از رقابت برای ثبت تاریخ تولد لاکچری تا بحران هولناک کرونا

امسال حوزه سلامت با رخدادهای تولید شتاب‌دهنده خطی و واکسن تزریقی فلج‌اطفال، آغاز بکار سامانه ثبت اهدای اعضا و بسیج ملی کنترل فشارخون، رونمایی پرونده الکترونیک و هفت محصول استراتژیک حوزه سلامت، برکناری سخنگوی سازمان غذاودارو روبرو بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوزه سلامت در سال ۹۸ شاهد چالش‌ها و موفقیت‌های بسیاری بود، تولید شتاب دهنده خطی برای درمان سرطان و واکسن تزریقی فلج اطفال، انجام اولین پیوند مغز استخوان در بیمار مبتلا به HIV با موفقیت از مهم‌ترین دستاوردهای این حوزه بود و اما مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، عدم تصویب بودجه ناباروری در مجلس و در نهایت ورود ویروس منحوس کووید ۱۹ نیز از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه در سالی که گذشت بود.

با شروع بهار مادران پا به ماه پشت در زایشگاه‌ها صف کشیدند تا تاریخ تولد لاکچری را با به خطر انداختن جان فرزندشان به آن‌ها هدیه دهند و در ادامه بهار و تابستان ۹۸ بزرگترین بسیج سلامت در دنیا که همان طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بود، شکل گرفت و در کشور انجام شد، در این طرح یک ماه و نیمه وزارت بهداشت توانست جمعیت زیادی را در این پویش هدف غربالگری قرار دهد. همچنین راه‌اندازی سامانه ثبت اهدای اعضا در کشور، رونمایی از پرونده الکترونیک سلامت و هفت محصول استراتژیک حوزه سلامت و برکناری سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز اتفاقات جدیدی بودند که در سال ۹۸ برای حوزه سلامت کشور رقم خوردند.

رخدادی دیگر که اتفاق خوبی در تاریخ حوزه سلامت کشور است، ارسال سند حذف سرخک به سازمان جهانی بهداشت بود، بیماری سرخک در منطقه مدیترانه شرقی بر اساس درخواست سازمان بهداشت جهانی باید تا سال ۲۰۲۰ در ۲۳ کشور عضو باید حذف شود و مطابق این درخواست کشورها تا سال ۲۰۲۰ اقدام به حذف بیماری سرخک کنند که ایران موفق به حذف این بیماری و بیش از ۹۵ درصد افراد کشور تحت پوشش واکسیناسیون بیماری سرخک قرار گرفتند.

اخبار آلودگی هوا هم زمستان سال ۹۸ را رو سیاه کرد و آلودگی هوا جان بسیاری از ایرانی‌ها را گرفت، آمار مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هوا دیدنی و ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی را به کشور تحمیل کرده و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بازار را به دنبال داشته است؛ در ادامه جزئیات بیشتری از رویدادهای مهم حوزه سلامت کشور در سال ۹۸ را مرور خواهیم کرد:

وقتی سلامت نوزاد قربانی کسب عنوان نخستین تولد سال ٩٨ می‌شود

لاکچری بازی والدین برای تاریخ تولد لاکچری ۹۸/۱/۱ و کسب عنوان نخستین نوزاد سال ۹۸ موجب شلوغی اتاق عمل زایمان بیمارستان‌ها شد.

تاریخ تولد خاص و به اصطلاح شیک و لاکچری ۱/ ۱/ ۹۸ تاریخی که به خاطر رُند و خوش یمن بودن و تقارن آن با سال جدید عامل شلوغی و صف کشیدن مادران پشت اتاق عمل زایمان در بیمارستان‌های خصوصی شده بود که در آن تب و تاب رقابت پشت اتاق عمل برای تولد نوزاد بلافاصله پس از سال تحویل بالا است، چرا که برخی اصرار دارند فرزند آن‌ها عنوان نخستین نوزاد سال ۹۸ را یدک بکشد و سال‌ها به این عنوان افتخار کنند و لاکچری بودن فرزندشان را به رخ دیگران بکشند.

ایران در زمره سه کشور تولیدکننده شتاب دهنده خطی

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تولید دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی بومی در یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیمارانی که نیاز به پرتو درمانی دارند شتاب‌دهنده خطی اصلی‌ترین دستگاه مورد استفاده در روند درمان است.

وی با بیان اینکه اکنون ایران در زمره چهار کشور دارای تکنولوژی تولید شتاب‌دهنده خطی پزشکی قرار گرفته است، اضافه کرد: پیش از این دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی از خارج وارد ایران می‌شد و تکنولوژی ساخت این دستگاه در دست سه کشور آمریکا، انگلیس و چین قرار داشت.

چنگیز اظهار کرد: قیمت دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی که برای درمان بیماران سرطانی وارد کشور می‌شود، یک و نیم میلیون یورو قیمت دارد و هزینه تمام شده دستگاه ایرانی یک سوم نمونه خارجی است.

