کدام رویدادهای تاریخی لیگ‌های فوتبال را نیمه‌کاره گذاشت؟

کرونا لیگ‌های مختلف جهان را به تعطیلی کشانده‌ است اما این اولین بار نیست که یک اتفاق، مسابقات فوتبال را به تعطیلی می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با دمیده شدن شیپور کرونا در ووهان شاید کمتر کسی فکر می‌کرد این ویروس نه چندان خطرناک یک به یک مرزهای کشورهای مختلف را درنوردد و بحرانی جهانی را رقم بزند. کرونا اما به هیچ کشوری رحم نکرد و شرق و غرب جهان را متأثر از شیوع خود کرد.

دولت‌های جهان اگرچه در ابتدا قصد نداشتند تا خیلی شیوع این بیماری را جدی بگیرند، اما گسترش شدید و سریع آن‌ها را مجبور به اقدامات پیشگیرانه کرد. این اقدامات که فعالیت‌ها و مشاغل مختلفی را به تعطیلی کشاند به سراغ ورزش و فوتبال هم آمد و ادامه لیگ‌ها مختلف در سرتاسر جهان را متوقف کرد تا یک ماه شاهد برگزاری هیچ مسابقه فوتبالی نباشیم.

مهار نشدن این معضل میکروسکوپی و نامعلومی فرجام آن، حالا همه را به نگرانی انداخته و اتمام لیگ‌ها را تبدیل به مشکلی بزرگ کرده است. به طوری که شاید برگزاری مسابقات باقی مانده از نظر زمانی ممکن به نظر نرسد و راهکار جایگزین از گزینه‌هایی هست که کم و بیش شنیده می‌شود. آلمان تصمیم دارد بوندس لیگا را لغو و اسپانیا از برگزاری پیوسته لیگ فعلی و سال آینده به صورت فشرده تا پایان سال میلادی جاری سخن می‌گوید. در انگلیس اما از احتمال قرنطینه تیم‌ها و اجرای ادامه مسابقات لیگ جزیره خبرهایی به گوش می‌رسد.

اگر چه گستردگی شیوع کرونا و تأثیر جهانی‌اش هرگز با پدیده تأثیر گذار دیگری در دنیای فوتبال قابل مقایسه نیست، اما معضلات گوناگونی در تاریخ موجبات تعطیلی مسابقات فوتبال در گوشه و کنار دنیا را فراهم کرده‌اند و تصمیماتی برای اتمام آن‌ها اتخاذ شده که در ادامه چندی از آنان را می‌خوانیم:

جنگ‌های جهانی و لیگ انگلیس

۴ اوت ۱۹۱۴ بریتانیا وارد جنگ با آلمان‌ها شد تا رسماً جنگ جهانی اول آغاز شده‌باشد. دیری نپایید که نگرانی از حفظ جان مردم به سراغ ورزش آمد. کریکت و راگبی خیلی زود کوتاه آمدند و مسابقات‌شان را تعطیل کردند. اما فدراسیون فوتبال راضی به مواجه شدن با تبعات مالی حاصل از تعطیلی لیگ نمی‌شد.

فدراسیون انگلیس برای آنکه صدای منتقدان را بخواباند شروع به تبلیغات گسترده در جریان مسابقات فوتبال برای تشویق مردم به حضور در جبهه‌های جنگ نمود. حتی بعدتر گردان فوتبالیست‌ها تأسیس کرد اما بالاخره با پایان فصل نتوانست برابر این نزاع جهانی مقاومت کند و لیگ جزیره تعطیل شد و تا سه سال بعد که شعله آتش جنگ جهانی اول خاموش شد، خبری از جریان فوتبال در کشور مبدا آن نبود.

جنگ جهانی دوم اما اوضاع متفاوت‌تر شد. حالا هواپیماهای جنگی با قابلیت رهاسازی موشک به ناوگان ارتش‌ها اضافه شده‌بود و همین باعث شد تا این بار فدراسیون فوتبال انگلیس خیلی زود از ترس تجمع مردم و حملات هوایی تن به تعطیلی فصل ۱۹۳۹-۱۹۴۹ پس از انجام تنها سه مسابقه از آن دهد.

