چگونه در ایام قرنطینه سلامت ذهن خود را حفظ کنیم؟

این روزها مردم کشورهای جهان برای مقابله با شیوع بیماری کووید_۱۹ باید در خانه‌های خود بمانند و روابط اجتماعی خود را محدود کنند، اما این کار در طولانی مدت می‌تواند سلامت روحی آن‌ها را کاهش دهد.

به گزارش ایمنا، سازمان‌های مختلف جهانی راهکارهایی را برای مبارزه با استرس ناشی از پاندمی کووید ۱۹ ارائه داده‌اند. در ادامه چند راهکار برای سلامت ذهنی در دروان قرنطینه ارائه شده است.

برای کارهای خود برنامه منظم داشته باشید

در شرایط عادی، حفظ روتین‌ها به ویژه برای کودکان اهمیت زیادی دارد. با تعطیلی مدارس و اداره‌ها و کار در منزل، تمام محاسبات و پیش‌بینی‌ها به هم می‌ریزد، اما بهتر است برای سلامت روانی تا حد ممکن روتین‌ها را رعایت کنید. به‌گفته "دبورا سرانی"، استاد روانشناسی دانشگاه آدلفی، در زمان بحران‌های روحی، سعی کنید برنامه منظم روزانه داشته باشید. برای مثال مانند همیشه، سر وقت غذا بخورید، بخوابید، بیدار شوید، در زمان‌های مشخص ورزش کنید و فاصله‌ها را حفظ کنید. عدم رعایت زمان‌بندی‌ها می‌تواند منجر به کسالت، افزایش اضطراب و افسردگی شود. با رعایت روتین‌ها در این دوران غیرقابل پیش‌بینی، می‌توانید ذهن خود را آزاد کنید و ظرفیت‌های شناختی خود را گسترش دهید.

هر روز ورزش کنید

ورزش در خانه، راه خوبی برای سالم ماندن و استفاده از زمان است. روش‌های متعددی برای ورزش در خانه وجود دارد. بسیاری از منابع ورزش آنلاین، دوره‌های آزمایشی رایگان و طولانی مدتی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند. هر فعالیتی که منجر به تحرک ماهیچه‌ها شود، برای سلامت ذهنی و فیزیکی مفید است.

منزل خود را خلوت کنید

در صورتی که زمان کافی دارید می‌توانید منزل خود را مرتب کنید؛ با این کار حس سودمندی و تسلط افزایش می‌یابد. دکتر سرانی با اشاره به کتاب "درمان آگاهانه" می‌گوید: سعی کنید زمان خود را به خلوت کردن محیط، تمیز و مرتب کردن خانه اختصاص دهید. تمیز کردن خانه نه تنها حس تسلط و کنترل را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود روح و جسم شما از تنش‌ها در امان باشد.

مراقبه و تنفس

مراقبه می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را کاهش داده و حجم نواحی مشخصی از مغز را افزایش دهد. در صورتی که علاقه‌ای به مراقبه ندارید، می‌توانید تنفس آرام را تجربه کنید. هزاران سال است که تنفس کنترل‌شده برای آرام کردن ذهن توصیه می‌شود. طبق پژوهش‌ها زیر مجموعه کوچکی از نورون‌ها در بخش کنترل تنفس مغز وجود دارد که در حیوانات منجر به کنترل سطح برانگیختگی می‌شود. طبق آزمایش روی موش‌ها، ضربه زدن به این ناحیه منجر به ایجاد حس آرامش می‌شود. به عقیده‌ پژوهشگران، تنفس آرام می‌تواند باعث ضربه زدن به این ناحیه از مغز شود و اثر مشابهی را روی انسان داشته باشد.

حفظ روابط اجتماعی

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و تمایل به حفظ روابط اجتماعی در بحران‌ها طبیعی دارد. شاید ارتباط اجتماعی بزرگ‌ترین معیار سلامت افراد و از ابتدایی‌ترین نیازهای روانشناختی انسان است. متأسفانه، در شرایط فعلی به سختی می‌توان روابط اجتماعی را برقرار کرد؛ درنتیجه باید برای حفظ نزدیکی روحی و حس اجتماعی، خلاقیت به خرج داد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسانی ایده خوبی است، اما گفتگوی تلفنی، ویدئو کنفرانس یا مکالمه‌های حضوری ایمن در خیابان، می‌تواند حس صمیمیت و نزدیکی را بیشتر منتقل کنند.

تمرین شکرگزاری

شاید قدردانی و شکرگزاری در چنین شرایطی کار ساده‌ای نباشد، به ویژه وقتی این ویروس آثار بدی برای کسب‌وکار و شغل شما داشته باشد، اما تمرین شکرگزاری برای چیزهایی که دارید، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت روحی داشته باشد. برای مثال، سعی کنید هر هفته پنج عدد از داشته‌های خود را بنویسید. به عقیده پژوهشگران این کار تأثیر زیادی بر سلامت روحی شما خواهد داشت. شکرگزاری یکی از اصول اعتقادی اغلب مذاهب و فلسفه‌های جهان است. وقتی همه چیز خوب پیش نمی‌رود، سعی کنید خود را سرزنش نکنید. اگر به مدت چند روز نمی‌توانید طبق برنامه کارها را انجام بدهید یا ورزش کنید، در طولانی‌مدت تأثیر چندانی نخواهد داشت. پس خود را قضاوت نکنید، زیرا همه در چنین شرایطی قرار دارند.

منبع: زومیت

کد خبر 416938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.