اقدامات استونی برای کاهش تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد

دولت استونی، شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی همپای هم در تلاشند اثرات پیش‌بینی شده ناشی از بحران شیوع کووید -۱۹ بر اقتصاد کشور را به حداقل برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شناسایی اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا در کشور استونی در اواخر ماه فوریه، دولت به سرعت اقدامات محدودساز را برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس بر مردم اعمال کرد. شهروندان استونی و صاحبان مشاغل اعمال محدویت‌های دولت را به گرمی پذیرفتند و به طور متحد بازارها را تعطیل و خود را در خانه‌هایشان قرنطینه کردند. پس از گذشت حدود دو هفته و با افزایش تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ دولت وضعیت اضطراری اعلام کرد و مرزهای کشور را کامل بست. شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر بر اقتصاد ملت‌ها وارد کرده است اما دولت استونی برای کاهش اثرات کووید -۱۹ بر اقتصاد کشور اقدامات مهمی را در پیش گرفته است.

تضمین پرداخت وام‌های تایید شده و صدور مجوز برای وام‌های جدید

وزیر دارایی کشور استونی طی بیانیه‌ای اظهار کرد که به زودی وام‌های تجاری تایید شده برای بنگاه‌های تجاری پرداخت و حکم صدور وام جدید به صاحبان مشاغل نیز داده خواهد شد. دولت استونی متعهد شده است که پس از ریشه‌کن کردن ویروس کرونا با کمک مردم در کشور، اقدامات مالی جدیدی نیز انجام دهد تا به راه‌اندازی کارخانه‌های جدید نظیر استارتاپ‌ها کمک کند و کشاورزان را نیز تحت حمایت خود درآورد.

به تعویق انداختن پرداخت مالیات بدون توجه به سود احتمالی

چنانچه پرداخت مالیات برای شرکت‌ها و کارخانه‌های کشور به تأخیر بیفتد، نیازی نیست مدیران آن‌ها سود مالیات را به دولت پرداخت کنند. علاوه بر این، به منظور مقابله با تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها از پیش‌پرداخت مالیات‌های اجتماعی برای سه ماه اول سال معاف شدند.

اقدامات موقت برای جلوگیری از بیکار شدن مردم

شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن کارخانه‌ها و ادارات باعث بیکار شدن تعداد زیادی از مردم در کشورهای مختلف جهان شده است. از آن‌جا که بسیاری از مردم منبع درآمد دیگری برای تأمین ملزومات خود و خانواده‌هایشان ندارند در نتیجه بیکار شدن لطمه‌ای جبران ناپذیر بر زندگی آن‌ها وارد می‌کند. صندوق بیمه بیکاری استونی به منظور کاهش فشار روانی وارد شده بر شهروندان متعهد شد ۷۰ درصد از حقوق اصلی کارکنانی که در اثر کووید -۱۹ بیکار شده‌اند را پوشش دهد. این میزان حقوق برای مدت دو ماه به حساب افراد واریز خواهد شد که در صورت ادامه تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز اداری تصمیمات جدیدی برای افراد بیکار اتخاذ خواهد شد.

استفاده از مدل تجارت به تجارت برای تأمین نیروی انسانی

مدل تجارت به تجارت اشاره به کسب و کاری می‌کند که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است. شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده است بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز تجاری نتوانند از منابع انسانی خود بهره گیرند و به سمت از توان شرکت‌های دیگر گرایش پیدا کنند. در اینجا منظور از مدل تجارت به تجارت استفاده از نیروی انسانی شرکت‌های دیگر یا معاوضه نیروی کاری برای ادامه روند کاری در یک کارخانه یا شرکت است.

یک نقطه تماس واحد برای کسب اطلاعات

وزارت امور اقتصادی و ارتباطات یک نقطه تماس واحد برای شرکت‌های استونی ایجاد کرده است تا تمام کارکنان این شرکت‌ها برای کسب اطلاعات در دوران گسترش ویروس کرونا به آن مراجعه کنند. وب سایت مذکور در حال حاضر به زبان استونیایی در اختیار مردم قرار دارد و دارای یک آدرس ایمیل است که کاربران می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند و منتظر پاسخ کارشناسان باشند.

همکاری با بنگاه‌های اقتصادی برای مقابله با چالش‌های به وجود آمده

همزمان با اینکه دولت در تلاش است مشکلات به وجود آمده برای بنگاه‌های تجاری را کاهش دهد، صاحبان مشاغل نیز به طور متقابل خود را در کاهش چالش‌های به وجود آمده برای کشور در اثر شیوع ویروس کرونا سهیم کرده‌اند. وزیر امور اقتصادی یک پورتال وب راه‌اندازی کرده است تا از طریق آن اطلاعات ارائه شده از سوی بنگاه‌های تجاری که با استفاده از منابع خود مایل به کمک به دولت هستند را جمع‌آوری کند و در مواقع ضرورت از آن‌ها بهره گیرد.

کد خبر 416948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.