیاری در بین کارکنان گوناگون شکل گرفته که برخی حاکی از ترس سرپرستان خانوار نسبت به وضعیت شغلی و اقتصادی است. بنابراین لازم است کارفرمایان به همه اطمینانخاطر دهند که هرچند وضعیت موجود شرایط معمول کاری نیست ولی مشاغل هنوز پابرجا هستند و چیزی تغییر نخواهد کرد که این امر در کم کردن شایعهپراکنیها مؤثر است.
در شرایط فعلی مهمترین اصل این است که کارفرمایان و حتی کارمندان باید هر چه را که میدانند بر زبان آورند و از گفتن آنچه که در رابطه با آن اطلاعات موثقی ندارند خودداری کنند. علاوه بر این باید دانست ترس دیگران از عواملی که با آن آشنایی ندارند و یا وجود شبهات بسیار در رابطه با آنچه که در گذشته سابقه نداشته، منجر به شکلگیری تصورات بسیار در ذهن میشود و این به هیچ وجه خندهدار نیست و نباید از این مسأله بهعنوان دستاویزی برای تحقیر دیگران و یا پخش شایعات بهمنظورهای مختلف سوءاستفاده کرد.
از سوی دیگر مردم واقعاً به سازمانهای خبری اعتماد دارند و هنوز هم در درجه اول برای بهروزرسانی اطلاعات خود به شبکهها و رسانههای اجتماعی مراجعه میکنند تا جایی که در چند ماه اخیر شرکتهای رسانهای با افزایش ترافیک و تقاضا برای به تصویر کشیدن وقایع مربوط به شیوع کووید ۱۹ مواجه بودهاند. این حقیقت مسئولیت بیشتری را بر دوش این سیستمها قرار میدهد تا گسترش اطلاعات غلط و دروغ را محدود کنند و فضای عملیاتی رسانههای اجتماعی را به داشتن تلاشی آگاهانه برای تغییر الگوریتمهای خود در راستای معرفی منابع معتبر همچون آژانسهای دولتی و وزراتهای بهداشت محلی و کل ملزم میکند.
با این حال، اینطور بهنظر میرسد که علیرغم فشارهای روانی ناشی از شیوع کووید ۱۹، این بحران فرصتی برای افراد، دولتها و صاحبان مشاغل است تا با درس گرفتن از شرایط پیش رو قویتر از پیش در کنار یکدیگر قرار گیرند و در آینده بتوانند مناسبتر، بهتر و دلسوزانهتر همکاری کنند چراکه در حال حاضر برطرف کردن چالشهای موجود در رابطه با این بحران نیازمند تعامل دولتها، ملتها، ارگانها و تمامی مشاغل است و همچنین یک فرصت اولیه برای مشخص کردن چگونگی تعامل برای ایجاد تغییر مثبت در روند امور به حساب میآید.
نظر شما