اشتباه اسپانیا در برخورد با کووید ۱۹

هرچند اسپانیا با اثرات کووید ۱۹ بر ایران و ایتالیا آشنا بود ولی با اتخاذ عملکردی نادرست در ناخوشایندترین و تاریک‌ترین دوره زمانی فعلی، در زمینه آمار ابتلاء به بیماری جایگاه قبل از چین را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرایط فعلی یکی از تاریک‌ترین و ناگوارترین لحظات تاریخی اسپانیا در دوران اخیر به حساب می‌آید. این کشور در لیست موارد ابتلاء به بیماری کووید ۱۹، با ۸۵ هزار و ۱۹۵ مورد مبتلا و هفت‌هزار و ۳۴۰ مورد مرگ و میر ناشی از بیماری در جایگاه قبل از چین قرار گرفته است. این آمار و افزایش ساعت به ساعت آن اسپانیا را به کانون فراگیری جهانی کووید ۱۹ تبدیل می‌کند؛ عنوانی که در طول چهار ماه گذشته از کشوری به کشور دیگر در حال جابجایی بوده است. این جابجایی از ووهان آغاز شده و با پیمودن سراسر چین، ایران و ایتالیا در حال حرکت به سمت غرب است.

در طول این مدت اسپانیا کاملاً نسبت به شرایط جاری در این کشورها واقف بوده است. این آگاهی در کنار دور بودن از مراکز عمده شیوع بیماری که به‌خوبی توانستند آن را مدیریت و کنترل کنند این‌گونه القا می‌کند که کشوری هم‌چون اسپانیا نباید به یکی از مراکز اصلی همه‌گیری کووید ۱۹ تبدیل می‌شد. البته دوری از مراکز شیوع می‌تواند یکی از دلایل اسپانیا برای داشتن اطمینان خاطر از مصونیت نسبت به بیماری و واکنش دیرهنگام برای مقابله با شیوع آن باشد تاجایی‌که تیم فوریت‌های پزشکی مادرید در آغاز انتشار بیماری احتمال ابتلای مواردی معدود از ساکنان کل کشور به کووید ۱۹ را پیش‌بینی کرده بود. با این حال تنها ۶ هفته پس از این پیش‌بینی، تعداد کشته‌شدگان اسپانیا در اثر بیماری سه‌برابر بیش‌تر از ایران و ۴۰ برابر بیش‌تر از چین است.

اولین موارد ابتلاء به کووید ۱۹ در این کشور شامل بازیکنان و هواداران فوتبال و روزنامه‌نگاران بود و روند گسترش آن به دلیل تجمعات گسترده مردمی و معاشرت بیش‌ازحد ساکنان شهر در کوچه و خیابان‌های زیبای بهاری و کافه‌پیاده‌روهای دوست‌داشتنی آن ادامه یافت. پس از آن درحالی‌که کشور هنوز فاقد تجهیزات اساسی و لباس‌های محافظ کافی برای کادر درمان بود، برپایی رویدادهای ورزشی گوناگون، کنفرانس‌های مطبوعاتی، تجمعات بزرگداشت روز جهانی زن و غیره به انتقال فردبفرد بیماری کمک کرد.

تأثیرات گسترده شیوع این ویروس بر سیستم‌های مراقبتی کشور ازجمله خانه‌های نگهداری از سالمندان بخش خصوصی کاملاً محرز بود که به دنبال آن افراد کم‌توان، فاقد آمادگی و ضعیف به سرعت درگیر بیماری شدند؛ تاجایی‌که ۲۰ درصد از آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به این دسته از مبتلایان تعلق گرفت.

اجساد عده‌ای از این سالمندان در اعزام نیروهای ویژه ارتش به بخش‌های مذکور در تخت‌هایشان پیدا شد. البته لازم به ذکر است که اسپانیا دارای سیستم‌های مراقبتی کاملاً پیشرفته و باشکوه است ولی وقوع یک بحران مالی سخت به افت شدید خدمات‌رسانی و امکانات در بیمارستان‌های آن منجر شد. تا جایی که تنها یک‌سوم از تعداد تخت‌هایی که در بیمارستان‌های اتریش یافت می‌شود در اختیار این کشور قرار دارد. به همین دلیل از زمان فراخوانی کارکنان اورژانس تا تجمع آن‌ها در مراکز تعبیه شده حدوداً ۲۴ ساعت به طول انجامید که در این مدت عده بسیاری از مردم در سراسر کشور پراکنده شده بودند. با این وجود بدترین عملکرد دولت در برابر کووید ۱۹ این بود که علی‌رغم تعطیلی تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ایجاد جو تعطیلات هنوز هم عده زیادی از شهروندان اوقات خود را در پارک‌ها، سواحل، رستوران‌ها و فضاهای شلوغ عمومی سپری می‌کردند.

پس از آغاز سختگیری‌ها و مشارکت نیروهای پلیس برای قرنطینه کل کشور، ساکنان شهرهای گوناگون به طرق مختلفی هم‌چون پرتاب تخم‌مرغ از بالکن‌ها اعتراض خود را نسبت به ماندن اجباری در خانه‌ها نشان دادند. بدین ترتیب منحنی افزایش موارد ابتلاء به کووید ۱۹ در اسپانیا با سرعت سرسام‌آوری رو به افزایش رفت و امکان بازگشت این کشور به شرایط عادی را بسیار دشوار کرد.

با توجه به شرایط موجود، اسپانیا حتی در صورت شکست کروناویروس نیز بسیار شکننده خواهد بود و دورانی هم‌چون بحران مالی سال ۲۰۰۸ را در پیش رو خواهد داشت که منجر به افزایش ۲۷ درصدی نرخ بیکاری و گذراندن بدترین نوع رکود اقتصادی شد. در حال حاضر شرایط در این کشور به حدی وخیم است که ممکن نیست بتوان از راهکارهای به‌کاررفته برای گذراندن بحران قبلی در رفع بحران کنونی استفاده کرد.

کد خبر 417002

برچسب‌ها