قرنطینه و حضور پرشور ایتالیایی‌ها در پروژه "علم شهروندی"

هزاران نفر از مردم ایتالیا در پروژه پژوهشی علم شهروندی که هدف از اجرای آن اندازه‌گیری میزان آلودگی نوری ناشی از تلفن‌های همراه هوشمند بود، شرکت کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها تصاویر و ویدئوهایی از طریق رسانه‌های جمعی در سراسر جهان منتشر شده است که مردم قرنطینه شده ایتالیا را در حال خواندن سرودهایی برای قدردانی از مراقبان سلامت در بالکن خانه‌هایشان نمایش می‌دهد. هفته گذشته هزاران نفر از مردم این کشور در بالکن‌های خانه‌های خود جمع شدند، اما این بار نه برای سپاسگزاری از پرسنل درمانی، بلکه برای شرکت در یک پروژه علمی به فضای باز خانه‌های خود آمدند.

بیش از شش هزار ایتالیایی به مدت سه روز در عصرها جمع می‌شدند تا در پروژه پژوهشی علم شهروندی شرکت کنند؛ متخصصان در نظر داشتند با همکاری مردم میزان آلودگی نوری ناشی از تلفن‌های همراه هوشمند را اندازه بگیرند و این اقدام برای مردم این کشور بسیار جالب بود و تا کنون در هیچ جای دنیا آزمایش نشده بود.

پروژه فوق که "علم در بالکن‌" نام گرفت توسط اعضا شورای ملی تحقیقات ایتالیا راه‌اندازی شد و در آن از شرکت‌کنندگان خواسته شد پس از خاموش کردن تمام لامپ‌های منازل خود در بالکن‌های منازل خود جمع شوند. سپس شهروندان ایتالیایی موظف بودند صفحه گوشی‌های هوشمند خود را در مقابل یک منبع نور، نظیر چراغ‌های خیابان‌ها، که از پنجره خانه‌ها قابل رؤیت بود، نگه دارند. اپلیکیشنی که از قبل روی گوشی‌های هوشمند نصب شده بود، با استفاده از حسگرهای نوری گوشی‌ها، میزان روشنایی منبع نور را اندازه‌گیری می‌کردند.

گروهی از متخصصان فیزیک نجومی ایتالیا با همکاری پژوهشگران مؤسسه ملی اپتیک کشور نتایج را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که مردم کشور ایتالیا نیز مانند سایر ملت‌های سراسر جهان در چند دهه اخیر با افزایش مداوم روشنایی در شب هنگام مواجه شده‌اند. این آلودگی نوری سازگار با دیدگاه منجمان در مورد فضا است و باعث ایجاد مشکلاتی زیست‌محیطی، اقتصادی، امنیتی و بهداشت عمومی می‌شود و حتی سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با این حال، جمع‌آوری اطلاعات در مورد آلودگی نوری مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت و زمان است و حتی لازم باشد محققان بیشتری بکارگیری یا سنسورهایی در خانه‌ها کار گذاشته شوند. از سوی دیگر، ماهواره‌ها تنها نور منعکس شده به سمت آسمان را شناسایی می‌کند و این یعنی یک تصویر کامل از تاثیرات نور ارائه نمی‌شود. پروژه‌ای که در ایتالیا انجام شد، امکان اندازه‌گیری نور در داخل خانه‌ها را برای محققان فراهم آورد و باعث ترغیب شهروندان در قرنطینه ایتالیایی به همکاری در انجام پروژه‌های شهری شد. آمار اولیه حاکی بود که مردم در تمام استان‌های ایتالیا در پروژه "علم در بالکن" شرکت کردند و با اشتیاق در فضای باز منازل خود صفحه گوشی‌هایشان را در مقابل منبع نور تعبیه شده قرار دادند.

هدف اصلی طراحان "علم در بالکن" کاهش شبه‌های به وجود آمده در مورد کارایی علم بود چرا که این روزها اخبار جعلی زیادی در بین مردم رد و بدل می‌شود که دستاوردهای علم را زیر سوال می‌برد. شهروندان ایتالیایی با شرکت در این پروژه با با یکی از روش‌های سنجش آشنا شدند و از این طریق ارزیابی آن‌ها در مورد روند فرآیندهای پیچیده، تکامل یافت و انگیزشان برای شرکت در آزمایش‌های علمی بیشتر شد.

کد خبر 417103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.