آیا امکان ابتلا به ویروس کرونا از طریق تنفس وجود دارد؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در مورد ویروس کرونا تنها ویروس‌های موجود در قطرات بزاق می‌تواند آلوده کننده باشد، بنابراین در صورتی که فرد در محیطی اشباع از این قطرات مانند بیمارستان‌ها قرار بگیرد، امکان آلودگی تنفسی وجود دارد.

محسن تقی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امکان انتقال ویروس از طریق قطرات بزاق در صورت رعایت فاصله ایمنی (حداقل ۱.۵ تا دو متر) تقریباً غیر ممکن است؛ هرچند طبق گفته برخی پزشکان با توجه به جدید بودن این ویروس برای این اظهار نظر بسیار زود است و نمی‌توان باقاطعیت تمام این موضوع را قطعی دانست.

وی ادامه داد: قطرات بزاق ایجاد شده توسط عطسه و یا سرفه تنها مسافت کمی را در هوا طی می‌کند و پس از طی این مسافت روی بدن افراد و یا سطوح می‌نشیند، به همین دلیل توصیه می‌شود که دست‌ها (به علت تماس با سطوح) دائماً شسته و از دست زدن به صورت خودداری شود، طبق نتایج پژوهش‌های سازمان بهداشت جهانی ویروس کووید ۱۹ توسط قطرات درشت بزاق مثلاً پس از عطسه و سرفه برای مدتی در هوا پخش می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: برخی ویروس‌ها، مانند سرخک، می‌تواند ساعت‌ها در هوا باقی مانده و طی این مدت می‌تواند افرادی که در این هوای آلوده تنفس می‌کنند، را آلوده کند، اما در مورد کرونا ویروس تنها ویروس‌های موجود در قطرات بزاق می‌تواند آلوده کننده باشد، بنابراین در صورتی که فرد در محیطی اشباع از این قطرات مانند بیمارستان‌ها باشد، امکان آلودگی تنفسی وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده و جدید بودن کرونا ویروس بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت دوری اجتماعی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها است.‌

کد خبر 416977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.