یخبندان‌های انگلستان، معضل بعدی لیگ جزیره

زمستان ۱۹۴۷ با یخبندان‌های گسترده در شهرهای مختلف انگلیس همراه بود؛ اتفاقی که هفت هفته لیگ این کشور را به تعطیلی کشاند. مسئولان فوتبال انگلیس در حالی که زمان چندانی برای ادامه لیگ نداشتند بالاخره تصمیم گرفتند تا هر طور شده لیگ را به پایان برسانند. آن‌ها تا تیرماه سال بعد فصل را ادامه دادند تا به صورت فشرده مسابقات به پایان برسند.

نکته جالب اینجا است که پیش از تعطیلی لیگ ولورهمتون با ۴ امتیاز اختلاف و یک بازی کمتر نسبت به لیورپول به صدر جدول تکیه زده بود. اما با بازگشایی مجدد بازی‌ها به لیورپول باخت تا جام را تقدیم رقیب سرخ‌پوش کرده‌ باشد.

پانزده سال بعد و در سال ۱۹۶۲ انگلستان سردترین زمستان سه قرن اخیر خود را سپری کرد. دما به ۲۰ درجه زیر صفر رسید و یخبندان بزرگی کشور را فراگرفت. لیگ برتر دوباره ۶۶ روز به تعطیلی کشیده‌شد اما باز هم فدراسیون انگلیس از سرانجام رساندن لیگ کوتاه نیامد تا اورتون جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

ایتالیا؛ تاریخ برای لاتزیو تکرار می‌شود؟

سال‌ها پیش لیگ ایتالیا به گونه متفاوتی با امروز برگزار می‌شد. مسابقات در دو سمت شمال و جنوب کشور برگزار می‌شد و قهرمانان‌شان در فینال به مصاف هم می‌رفتند. با باز شدن پای ایتالیا در جنگ جهانی اول، مسابقات لیگ این کشور نیمه تمام رها شد.

لاتزیو قهرمان جنوب شده‌بود اما در شمال هنوز یک مسابقه باقی مانده بود و جنوا صدرنشین بود. پس از تعطیلی چهارساله لیگ به دلیل جنگ جام در عین ناباوری به جنوا اهدا شد؛ اتفاقی که همچنان از یاد هواداران لاتزیو نرفته‌است.

حالا با گذشت سال‌ها از آن اتفاق بار دیگر لاتزیو در کورس قهرمانی قرار دارد و در فاصله یک امتیازی یوونتوس صدرنشین قرار دارد. حالا دوباره هواداران این تیم نگران هستند که تاریخ برای تیم‌شان تکرار نشود و دست‌شان از یک جام دیگر سری آ کوتاه بماند.

انقلاب ۵۷ و تعطیلی جام تخت جمشید

ششمین دوره جام تخت جمشید از ۱۱ اسفند ۵۶ با حضور ۱۶ تیم استارت خورد. فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته‌بود برای کمک به آماده سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین مسابقات را پس از یک توقف در هفته پنجم مجدداً از سر گیرد. تیم ملی از جام جهانی برگشت و بازی‌ها دوباره آغاز شد اما پس از هفته سیزدهم شلوغی‌ها سیاسی فدراسیون را وادار کرد با صدور بیانیه‌ای پس از برگزاری بازی ماشین سازی با هما در ۲۹ مرداد هفته چهاردهم را برگزار نکند و لیگ را از ۹ شهریورماه و با هفته پانزدهم از سر گیرد.

این اتفاق هرگز نیفتاد جام تخت جمشید برای همیشه لغو شد. پیش از تعطیلی شهباز با ۱۸ امتیاز بالاتر از تاج و پرسپولیس ایستاده بود اما مسابقات لغو شد و به هیچ تیمی جامی اهدا نشد.

به گزارش ایمنا، هر چند بررسی تاریخ نشان می‌دهد که نمونه‌هایی هم‌چون کرونا لیگ‌ها را وادار به تعطیلی کرده‌اند، اما نمی‌توان انتظار داشت تصمیم‌گیری به سهولت گذشته باشد. حالا اسپانسرها قوی‌تر شده و مسابقات بین قاره‌ای و تعیین سهمیه اهمیت بیشتری یافته‌اند. چیزی که مشخص است در میان تمام مواردی که در بالا ذکر شد تنها در ایتالیا بدون پایان لیگ دستان تیمی به جام رسیده‌است؛ تصمیمی که هنوز با گذشت ده‌ها سال از ذهن هواداران فوتبال پاک نشده است. شاید هر تصمیم اشتباهی امروز نیز بتواند سالیان دراز خاطره فوتبال دوستان را مکدر کند و هرگز از ذهن‌هایشان پاک نشود.

کد خبر 417119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.