فنلاند چگونه شیوع کرونا را کنترل می‌کند؟

مأموران امنیتی فنلاند راه‌بندهایی را در جاده‌های خروجی اوسیما، منطقه‌ای در نزدیکی هلسینکی پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشور فنلاند، قرار دادند تا از شیوع ویروس کرونا از این شهر به سایر مناطق کشور جلوگیری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش شیوع کرونا در سراسر جهان تمام جوانب زندگی را تحت تأثیر قرار داده است. هر کشور در حد توان خود اقداماتی را برای مهار شیوع این ویروس در پیش گرفته و محدودیت‌های خاصی را بر مردم اعمال کرده است. محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها در بعضی کشورها شدیدتر و پیامدهایی متفاوت‌تر با سایر کشورها داشته است. این در حالی است که در بعضی مناطق دنیا، مردم هنوز شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و زندگی روزمره خود را ادامه می‌دهند.

فنلاند از جمله کشورهایی است که دولت آن پس از آلوده شدن اولین شهروندش به ویروس کرونا اقدامات ایمنی جدی خود را آغاز و محدودیت‌هایی را بر مردم اعمال کرد. از بسته شدن مرزهای شهرهای مختلف گرفته تا مشارکت مردم و کارخانه‌داران در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدامات در سطح ملی و محلی فنلاند نتایج موفقیت‌آمیزی همراه داشته است. به عنوان مثال، مدیران کارخانه‌های سراسر کشور فنلاند تلاش کرده‌اند تغییراتی در فعالیت‌های خود به وجود آورند تا ضمن سازگارسازی خود با دنیای جدید و پیشگیری از ورشکستگی، گام بلندی در کمک به مهار شیوع ویروس کرونا برداشته باشند.

بسته شدن مرزهای اوسیما

از آن‌جا که اوسیما مرکز ظهور ویروس کرونا در فنلاند ب شمار می‌رود و بیشترین تعداد افراد مبتلا را در کشور داشته است، دولت فنلاند تصمیم گرفت تمام ورودی‌ها و خروجی‌های منطقه را مسدود کند تا از گسترش کووید -۱۹ به سایر شهرها جلوگیری شود. این تصمیم نیازمند تائید اعضای مجلس بود که با موافقت کامل کابینه طرح فوق در یک نیمه شب اجرا شد.

پس از اینکه نیروهای امنیتی راه‌بندها و نرده‌ها را در مسیر جاده‌ها قرار دادند، ترافیک سنگینی تمام بزرگراه‌های اطراف را در بر گرفت و تمام خودروهایی که به قصد ورود به اوسیما آمده بودند به مسیرها بازگشت به شهر خود هدایت شدند. قرار شده است ممنوعیت رفت و آمد به اوسیما تا نوزدهم آوریل ادامه پیدا کند و تنها به خودروهایی که مواد غذایی یا سایر ملزومات ساکنان منطقه را فراهم می‌آورند، اجازه ورود به اوسیما داده شود.

با این حال، تنها قرنطینه کردن اوسیما برای مهار شیوع کرونا کافی نبود؛ دولت فنلاند اقدامات جدی تری را در پیش گرفت. به عنوان مثال، تمام مرزهای کشور بسته شده است، برگزاری جلسات عمومی با بیش از ۱۰ شرکت‌کننده ممنوع است، مدارس تا اطلاع بعدی دولت تعطیل و از مردم خواسته شده است تا حد امکان در خانه‌هایشان بمانند. شهروندانی که از کشورهای بیگانه به فنلاند باز می‌گردند باید یک دوره ۱۴ روز قرنطینه را بگذرانند و سپس بعد از صدور کارت سبز سلامت برای آن‌ها می‌توانند به خانه‌هایشان برگردند.

تغییر روند باشگاه‌های ورزشی

قبل از اینکه دولت فنلاند قوانین جدید خود مبنی بر ممنوعیت گرد هم آمدن بیش از ۱۰ نفر در جلسات عمومی مختلف و تعطیلی تمام مراکز عمومی و باشگاه‌ها را وضع کند، مدیر یکی از بزرگترین مراکز ورزشی پایتخت تصمیم گرفت شخصاً گامی در کاهش گسترش ویروس و نجات ورزشکاران و مشتریان خود بردارد. به همین منظور باشگاه فوق، که در هر هفته بیش از ۶۰ کلاس ورزشی در آن برگزار می‌شد، کامل تعطیل شد.

اگرچه این اقدام برای مهار شیوع ویروس کرونا گام مهمی بشمار می‌رود، با این حال، بسیاری مربیان باشگاه امرار معاش خود را از طریق درآمد برگزاری این کلاس‌ها تأمین می‌کردند و تعطیلی باشگاه لطمه بزرگی بر زندگی آن‌ها وارد می‌کرد. برای همین، مدیر باشگاه تصمیم گرفت روند کاری باشگاه را تغییر دهد و با شرایط جدید سازگار کند تا هم ورزشکاران و هم مربیان، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی مواجه نشوند. نتیجه آن شد که مربیان با تهیه ویدئوهایی از آموزش‌های خود و ارائه آن‌ها به افراد متقاضی کسب درآمد می‌کنند و ورزشکاران نیز برنامه‌های جدیدی برای انجام ورزش در خانه‌هایشان تنظیم می‌کنند.

تغییر خط تولید آشامیدنی‌ها به مواد ضدعفونی کننده

مدیر یکی از کارخانه‌های تولید انواع آشامیدنی‌های دنیا در فنلاند به نام Olaf Brewing پس از شیوع ویروس کرونا و کاهش خرید و فروش محصولات خود تصمیم گرفت به جای تولید آشامیدنی‌ها، مواد ضدعفونی کننده دست تولید کند. از آن‌جا که با گسترش ویروس کرونا اغلب مردم به سمت تمیز نگه داشتن دست‌ها روی آورده‌اند منطقی است که مردم در سراسر جهان با کمبود مواد ضدعفونی کننده مواجه باشند. بنابراین، کارخانه تولید آشامیدنی‌ها، با تغییر روند تولید خود نه تنها کارخانه را از ورشکستگی در بحران کووید -۱۹ نجات می‌دهد، بلکه می‌تواند نقش مهمی در مهار کرونا ایفا کند.

کد خبر 417008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.