مصرف نوشابه اعتیاد آور است

شش غذای شگفت انگیز برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن، زیاده روی در مصرف نمک و تضعیف سیستم ایمنی بدن، بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در دروان کرونا، اعتیاد آور بودن مصرف نوشابه و دمنوشی آرام بخش برای اعصاب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم غذایی مملو از نمک نه تنها برای فشارخون مضر است بلکه به سیستم ایمنی هم آسیب می‌رساند. محققان بیمارستان دانشگاه بن آلمان در مطالعات خود دریافتند موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرنمک از عفونت‌های باکتریایی بسیار شدیدی رنج می‌برند. همچنین در شرکت کنندگان انسانی هم که روزانه شش گرم بیشتر نمک مصرف می‌کردند نقایص قابل توجهی در سیستم ایمنی مشاهده شد. این مقدار نمک معادل میزان نمک دو وعده فست فود است.

مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی، حداکثر میزان نمک مصرفی برای افراد بزرگسال در روز نباید بیش از ۵ گرم باشد. این میزان تقریباً معادل یک قاشق چایخوری است. نمک با نام شیمیایی «کلرید سدیم»، موجب افزایش فشارخون شده و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. «کریستین کورتس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «در حال حاضر ما می‌توانیم اثبات کنیم که مصرف بیش از اندازه نمک موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.» مصرف بیش از اندازه نمک منجر به افزایش میزان گلوکوکورتیکوئیدها می‌شود که همین مسئله مانع از عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.

دمنوشی آرام بخش برای اعصاب

دمنوش به یکی از نوشیدنی‌های مقوی و مفید است که از دم کردن تکه‌های میوه به خشک شده به همراه دارچین یا هل و نبات به دست می‌آید. به نوشیدنی‌هایی که از دم‌کردن گیاهان به دست می‌آید، دمنوش گفته می‌شود. این گیاهان همگی دارای خواص بسیار زیادی هستند و بخش عمده‌ای از طب سنتی را تشکیل می‌دهند. میوه به یکی از همین میوه‌هاست که سرشار از ویتامین آ و ب و همچنین تانین و املاح آهکی است؛ از این رو دمنوش به یکی از خوش‌عطرترین و پرخاصیت‌ترین انواع دمنوش‌های گیاهی است. طرز تهیه دمنوش به بسیار ساده است و به راحتی می‌توان آن بصورت مجزا و یا ترکیبی با سیب تهیه کرد که هر دو نوع بسیار خوش بو و آرام‌بخش است. این دمنوش یک نوشیدنی آرام بخش برای اعصاب است که بسیار گوارا، خوش‌بو، خوش‌رنگ و مقوی قلب، معده و اعصاب است.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در دروان کرونا

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: بیماران برای بازیابی سلامتی باید توصیه‌های تغذیه‌ای کارشناسان بهداشتی را جدی بگیرند و رژیم غذایی صحیح را در دوران نقاهت کرونا رعایت کنند.

آرزو کاوه ئی، اظهار کرد: بیماران در گام نخست باید از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین و سرخ شده مانند ماکارانی، آبگوشت‌های غلیظ، انواع کوکو و کتلت، پیتزا و سیب زمینی سرخ شده به دلیل ایجاد اختلال گوارشی اجتناب کنید.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف انواع ترشی به دلیل تحریک دستگاه تنفسی و ایجاد سرفه، گفت: به منظور کاهش میزان نمک دریافتی، مصرف انواع شوری و غذاهای کنسرو شده توصیه نمی‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، ادامه داد: بیماران باید مصرف غذاهای شیرین، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های صنعتی و گازدار، مربا و قند و شکر را به حداقل برسانند.

کاوه ئی، تصریح کرد: همچنین باید از مصرف زیاد سیر و زنجبیل، انواع سس تند و خردل پرهیز کرده و مصرف نوشیدنی‌های محرک و کافئین دار مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و شکلات تلخ را محدود کنند.

