نتایج نخستین جلسه مجازی شورای شهر تهران در سال ۹۹

اعضای شورای شهر تهران پس از برگزاری نخستین جلسه شورای شهر که مجازی برگزار شد، نتایج آن را در صفحات اینستاگرام خود منتشر کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهام فخاری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: با تنظیم و هماهنگی سازمان فاوا شهرداری تهران و دبیرخانه اجرایی شورای شهر جلسه غیرحضوری و بر خط شورا برگزار شد. همکاران برخی نکات را مطرح و اطلاع‌رسانی کردند.

برخی مساله‌های کلیدی که برای پیگیری مطرح کردم: سهم شهرداری از بودجه ملی و دولتی خدمات اجتماعی کشور باید مطالبه شود.

لزوم تصویب پاداش ویژه برای افرادی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند

در این جلسه اعضای شورا نظر و پیشنهادهایی در خصوص نقش و عملکرد مدیریت شهری در موضوع کرونا ارائه کردند.

در این جلسه مجازی پیامدهای بحران کرونا بر منابع درآمدی شهرداری و تدبیر و طراحی سناریوهای مختلف متناسب با طول دوره احتمالی بحران نیز مورد بحث قرار گرفت و پیشنهادهای کمیسیون برنامه و بودجه نیز مطرح شد.

در این جلسه مجازی با توجه به زحمات فراوان کارکنان شهرداری تهران در رده‌های مختلف در ماه اخیر در برابر کرونا پیشنهاد کردم تا از سوی شورای شهر تهران پاداش ویژه ای برای کارکنانی که در بخش خدمات ویژه مبارزه با کرونا درگیر بوده‌اند، با تاکید بر خدمات شهری، آتش نشانی، شهر سالم، سازمان خدمات اجتماعی مصوب شود. همکاران دیگر هم چنین پیشنهادی را مطرح و تأیید کردند.

پیگیری سهم شهرداری از بودجه‌های ملی تخصیص داده شده برای مقابله با کرونا

همچنین بر ضرورت پیگیری بودجه ویژه اقشار اجتماعی حوزه آسیب که به دستگاه‌های دولتی از جمله بهزیستی پرداخت شده تاکید کردم: این ضرورت در حالی است که فعالیت مراکز اجتماعی و ماده ۱۶ بهزیستی متوقف شده است.

مرخصی زندانیان و موج مراجعه به گرمخانه‌ها؛ هنوز ریالی از بودجه حمایتی خدمات اجتماعی به شهرداری که در خط مقدم و میدانی مراکز خدمات اجتماعی را با تدبیر به موقع برقرار نگه داشته و مانع آلودگی، درگیرشدن و انتقال توسط افراد بی سرپناه شده، پرداختی صورت نگرفته. آن هم در شرایطی که که با تصمیم مقامات قضائی و آزادی یا مرخصی چند ده هزار زندانی، موجی از افراد بدون امکان مراجعه به خانه و خانواده و فاقد توان مالی، در شهر تهران افزوده شده و فشار کار و تقاضا برای گرمخانه‌ها به شدت بالا رفته است.

سیستم تهویه یکپارچه مترو و ضرورت پیشگیری: باتوجه به سیستم تهویه یکپارچه و مرکزی خطوط، و تجمع شمار زیادی از شهروندان در یک فضای بسته، نظر کارشناسی رئیس شورا و با استناد به راهکارهای آزموده شده در چین، مبنی بر ضرورت توقف موقت فعالیت مترو، باید مورد توجه قرار گیرد. در شرایط اضطراری حفظ جان مردم بر هر نکته دیگری تقدم دارد، پیشگیری از انتقال و توقف زنجیره مرگ‌آور که منجر به کاهش مرگ و میر شود. "

محمد علیخانی نیز درباره جلسه مجازی شورای شهر تهران که با حضور ۱۷ نفر از اعضا از ساعت ۱۷ تا ۱۹ دوشنبه ۱۱ فروردین برگزار شد، نوشت: "اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مدیریت شهری در دوره کرونا و پیامدها و تأثیرات آن بر مسائل مالی شهرداری و چالش‌های پیش رو و سناریوهای مختلف بیان نمودند. همچنین در این جلسه مجازی در مورد برگزاری جلسه هم اندیشی و اولین جلسه علنی شورای شهر در روز یکشنبه ۱۷ فروردین تصمیم گیری شد. "

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر نیز نوشت: "دغدغه همگی حفظ سلامت مردم و همچنین مسائل اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا ویروس بر مدیریت شهری بود. اداره پر هزینه پایتخت ایران همراهی همه نهادها و سازمان‌های ملی را می‌طلبد، این روزها شهرداری با همه ظرفیت خود برای عبور از بحران ناشی از همه‌گیری کرونا ویروس عملکرد مطلوبی داشته است.

نمایندگان مردم در شورای شهر برای تداوم اداره مطلوب شهر و آسایش و آرامش شهروندان تهرانی از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهند بود و در این مسیر سخت، مشارکت همگانی اطمینان بخش و مشوق ماست. روز یکشنبه ١٧ فروردین جلسه علنی صحن شورا با رعایت کلیه اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی برگزار می‌شود. "

ابراهیم امینی از تصمیم شورا پس از این جلسه برای تشکیل کمیته ویژه بررسی کرونا در شورای شهر خبر داد و نوشت: "طی نخستین جلسه مجازی شورای شهر که با حضور ۱۷ نفر از اعضای شورا تشکیل شد، بحران کرونا و تأثیر آن بر منابع درآمدی شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و اعضا در خصوص طراحی سناریوهای مختلف متناسب با طول دوره احتمالی بحران به گفت‌وگو پرداختند.

پیشنهاد ارسال نامه به رؤسای شوراهای کلانشهرهای جهان در رابطه با وضعیت تحریم‌ها و بررسی پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با سناریوهای مالی پیش روی مدیریت شهری در مواجهه با بحران کرونا و تبعات آن از جمله دیگر محورهای صحبت‌های اعضای شورا در این جلسه بودند.

پیشنهاد و بررسی موضوع عضویت شورای شهر تهران در ستاد ملی کرونا به نمایندگی از شوراهای سراسر کشور از جمله دیگر محورهای بحث اعضای شورا در این جلسه بود.

گفتنی است در رابطه با ترکیب و دستور کار کمیته ویژه مقرر شد در جلسه هیئت رئیسه شورا که عصر روز سه‌شنبه برگزار می‌گردد تصمیم‌گیری شود."

کد خبر 416922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.