تامین بهداشت روانی کودکان در روزهای کرونایی

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: کودکان مهارت‌های مقابله‌ای ضعیف‌تری در مواجه با بحران دارند و آسیب پذیرتر هستند و والدین باید اقداماتی برای کنترل اضطراب و افزایش ارتقای بهداشت روانی آنها در روزهای کرونایی انجام دهند.

محسن لعلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همه انسان‌ها در طول زندگی با آسیب‌ها و بحران‌های زیادی مانند جنگ، زلزله، سیل و دیگر بحران‌ها مواجه می‌شوند و این طبیعی است.

وی با بیان تبعات بحران کرونا، افزود: این بحران طی ماه‌های اخیر برای مردم و به خصوص برای کودکان تبعات روانشناختی مانند استرس، خشم، اضطراب، عصبانیت، وسواس و مشکلات روانشناختی دیگری را همراه داشته است.

مهارت مقابله ضعیف کودکان و آسیب پذیری

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است با نگاه عمیق‌تر به این مساله می‌توان دریافت به دلیل اینکه کودکان مهارت‌های مقابله‌ای ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند در مواجه با این بحران آسیب پذیرتر هستند.

لعلی گفت: خردسالان و کودکان درکی از مفهوم مرگ و مسائلی از این قبیل را ندارند و از این لحاط معمولاً آسیب پذیری آنها کمتر است اما با توجه به اینکه کودکان مهارت‌های مقابله‌ای را به درستی نمی‌دانند می‌توانند در مقابله با بحران آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، گفت: استرس‌های انسان شامل استرس‌های مفید و غیر مفید است، استرس مفید معمولاً استرسی است که می‌تواند حفاظت کننده و مراقبت کننده افراد در مقابله با آسیب‌های زندگی است اما استرس غیر مفید برای سلامت  اشخاص آسیب زننده است.

وی تصریح کرد: در مورد بحران کنونی که اتفاق افتاده است، نکته حائز اهمیتی که باید خانواده‌ها به آن توجه کنند در رابطه با کودکان است که مهارت‌های مقابله‌ای آنها پایین است و باید والدین کارهایی را برای کنترل اضطراب و افزایش ارتقای بهداشت روانی کودک در روزهای کرونایی انجام دهند.

لعلی گفت: اول والدین باید استرس و اضطراب خود را کنترل کنند، به دلیل اینکه این استرس به کودک منتقل می‌شود. وقتی که کودکی به والدین مضطرب خود نگاه می‌کند از رفتارها و عواطف آنها آگاه شده و تا حدی از آن رفتارها پیروی خواهد کرد.

وی ادامه داد: دوم برنامه ریزی برای سرگرم کردن کودک در داخل خانه است. باید والدین به فرزندان آموزش داده و به آنها تفهیم کنند که در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا موقعیت بیرون رفتن از منزل، بازی کردن در فضای پارک امکان پذیر نیست و برنامه ریزی برای سرگرمی و بازی کودکان در محیط خانه را داشته باشند.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است: والدین لازم است در رابطه با اخبار و خطرات شیوع ویروس کرونا در مقابل کودک صحبت نکنند، به دلیل اینکه کودکان قدرت درک این مطالب را ندارند و ممکن این موضوع باعث بهم ریختن ذهن و در نهایت ترس آنها شود.

پرهیز از گفتن نکات منفی و لزوم امید دادن به کودکان

لعلی با اشاره به اینکه ضروری است که والدین به جای ترساندن کودک به او امیدواری دهند، گفت: پرهیز از گفتن نکات منفی و امید دادن به کودکان و اینکه اوضاع بهبود پیدا می‌کند و همه چیز دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت از جملات مثبتی است که گفتن آن در روزهای کرونایی به کودکان حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: سرگرم کردن کودک با تماشای کارتن و فیلم‌های شاد در روزهای بحران بسیار مهم است. لزوم رعایت موارد بهداشتی نکته دیگری است که والدین می‌توانند در مورد آن با کودکان صحبت کنند و در خصوص نحوه پیشگیری و شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت بهداشت فردی به فرزندان اطلاعات لازم بدهند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، تصریح کرد: از موارد دیگری که در این روزهای کرونایی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب فرزندان کمک کند استفاده از داستان گویی است. در واقع گفتن داستان برای کودکان جنبه آموزشی و آرام بخشی دارد.

وی درباره علائم استرس بالای کودکان در شرایط بحرانی، گفت: هنگامی مه کودک علائمی مانند ناخن جویدن تکرر ادرار، بیقراری و گریه کردن را دارد این موارد نشانگر این است که کودک از نظر داشتن اضطراب و استرس در سطح بالایی قرار گرفته است بنابراین لازم است والدین با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را برای کاهش استرس فرزند دریافت کنند.

لعلی با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان یک موضوع بسیار مهم و جدی است، اظهار کرد: توجه به این آموزش‌ها و ارائه آن به فرزندان در مواقع بحران بسیار مهم است و باید این آموزش‌ها به شکل نهادینه در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: اگر به پیشینه آموزش مهارت‌های زندگی در دنیا نگاه کنیم می‌بینیم این آموزش‌ها از سال ۱۹۷۹ میلادی شکل گرفت و هدف کنار آمدن با فرایند زندگی و داشتن یک زندگی هدفمند بوده است.

وی تصریح کرد: آموزش‌هایی مانند مقابله با هیجان‌های منفی ترس، کنترل خشم و ارتباط مؤثر داشتن از مواردی است که نهادینه شدن این آموزش‌ها ضروت دارد و می‌تواند تا حدود زیادی از بروز مشکلات و مسائل پیشگیری کند.

کد خبر 417037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.