وی با بیان اینکه بیماران در صورت وجود اسهال از مصرف سبزیجات و سبوس خودداری کنند، افزود: مصرف چربی‌های حیوانی و روغن‌های جامد مانند کره، دنبه ممنوع است و به دلیل ایجاد «موکوس» (خلط) در دستگاه تنفسی بیماران باید مصرف لبنیات به‌جز نوع پروبیوتیک را محدود کنند.

کاوه ئی استفاده نکردن از روغن‌های مفید مانند کلزا، زیتون و کنجد برای سرخ کردن و ضرورت تداوم رعایت رژیم غذایی خاص برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون در این دوران را مورد تاکید قرار داد.

مصرف نوشابه اعتیاد آور است

ضیا الدین مظهری، متخصص تغذیه، درباره «مضرات مصرف نوشابه»، اظهار کرد: یکی از شگفتی‌های نوشابه این است که اعتیادآور است؛ یعنی افرادی که مصرف آن را شروع می‌کنند به دلیل وجود ترکیبات مختلف در آن مانند وجود کافئین، انسان را به سمت خود جلب می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی درآمد ناشی از تولید نوشابه در اقصی‌نقاط جهان دلنشین‌ترین و جذاب‌ترین تبلیغات در صنایع غذایی به سمت نوشابه گرایش دارد.

این متخصص تغذیه، افزود: مصرف نوشابه ذائقه کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد و آن‌ها را از نوشیدنی‌های سالمی مانند آب که عالی‌ترین نوع مایعات است یا نوشیدنی‌هایی که پایه آن‌ها علاوه بر مصرف آب، آب‌میوه‌ها هستند دور می‌کند.

مظهری در پاسخ به این پرسش که «هنگام مصرف نوشابه چه تغییراتی در سیستم بدن ایجاد می‌شود»، گفت: نوشابه دارای ترکیبات فسفریک است و گازهای کربنیک که به آن اضافه می‌کنند یک حالت دلنشینی در هنگام نوشیدن آن به وجود می‌آورد؛ در حالی که این ترکیبات فسفریک مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود. ضمن اینکه یکی از آسیب‌های وارده به افراد مصرف کننده این است که جذب کلسیم در بدن را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اسید موجود در نوشابه می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند، افزود: قند موجود در یک قوطی ۷۰۰ سی‌سی نوشابه، برابر با ۱۵ حبه قند است و باعث انرژی زائد در بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به شگردهای تولید کنندگان نوشانبه در جهت جلب مصرف کنندگان، اظهار کرد: بعد از اینکه موضوع تخریب قندها و اینکه باعث بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و چاقی می‌شود، مطرح شد، از ماده‌ای به نام آسپارتام یا اسید سولفار به عنوان جایگزین قندها در نوشابه‌ها استفاده می‌کنند.

مظهری تصریح کرد: با این روش قصد این بود تا بتوانند میزان کالری افزوده شده در آن را که باعث چاقی می‌شود کنترل و جایگزین کنند؛ غافل از اینکه این نه تنها باعث کاهش در دریافت انرژی نمی‌شود، بلکه سیستم کنترل انرژی بدن را به هم می‌ریزد؛ چرا که قندی که مصرف می‌کنیم به مرکز اشتها اعلام می‌کند که من انرژی کافی را دریافت کرده‌ام، اما این ماده اضافی چنین کاری را انجام نمی‌دهد؛ در نتیجه اشتها برانگیزتر از نوشیدنی‌هایی که قند دارند، هستند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه نه تنها از جهت افزایش دریافت انرژی زمینه‌ساز چاقی بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت می‌شوند، بلکه استفاده نابجا از آسپارتام که در قالب نوشیدنی‌ها، شکلات‌ها، بستنی‌ها و مرباها عرضه می‌شود، می‌تواند در فرد مصرف‌کننده حالت شبه «ام‌اس» به وجود آورد.

این متخصص تغذیه، گفت: اینکه می‌گویند نوشابه رژیمی است، به طور کامل تکذیب نمی‌شود، اما باید بدانیم هر رژیمی نمی‌تواند سلامتی بدن را تثبیت کند؛ در نتیجه باید گفت نوشابه و فست‌فودها به عنوان بلای قرن مطرح بوده و باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات در بدن می‌شوند.

