پیش بینی بروز دیابت به کمک هوش مصنوعی

محققان ژاپنی فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی، میزان احتمال ابتلای افراد را به دیابت پیش بینی می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پرس اسوسیشن، تحقیقات اولیه کارکردی این فناوری هنوز منتشر نشده، اما اعلام نوع کاربری آن نشان دهنده اتخاذ راهکاری موثر است که با بهره از روش یادگیری ماشین، میزان احتمال ابتلای فرد به بیماری‌هایی که به دلیل افزایش قند خون ایجاد می‌شود را پیش بینی می‌کند.

آکیهیرو نومورا، یکی از محققان این پروژه از دانشگاه کانازاوا ژاپن می‌گوید: در حال حاضر روش‌های کارآمدی وجود ندارد تا پیش بینی کنیم افراد سالم در آینده به دیابت مبتلا می‌شوند یا خیر؛ با استفاده از روش یادگیری ماشین می‌توان افرادی که در معرض خطربالای ابتلا ابتلای به دیابت در آینده هستند را بهتر شناسایی کرد.

محققان سوابق پزشکی بیش از ۱۳۹ هزار نفر را در کانازاوا بررسی کردند؛ از این تعداد ۷۴ هزار نفر به دیابت مبتلا بودند. نتیجه آزمایش‌های فیزیکی، تست خون و ادار نیز در سوابق پزشکی افراد گنجانده شد.

محققان هنگام چکاپ سالانه، افرادی را که تازه به دیابت مبتلا شده بودند نیز مشخص کردند. نومورا و همکارانش با استفاده از این اطلاعات یک الگوریتم یادگیری ماشین را پیاده سازی کردند که خطر ابتلای فرد به دیابت را در آینده پیش بینی کند.

به گفته این پژوهشگران دقت الگوریتم مذکور ۹۴.۹ درصد است و توانسته بیش از چهار هزار بیمار جدید که مستعد ابتلا به دیابت هستند را شناسایی کند. قرار بود نتایج این پژوهش در جلسه سالانه Endocrine Society ارائه شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این جلسه لغو شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 417141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.