درصدد تولید واکسن فلج اطفال تزریقی

مجتبی محرمی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ پروژه در دست اجرا داریم، اظهار کرد: مؤسسه رازی به طور کلی دو برنامه اصلی را دنبال می‌کند، برنامه اول انجام تحقیقات دامپزشکی و برنامه دوم تحقیقات کاربری توسعه‌ای است؛ برنامه‌های کاربردی و توسعه‌ای ۲ هدف را پیگیری می‌کند، هدف اول آن ارتقا کیفیت محصولات تولیدی فعلی مؤسسه است چرا که این محصولات باید به صورت مستمر ارتقا پیدا کنند و هدف دوم پیگیری تولید محصولات جدید برای مؤسسه رازی است که در این خصوص طرح‌های تخصصی طراحی و اجرا می‌شود.

محرمی تشریح کرد: از اهداف مهم مؤسسه رازی در تولیدات بیولوژیک ارتقا واکسن فلج اطفال است؛ در حال حاضر این واکسن به صورت خوراکی توزیع می‌شود اما مؤسسه رازی در صدد آن است که به تولید واکسن فلج اطفال تزریقی بپردازد.

آغاز بکار سامانه ثبت اهدای اعضا در کشور

ساناز دهقان، رئیس مرکز فراهم آوری و پیوند اعضای وزارت بهداشت با تشریح برنامه‌های روز ملی اهدای عضو با بیان اینکه در سال ۹۷ از افراد مرگ مغزی ۹۲۳ مورد اهدای عضو صورت گرفت، اظهار کرد: ایران رتبه ۳۹ در اهدای عضو را در دنیا دارد و نکته قابل توجه این است که در سال ۲۰۱۷ ما در جایگاه ۳۷ قرار داشتیم.

وی ادامه: در سال ۹۷ به دلیل برخی مشکلات فعالیت‌ها در زمینه اهدای عضو از ابتدای سال صورت نمی‌گرفت، اما فعالیت‌های جدی ما در سال گذشته از مرداد ماه شروع شد، به طوری‌که با همکاری‌هایی که با اورژانس هوایی داشتیم امسال توانستیم یک قلب را از رشت به تهران ظرف مدت ۵۶ دقیقه منتقل کنیم که این پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود.

پرونده الکترونیک سلامت رونمایی شد

با حضور رئیس جمهور پرونده الکترونیک سلامت و استقرار سامانه‌های در وزارت بهداشت رونمایی شد تا از این پس تمام خدمات به مردم در حوزه سلامت در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شود. بر اساس قانون وزارت بهداشت مکلف بود تا خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه دهد تا به کمک پرونده الکترونیک سلامت در هزینه‌ها و منابع دولت صرفه جویی شده و از مراجعات چندین باره به پزشکی جلوگیری شود.

در پرونده الکترونیک سلامت افزون بر خدمات درمانی، خدمات بهداشتی و میزان رًایت‌مندی از حوزه بهداشت نیز ثبت می‌شود و مردم با مراجعه به خانه‌های بهداشت می‌توانند از خدمات رایگان برخوردار شوند و این خدمات به طور کامل در پرونده الکترونیک آن‌ها ثبت خواهد شد.

پویش ملی کنترل فشار خون، بزرگترین بسیج سلامت در دنیا بود

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش درباره پویش ملی کنترل فشار خون گفت: بزرگترین بسیج سلامت در دنیا طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بود که در کشور انجام شد و توانستیم جمعیت زیادی را در این پویش هدف غربالگری قرار دهد.

وی با بیان اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشارخون از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ توسط وزارت بهداشت آغاز شد و ۱۵ تیر ماه پایان یافت، اضافه کرد: در پویش ملی کنترل فشار خون جمعیت هدف ۲۰ میلیون نفر بود که به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسید و متوجه شدیم دو میلیون و ۷۰۰ هزار مورد جدید مبتلا به فشار خون بالا هستیم.

وزیر بهداشت گفت: فشارخون عامل بروز بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی و غیره است، در جامعه ما هم تعداد زیادی از افراد به این بیماری مبتلا هستند یا در خطر مواجهه با آن قرار دارند، اما با توجه به آنکه بیماری فشار خون فاقد علامت است از آن مطلع نمی‌شوند و به همین دلیل ان را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسیم.

عمل موفقیت آمیز اولین پیوند مغز استخوان در بیمار مبتلا به HIV
پیوند سلول‌های بنیادی خونساز در بیماران مبتلا به ایدزبرای اولین بار در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی تهران با موفقیت انجام شده است. این پیوند در یک بیمارمبتلا به ایدز در ایران و خاورمیانه انجام شد و بیمار پیوندی پس از دو هفته با حال مساعد مرخص شده است.

سند حذف سرخک در ایران به سازمان جهانی بهداشت ارسال شد
سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن در زمینه تدوین سند حذف بیماری سرخک اظهار کرد: بیماری سرخک در منطقه مدیترانه شرقی بر اساس درخواست سازمان بهداشت جهانی باید تا سال ۲۰۲۰ در ۲۳ کشور عضو باید حذف شود و مطابق این درخواست کشورها تا سال ۲۰۲۰ اقدام به حذف بیماری سرخک کنند.