مظهری تصریح کرد: در بدن ۱۰۰ تریلیون سلول فعالیت می‌کند و بالغ بر ۵۰ ریزمغذی و ۷۰ درشت‌مغذی نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنند؛ در حالی که اگر هر کدام بیشتر از حد معمول در اختیار سلول قرار گیرند آسیب‌زا است و وقتی تغذیه متناسب نباشد، باعث می‌شود سلول‌هایی که عمر معینی دارند به عمر طبیعی خود ادامه ندهند؛ در نتیجه سلول تخریبی بافت را تخریب می‌کند و بافت نیز ارگان‌های تشکیل شده را تخریب می‌کند و باعث پیری زودرس می‌شود.

شش غذای شگفت انگیز برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

تحقیقات گسترده نشان می‌دهند که برخی غذاها می‌توانند به حفظ وضوح ذهنی کمک کرده و از بروز آلزایمر و سایر بیماری‌های عصبی جلوگیری کنند. مواد غذایی خاصی که حاوی ترکیباتی هستند که برای پیری مغز مفید هستند شامل:

آرگولا

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که روزانه یک یا دو وعده سبزیجات با برگ سبز می‌خورند، توانایی‌های شناختی شخصی ۱۱ سال جوان‌تر از افرادی را دارند که از این نوع سبزیجات استفاده نمی‌کنند. در بین سبزیجات، آرگولا یک ماده غذایی مهم است: از نظر نیترات بسیار زیاد است، ترکیباتی که جریان خون را با گشاد شدن رگ‌های خونی به مغز افزایش می‌دهد (آرگولا باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود)

بلوبری

انواع توت‌ها تنها میوه‌هایی هستند که برای کسب خاصیت ویژه در رژیم غذایی سالم مغز، ترکیبی از رژیم‌های مدیترانه ای و رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا هستند که برخی تحقیقات نشان داده اند ممکن است خطر آلزایمر را تا ۵۳٪ کاهش دهد. اگرچه همه انواع توت‌ها مفید هستند، اما زغال اخته به ویژه سرشار از فلاونوئیدها است، آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است مغز را از استرس اکسیداتیو محافظت کرده و ارتباط سلول‌های مغزی را تقویت کنند.

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ یک منبع غنی از کولین، یک ویتامین پیچیده B است که باعث تقویت سلامت مغز می‌شود. کولین به استیل کولین تبدیل شده است، یک انتقال دهنده عصبی که حافظه شخص را حفظ می‌کند و به سلول‌های مغزی اجازه می‌دهد تا ارتباط بهتری برقرار کنند. مطالعات نشان می‌دهند که افزایش مصرف کولین با بهبود عملکرد شناختی از جمله حافظه مرتبط است.

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون می‌تواند از حافظه و توانایی یادگیری محافظت کند، و همچنین باعث ایجاد شکل گیری دو نشانگر آلزایمر (پلاک‌های آمیلوئید بتا و درهم تنیدگی‌های عصبی) شود. اگرچه ساز و کار دقیق آن مشخص نیست، ممکن است اولئوکانتال آنتی اکسیدانی موجود در روغن نقشی داشته باشد.

ماهی سالمون

ماهی سالمون جز غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ DHA و EPA است که برای سلامتی مغز ضروری هستند. امگا ۳ به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز کمک می‌کند که ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. به خصوص، DHA به محدود کردن کوچک شدن مغز با افزایش سن کمک می‌کند.

گردو

چربی‌های سالم در گیاهان نیز به نفع مغز هستند. گردو به ویژه در اسیدهای آلفا لینولنیک، یک اسید چرب امگا -۳ بر پایه گیاه بسیار زیاد است. در یک مطالعه علوم اعصاب تغذیه‌ای، بزرگسالان در سنین ۶۵ تا ۷۵ سال با سطح بالاتر ALA و سایر گیاهان امگا ۳ موجود در خون در آزمایش‌های هوش مایع بهترعمل کردند که این امر به حل مشکلات جدید کمک می‌کند.

کد خبر 417092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.