وی ادامه داد: حذف بیماری سرخک بدین معنی است که هیچ موردی از بیماری سرخک و ویروس ناشی از آن در کشورها اتفاق نیفتد و برای رسیدن به این هدف بزرگ کشورهای عضو مدیترانه شرقی از جمله ایران باید کارهای مراقبتی خود را ادامه دهند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن افزود: یکی از اقدامات مهم در خصوص حذف بیماری سرخک و سرخچه پوشش کامل واکسیناسیون جمعیت است که برای انجام این کار باید بالای ۹۵ درصد افراد کشور تحت پوشش واکسیناسیون بیماری سرخک قرار بگیرند و به افراد واجدالشرایط باید واکسن سرخک و سرخچه در دو نوبت تزریق شود.

۷ محصول استراتژیک حوزه سلامت رونمایی شد

هفت محصول استراتژیک حوزه بهداشت از جمله دو طرح کلان ملی تجهیزات پزشکی با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن همایش‌های رازی رونمایی شد.

دستگاه رادیولوژی دیجیتال، دستگاه اتوکلاو سریع رومیزی به عنوان دو طرح کلان ملی و دستگاه لامپ نوری مرئی میکروب کشی، دستگاه فشار هوایی مثبت دو سطح بای پپ، پست تولید هیدروکسی آپاتید کربناته نانو ساختار، ماده اولیه دارویی سیتاگلیپتین و هلیوم مایع با تلاش محققان ایرانی ساخته شده بود رونمایی شدند.

آلودگی هوا سالانه بر بروز ۳۳ هزار مرگ در ایران تأثیر می‌گذارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: آلودگی هوا سالانه بر بروز بیش از ۳۳ هزار مرگ در کشور تأثیر می‌گذارد زیرا آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد می‌شود و عوارض زیادی به وجود می‌آورد.

علیرضا رئیسیافزود: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.

رئیسی گفت: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا بسیار زیاد است و طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این هزینه در ایران ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی است. تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و بازار بخشی از آن است که برای کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان نیازمند برنامه‌ها و تمهیدات ویژه برای کاهش این هزینه‌ها هستیم.

۳.۵ میلیون زوج نابارور چشم‌انتظار واپسین تصمیم مجلس دهم

مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حمایت‌های یارانه‌ای دولت از زوجین نابارور نهایتاً ۳۰ درصد هزینه آنان را پوشش می‌دهد و از طرفی حمایت‌های بیمه‌ای از زوجین نابارور تنها شامل برخی اقلام دارویی است و عمل‌های کمک باروری را در بر نمی‌گیرد. ناباروری مشکلی است که این روزها بیش از ۳.۵ میلیون زوج را درگیر خودش کرده است.

مستندات نشان می‌دهد علی‌رغم بودجه ۴۰۰ میلیاردی که دولت برای درمان ناباروری در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است تنها ۲۰ درصد این بودجه صرف درمان ناباروران می‌شود. بنا بود در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس تکلیف و سرنوشت این بودجه مشخص گردد اما به نظر می‌رسد باید کمترین امید را نسبت به احقاق حق زوج‌های نابارور برای رسیدن به حمایت‌های دولتی داشت.

در بودجه پیشنهادی مجلس مطرح شده است که بیمه‌ها از خدمات درمان ناباروری حمایت کنند، در حال حاضر این خدمات مشمول بیمه نمی‌شوند و هزینه گزافی را نیز به مردم تحمیل می‌کنند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، اقدامات مثبتی در زندگی مردم رخ خواهد داد. شرکت‌های بیمه هنوز این موضوع را قبول نکرده‌اند و کارشناسان بیمه‌ای اتوبوسی در حال رفت و آمد به مجلس هستند تا این موضوع در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد.

اپیدمی کرونا در کشور

در پی بحران پاندمیک بیماری کروناویروس که از کشور چین استان هوبئی و شهر ووهان آغاز شد و کشور را نیز درگیر کرد، اپیدمی شدن کروناویروس در ایران رسماً در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد و روز چهارشنبه ۱۴ اسفند رئیس‌جمهور ایران گفت شیوع ویروس جدید کرونا تقریباً تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است، به گفته روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تا ظهر دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹، تعداد ۴۱،۴۹۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۲،۷۵۷ نفر جان باخته‌اند و همچنین ۱۳٬۹۱۱ نفر از مبتلایان به این ویروس تاکنون بهبود یافته‌اند طبق آمار رسمی، ایران پس از ایتالیا، اسپانیا و چین بیشترین تعداد جان‌باختگان بر اثر ابتلاء به کرونا را داشته است و این آمار تا تاریخ ۱۹ اسفند صرفاً بر مبنای موارد مثبت تست کرونا طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت و از این تاریخ برمبنای عوارض بالینی سی‌تی اسکن ریه در کنار تست بوده است، تخمین‌هایی که توسط محققان و صاحب‌نظران زده شده، از جمله تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو، میزان ابتلاء و مرگ و میر را بسیار بیشتر از آمار رسمی دانسته‌اند.

هنوز نقطه پایان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و واکسن آن تولید نشده است.

گزارش از: فهیمه نظری خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 416917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.